ماجراجویی در دنیای بسته بندی

واژه نامه

الف

ای تی ال (ATL)

ای تی ال - واژه نامه
ای تی ال (ATL)

عبارت ATL مخفف عبارت Above the line است. به معنی روی خط. این عبارت در کنار دو عبارت BTL و TTL برای دسته بندی انواع فرایندها و رسانه‌های تبلیغاتی به کار برده می‌شود.

عبارت اِی تی ال برای آن دسته از رسانه‌ها به کار می‌رود که خیل عظیمی از مخاطبین هدف برند را در یک گستره جغرافیایی وسیع پوشش می‌دهند. رادیو، تلویزیون و مطبوعات بهترین مثال برای رسانه‌های ای تی ال هستند. کاربرد تبلیغات ATL، ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness) و تمرکز اصلی آن بر ایجاد یک تصویر خوب و واضح از برند و افزایش دسترسی برند به گستره وسیع‌تری از مخاطبان هدف است.
میزان اثرگذاری کمپین تبلیغاتی ATL چندان قابل اندازه گیری نیست. همچنین نباید منتظر افزایش آنی فروش و بازگشت سرمایه از این کمیپین‌ها بود. هدف اصلی نهفته در کمپین ای تی ال معرفی محصول یا خدمات برند به تعداد بیشتری از مخاطبین هدف است . خلاقیت و استفاده از ایده‌های بکر می‌تواند اثرگذاری تبلیغات ATL دوچندان کند.

ب‍

بی تی ال (BTL)

بی تی ال (BTL) - واژه نامه
بی تی ال (BTL)

عبارت BTL مخفف عبارت Below the line است. به معنی زیر خط. این عبارت در کنار دو عبارت ATL  و TTL برای دسته‌بندی انواع فرایندها و رسانه‌های تبلیغاتی به کار برده می‌شود. تبلیغات BTL قابلیت تمرکز روی افراد خاصی از دسته‌های مخاطبین هدف برند را دارد.

استراتژی‌های ارتباطی به کار رفته در تبلیغات BTL بسیار شخصی و عینی هستند و تمایلات و علاقه‌مندی‌های مخاطب هدف را نشانه می‌گیرند. یکی از ویژگی‌های مهم تبلیغات بی تی ال به دست آوردن نتایج ملموس و قابل اندازه‌گیری از تعامل با مخاطب است. نتایج فعالیت‌های تبلیغاتی BTL قابل ردیابی و دارای پارامترهای کمی برای قضاوت در مورد موفقیت یک کمپین تبلیغاتی هستند. مواردی همچون تبلیغ در محل فروش (POS)، برگزاری ایونت (Event Marketing)، Direct Mailing، بازاریابی تجربه‌ای (Experiential Marketing) و بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) از معروف‌ترین فعالیت‌های تبلیغات بی تی ال هستند.

مقاله‌های مرتبط :

بازاریابی تجربه ای لیز (Lay’s)؛ هرچقدر می‌توانی چیپس بردار!

برند اکتیویشن کوکاکولا، ساحلی ها را خُنک کرد!

بازاریابی تجربه ای اورنجینا (ORANGINA) طرفدارانش را به حرکت درآورد!

م‍

مسؤلیت اجتماعی (CSR)

سی-اس-آر-CSR

مسؤلیت اجتماعی (CSR) از حروف اول کلمات Corporate Social Responsibility به معنی مسؤلیت اجتماعی سازمانی تشکیل شده است. مسؤلیت اجتماعی سازمانی مسؤلیتی است که برندها در قبال جامعه، کشور یا حتی در ابعاد بزرگتر در قبال دنیا بر عهده می‌گیرند و معمولن چهار جنبه‌ی مسئولیت اجتماعی زیست محیطی، سرمایه انسانی ، خیرخواهانه و اخلاقی را دربر می‌گیرد. برندها از امکانات مالی، سخت افزاری یا اعتبار برند در جامعه برای مسؤلیتی که بر عهده گرفته‌اند هزینه می‌کنند. بعنوان مثال برند ارکید، کمپین مسؤلیت اجتماعی ((شرم را کنار بگذار)) را بر اساس محصول پد بهداشتی خود و بر اساس مخاطبین اصلی این برند که بانوان هستند برداشت و از اعتبار، بودجه و رسانه‌های ارتباطی خود برای حمایت از بانوان و جلب توجه جامعه به کاستی‌هایی که در ارتباط با آنان وجود دارد هزینه کرد. البته برندها با با بهره‌برداری تبلیغاتی از کمپین‌های CSR خود، آن را به یک معامله برد برد بین سازمان و جامعه تبدیل می‌کنند. چون درقبال هزینه‌ای که صرف می‌کنند بر اعتبار برند در جامعه می‌افزایند.

ه‍

هویت بصری

هویت بصری برند - واژه نامه
هویت بصری برند

هویت بصری یک برند شامل تمام موارد ارتباط بصری برند با مخاطب است که شامل لوگو، رنگ‌ها، طراحی بسته‌بندی‌، وب‌سایت، ابزار تبلیغ در محل فروش، کاتالوگ‌ها، هدایای تبلیغاتی، تابلوهای سردر نمایندگی‌ها یا فروشگاه‌های تحت مدیریت برند، شبکه‌های اجتماعی برند و هرگونه اتفاق بصری دیگر نظیر اتومبیل‌های شرکت، گرافیک محیطی شرکت، لباس کارکنان و …. می‌شود. آنچه در طراحی هویت بصری مهم است به کارگیری یک یونیفرم یکسان است. طوری که تمام موارد فوق در کنار هم هویتی یکسان از برند را به نمایش بگذارند.