ماجراجویی در دنیای بسته بندی

نیچ مارکتینگ

۱۹ آذر ۱۳۹۹
administrator زهرا احمدی

برگردان واژه به واژه نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) می‌شود بازاریابی گوشه‌ای. اما اگر بخواهید بدانید مفهوم نیچ مارکتینگ چیست. باید بگوییم مطابق نامش به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که به گوشه مشخص شده، خاص و کوچکی از بازار حمله می‌کند. و البته مبنای انتخاب این گوشه، دو عامل اصلی هستند: یکی آنچه قرار است توسط برند ارائه یا ادعا شود. دیگری رفتار و سبک زندگی مخاطب هدف آنچه ارائه یا ادعا می‌شود.

مثالی برای نیچ مارکتینگ

برای مثال برندی را در نظر بگیرید که تولید کننده انواع سس است که طعم‌هایی عمومی دارند. و باب میل همه ذائقه‌ها هستند. از نظر قیمت هم در رنج متوسط بازار قرار می‌گیرند. خب از آنجایی که محصول یک محصول روتین و معمولی است و مزیت رقابتی خاصی نسبت به رقبا ندارد. طبیعتن استراتژی تبلیغاتی برند به سمت پوشش دادن کل بازار و استفاده از رسانه‌های ATL که عموم جامعه را دربر می‌گیرند، پیش می‌رود. اینجا گوشه‌ای در کار نیست و همه باید درباره برند بدانند! پس افزایش Brand Awareness در نهایت موجب افزایش فروش خواهد شد.


حالا تصور کنید همین برند، سس تازه‌ای تولید کرده است که در آن از مواد اولیه ارگانیک و گران قیمت استفاده شده است. بنابراین سالم‌تر و گران‌تر از سس‌های معمول بازار است. اینجاست که بازاریابی گوشه‌ای به کار می‌آید. زیرا باید گوشه‌ای از بازار هدف گرفته شود که مخاطب این محصول است.
اگر شرکت پخش تا کنون سس‌های عادی را در کل کشور پخش می‌کرده. حالا باید سس‌های ارگانیک را در مناطق اعیان نشین کلانشهرها پخش کند. چون ساکنین این مناطق مشتری این سس‌ گران قیمت هستند. تبلیغات این سس نیز باید معطوف به همین دسته از مخاطبین هدف شود.


برای مثال سه مورد زیر راهکارهایی هستند که می‌توانند بر پایه نیچ مارکتینگ اجرا شوند.

  • استفاده از ابزار تبلیغ در محل فروش (POSM) در سوپرمارکت‌های مناطق اعیان نشین و ارائه سمپل محصول به ساکنین این مناطق.
  • رزرو رسانه‌های محیطی محلی که در مسیر آمد و شد ساکنین این مناطق قرار دارند.
  • تبلیغات هدفمند در فضای مجازی که این دسته از مخاطبین را هدف قرار دهد.

مثال این سس را می‌توان به تمام کالاها و خدمات گسترش داد. مثلا اگر زیاد از مترو استفاده می‌کنید باید محصولاتی را دیده باشید که فقط توسط فروشندگان دوره گرد مترو فروخته می‌شوند و تقریبن در جای دیگری نمی‌توان آن‌ها را یافت. مشخص است که صاحب کالا، مخاطب مترو سوار و مترو را به عنوان یک نیچ مارکت هدف قرار داده و محصول خود را در این گوشه از بازار ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *