ماجراجویی در دنیای بسته بندی

بسته بندی چیپس؛ حرکت در مسیر درست

۲۹ مرداد ۱۴۰۱
administrator پک باز

بسته بندی چیپس به نظر بسته بندی ساده‌ای می‌آید. شاید در نگاه نخست، سوژه جذابی برای پک هانتر نباشد. زیرا فرم ظرف و تکنیک چاپ در تمام بسته بندی ها یکی است. تعداد برندهای مطرح بازار نیز محدود است. تنوع چندانی در طعم‌ها وجود ندارد و همه برندها کمابیش با طعم های مشابه در بازار حضور دارند.

اما چیپس از سه جهت یک محصول جذاب به حساب می‌آید.

مسافر زمان

چیپس از معدود مسافران زمان است که از دهه شصت شمسی تا کنون همچنان پرطرفدار است و اقبال مصرف کننده به آن کم نشده که هیچ؛ افزایش نیز یافته است.

مزه خوشمزه

چیپس در دسته محصولاتی قرار می‌گیرد که جامعه رویکرد دوگانه نسبت به آنها دارد. چیزی شبیه به رویکردی که در دهه شصت نسبت به دستگاه پخش ویدئو وجود داشت. عده‌ای آن را به عنوان ابزاری برای تماشای فیلم‌های آنچنانی می‌شناختند و عده‌ای دیگر معتقد بودند ویدیو فقط یک دستگاه است و این کاربر است که تصمیم می‌گیرد چگونه از آن استفاده کند. چیپس را عده‌ای فقط به عنوان مزه برای نوشیدنی‌های آنچنانی می‌شناسند و عده‌ دیگری آن را صرفن یک اسنک خوشمزه می‌دانند.

به نام این؛ به کام آن

برخی محصولات در ظاهر برای دسته خاصی از مخاطبین ارائه می‌شوند. اما در واقع دسته‌های دیگری طرفدار آن می‌شوند. اپیزودهای برنامه کلاه قرمزی و آقای مجری ابتدا از آتم‌های برنامه‌های کودک بود. اما به مرور بزرگسالان در کنار کودکان مخاطب آن شدند. چیپس هم داستان مشابهی دارد. در نگاه اول به نظر می‌رسد محصولی برای مخاطب بزرگسال است. اما کودکان هم از طرفداران پروپا قرص آن هستند.

این سه ویژگی باعث شده چیپس در عین سادگی محصول پیچیده‌ای باشد. جالب است بدانید بسته بندی چیپس هم در عین سادگی از متنوع‌ترین بسته بندی ها در بازار مواد غذایی است. شاید با خود بگویید وقتی محصولی فقط به صورت کیسه بسته بندی می‌شود و تقریبن تمام برندها آن را با یک تکنیک و فرم بسته بندی ارائه می‌دهند؛ چطور می‌توانیم ادعا کنیم بسته بندی متنوعی دارد. بیایید با هم نگاهی به بسته بندی های چیپس موجود در بازار باندازیم. شاید شما هم با ما هم‌نظر شوید.

لمس نوستالژی

اولین باری که چیپس به صورت بسته بندی راهی بازار شد برمی‌گردد به زمانی که آن را در سلفون‌های شفاف بلند می‌ریختند و با یک تکه مقوا که به سر آن منگنه می‌کردند درب سلفون را می‌بستند. اما قبل از آن، تنقلات اینچینی را به صورت فله می‌فروختند و درلحظه خرید آنها را در قیف‌های کاغذی بسته بندی می‌کردند.

بسته بندی کاغذی چیپس

چیپس آقابزرگ

شاید تنها ویژگی مثبت چیپس آقا بزرگ استفاده از متریال کاغذ برای بسته بندی چیپس باشد. متریال کاغذ یادآور بسته بندی های قدیم است. همین تنها ویژگی مثبت چیپس آقا بزرگ جور تمام ایرادهای فاحش در انتخاب نام و طراحی بسته بندی این برند را می‌کشد.

بسته بندی نوستالژیک چیپس

چیپس دل‌مزه

بسته بندی چیپس دل‌مزه از جنس سلفون است. اما در بسته بندی آن از سلفونی استفاده شده که حس و حال کاغذ را منتقل می‌کند. بویژه رنگ کاهی استفاده شده در آن موجب تشدید این حس می‌شود. نکته مثبت دیگر این بسته بندی استفاده از تصاویری شبیه به تهران قدیم است که با تکنیک سیاه قلم تصویرسازی شده است. همه اینها در کنار هم قرار است تداعی کننده یک بسته بندی کاغذی نوستالژیک با تکنولوژی و امکانات بسته بندی امروزی باشد. به عقیده پک هانتر دل‌مزه در ارائه حس قدیم به وسیله یک بسته بندی بروز، موفق عمل کرده است.

ارائه تصویر واقعی محصول

دو برند مزمز و چی توز روی بسته بندی چیپس خود از تصویر واقع نمایانه چیپس استفاده کرده‌اند. این یک سبک طراحی کلاسیک در طراحی بسته بندی چیپس در سراسر دنیا است که مخاطب اقبال مناسبی به آن نشان می‌دهد.

بسته بندی چیپس
بسته بندی چیپس
بسته بندی چیپس
بسته بندی چیپس
بسته بندی چیپس

تصویرسازی بجای تصویر رئال محصول

سه برند کتل چیپس، مزه چیپس و چاکلز در طراحی بسته بندی از تصویرسازی استفاده کرده‌اند. در این میان فقط کتل چیپس از تصویرسازی محصول به صورت مستقیم استفاده نموده است.

بسته بندی کتل چیپس

کتل چیپس یک ساب برند از چی توز است که محصول سالم‌تر با درصد چربی کمتری ارائه می‌دهد. استفاده از رنگ‌های تمپلات و تصویرسازی بر روی محصول، به خوبی موفق به پرزنت تفاوت و برتری آن نسبت به یک چیپس معمولی شده است.

بسته بندی چیپس

چاکلز VINEGAR فقط به نمایش طعم چیپس پرداخته است و غیر از یک تصویر مُهرگونه کمرنگ از برگه چیپس، اثر دیگری از تصویر محصول روی آن نیست. جالب اینجا است که در تجربه‌ خرید چیپس چاکلز، نبودن تصویر واضح از محصول بر روی بسته بندی، ما را دچار خلاء ذهنی نکرد. انگار رنگ‌بندی روی بسته و تصویرسازی طعم سرکه به همراه همان تصویر کمرنگ کوچک از چیپس موفق شده بود ذهن ما را درباره اینکه با یک بسته بندی چیپس روبرو هستیم  قانع کند.

چیپس بدون چیپس!

بسته بندی مزه چیپس

مزه چیپس که یکی از ساب برندهای مزمز است. این برند روی فرآیند پخت دستی به عنوان برتری خود دست گذاشته است و فرآیند پخت را در یک تصویر ساده نمایش است.

بسته بندی چیپس

استفاده از تایپوگرافی در طراحی بسته بندی، یک ترند جهانی سال‌های اخیر است. چیپس تاپیس این سبک طراحی را به زیبایی در سری بسته بندی های چیپس خود پیاده نمود و خود را به عنوان یک برند تازه وارد به بازار چیپس، در چشم خریدار جا کرد. در این بسته بندی هیچ تصویر یا تصویرسازی از چیپس وجود ندارد.

خلاقیت در انتخاب نام محصول

بدون شک در میان بسته بندی هایی که بررسی کردیم خلاقانه ترین نام متعلق به مزه چیپس است. این نام خیلی زیرکانه به کاربرد چیپس به عنوان مزه در کنار نوشیدنی های الکلی اشاره می‌کند و مخاطبی که قصد خرید چیپس به این منظور دارد را به خود جلب می‌کند.

آقا بزرگ و چیپس !؟

گفتیم که تنها نقطه مثبت چیپس آقا بزرگ استفاده از متریال کاغذ برای بسته بندی چیپس است. اما در کنار این امتیاز مثبت، نمی‌توان از کنار ویژگی‌های منفی این بسته بندی به سادگی عبور کرد.

استفاده همزمان از دو برند

دو نام آقا بزرگ و آذربایجان، همزمان روی بسته بندی دیده می‌شوند. هرچند آذربایجان زودتر به چشم می‌آید. اما مخاطب با خواندن جمله ((اولین چیپس ستنی آذربایجان شبستر)) بر سر دوراهی می‌ماند که نام اصلی محصول کدام است؟ آذربایجان یا آقا بزرگ!

تصویرسازی نامرتبط

تصویر پسر جوانی که به نظر می‌آید یک شاهزاده است در کنار دختری که ظاهرن معشوقه او است. آنها همینطور که درحال پوست کندن سیب زمینی هستند عاشقانه به هم می‌نگرند. یک موقعیت عجیب و غیر منطقی که درک آن از توان پک هانتر خارج است. شما را نمی‌دانیم!

اگر فرم تصویرسازی را که یک فرم تجاری و دم دستی برای تصویرسازی کتاب‌های کودک کم ارزش است به این موقعیت اضافه کنید جایی برای دفاع از طراحی این بسته بندی چیپس نمی‌ماند.

بسته بندی کاغذی چیپس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *