ماجراجویی در دنیای بسته بندی

پنیر پنج ستاره؛ بسته بندی چند ستاره؟

۲۸ مرداد ۱۴۰۰

پنیر پنج ستاره یکی از انبوه محصولات متنوعی است که در سبد محصولات برند کاله قرار دارند. کاله از چند سال پیش سرمایه گذاری کلانی روی تنوع بخشیدن به سری محصولات پنیر خود نموده است و به جرات می‌توان گفت بزرگ‌ترین سبد محصولات پنیر را در میان برندهای لبنی ایران دارد.

کاله به تازگی از سری جدید پنیرهای خود با عنوان پنیر پنج ستاره آمل رونمایی کرد. این سری محصولات حاصل توسعه محصول قدیمی کاله به نام پنیر سفید آمل پنج ستاره هستند. در سری توسعه یافته ۶ محصول به چشم می‌خورد. پنیر کلاسیک، پنیر کم چرب، پنیر خیکی، پنیر گوسفندی، پنیر گردویی و پنیر زیره. قصد ما در این مقاله پرداختن به بسته بندی این سری از محصولات است. بسته بندی جدید پنیر پنج ستاره از نظر شکل و جنس ظرف تغییری نکرده است. و تنها نام و طراحی گرافیک آن دستخوش تغییر شده است.

پنیر پنج ستاره

اما انتظار از برند بزرگ و محبوب کاله بیش از این‌ها است. مخاطبین هدف چنین برندهایی از آنها انتظار نوآوری‌هایی در سطح وسیع‌تر دارند. چیزی که برند کاله مدت‌ها است به آن نپرداخته است. و تنها افزایش تنوع محصولات را در دستور کار قرار داده است. با نگاه به بسته بندی‌ محصولات کاله خواهید دید هیچکدام از بسته بندی ها چه در فرم و چه در طراحی گرافیک، فراتر از یک بسته بندی معمولی نرفته اند. این در حالی است که برندهای کوچکتر که فقط در برخی محصولات، رقیب کاله به حساب می‌آیند تلاش بیشتری برای ایجاد تمایز در قفسه فروشگاه از خود نشان می‌دهند.

پنیر پنج ستاره آمل

پنیر پنج ستاره؛ بسته بندی بی ستاره!

بسته بندی پنیر پنج ستاره آمل در نوع بسته بندی و فرم ظرف نسبت به پنیر سفید آمل، تغییر محسوسی نداشته است. نه تنها هیچ نوآوری در آن دیده نمی‌شود. بله ایراد اصلی بسته بندی، یعنی درست باز نشدن سیل آلومینیومی روی ظرف، همچنان باقی است.

طراحی گرافیک بسته بندی پنیر پنج ستاره آمل نیز پا را از یک طراحی معمولی فراتر نگذاشته است. و جز نام و مشخصات محصول چیز دیگری روی بسته بندی انتظار مخاطب را نمی‌کشد. شاید تنها ویژگی مثبت، رعایت یونیفرم بصری، و اختصاص یک رنگ خاص به هر محصول باشد. این حداقل کاری است که برند باید برای ارائه یک سری محصول هم خانواده انجام دهد.

کمپین نبلیغاتی ویلی

رونمایی از محصول

رونمایی از یک محصول یا یک بسته بندی تازه، فرصتی است که برندها بویژه در گروه محصولات اف ام سی جی (FMCG) باید از آن برای افزایش آگاهی از برند استفاده کنند. با سابقه‌ای که از برند کاله در رونمایی از پنیر ویلی و پنیر لبنه آنا در ذهن داریم. انتظار می‌رفت کمپین تبلیغاتی بزرگی برای پنیر پنج ستاره آمل تدارک دیده شود. اما اینگونه نشد. این طور که پیداست برند کاله در یک سال اخیر بودجه تبلیغاتی محصولات و ساب برندهای خود را کاهش داده است. زیرا توسعه یک محصول قهرمان به شش محصول، رویداد کوچکی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد.

چنین رفتارهایی از سوی یک برند در طولانی مدت موجب کاهش Brand awareness و از دست دادن جایگاه در ذهن مخاطب هدف می‌گردد. حتی برای برند بزرگی مانند کاله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *