استراتژی طراحی بسته بندی
استراتژی طراحی بسته بندی در حقیت پاسخ به این سوال مهم است: ((در طراحی بسته بندی چه چیزهایی رعایت شود تا مطابق با سلیقه و خواست مخاطب هدف باشد و بر تصمیم او در لحظه خرید اثرگذار باشد؟)). اهمیت استراتژی بویژه جایی بیشتر درک میشود که بسته بندی قرار باشد در شلف فروشگاه در رقابت با رقبایی با میزان Brand Awareness بالا قرار گیرد. برای درک بهتر موضوع، مقاله ((بسته بندی علیه آگاهی از برند!)) را بخوانید.
اما همه ماجرای استراتژی از بریف طراحی آغاز میشود. در بریف به عوامل تعیین کننده برای استراتژی طراحی بسته بندی پرداخته میشود:
- بودجه تولید بسته بندی چقدر است؟
- چه تعداد بسته بندی مورد نیاز است؟
- گروه مخاطب هدف محصول کدام است؟
- رقبای محصول کدامها هستند؟
- بسته بندی فقط ویژه حمل است یا برای نمایش محصول در شلف فروشگاه قرار میگیرد؟
- فروش محصول اینترنتی است یا حضوری یا هر دو؟
استراتژی طراحی بسته بندی با در نظر گرفتن پاسخ سؤالهای بالا و توجه به ترندهای جامعه هدف تدوین میشود تا تیم ایده پردازی و طراحی بسته بندی بر اساس آن دست به خلق یک بسته بندی تاثیرگذار بزنند.
مثال: استراتژی طراحی بسته بندی اسکاچ
- شلف فروش بسته بندی اسکاچ یکی از نامنظمترین و شوغترین شلفهای یک فروشگاه است. پس بسته بندی باید به گونهای طراحی شود که در آن شلوغی بخوبی دیده شود.
- ترند جامعه حفاظت از محیط زیست است. بنابراین بهتر است بجای استفاده از سلفون پلاستیکی از لفاف کاغذی یا مقوایی برای بسته بندی استفاده شود.
- ظرف شستن برای مخاطب هدف موضوعی ملالآور است. بنابراین طراحی بسته بندی باید شادیآور و دوست داشتنی باشد.
- مخاطب هدف بسته بندی اسکاچ بانوان هستند. بنابراین باید به سلیقه و علائق آنها در طراحی بسته بندی توجه شود.
اینها بخشی از استراتژیطراحیبستهبندی اسکاچ هستند که به تیم ایده پردازی و طراحی بسته بندی کمک میکنند دست به طراحی یک بسته بندی تاثیرگذار بزنند.
دیدگاهتان را بنویسید