ای تی ال (ATL)
عبارت ATL مخفف عبارت Above the line است. به معنی روی خط. این عبارت در کنار دو عبارت بی تی ال (BTL) و TTL برای دسته بندی انواع فرایندها و رسانههای تبلیغاتی به کار برده میشود.
عبارت اِی تی ال برای آن دسته از رسانهها به کار میرود که خیل عظیمی از مخاطبین هدف برند را در یک گستره جغرافیایی وسیع پوشش میدهند. رادیو، تلویزیون و مطبوعات با مخاطبین میلیونی بهترین مثال برای رسانههای ای تی ال هستند. کاربرد تبلیغات ATL، ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness) است. و تمرکز اصلی آن بر ایجاد یک تصویر خوب و واضح از برند. و افزایش دسترسی برند به گستره وسیعتری از مخاطبان هدف است.
از تبلیغات ای تی ال (ATL) چه نخواهید!
از تبلیغات ای تی ال نمیتوانید بخواهید که جغرافیایی محدود را پوشش دهد. زیرا این با ذات رسانه ای تی ال (ATL) که رسانهای فراگیر است در تضاد است. از طرفی هزینه تبلیغ در رسانههای ای تی ال بالا است. از همین رو هر چه محاطب بیشتری را پوشش دهند مقرون به صرفه تر خواهند بود.
میزان اثرگذاری کمپین تبلیغاتی ATL چندان قابل اندازه گیری نیست. یعنی نمیتوان متوجه شد یک تبلیغ را دقیقن چند نفر دیدهاند. چه رسد به اینکه بخواهید مشخص کنید بر چند نفر اثرگذار بوده است.
همچنین نباید منتظر افزایش آنی فروش و بازگشت سرمایه از این کمپینها باشید. زیرا هدف اصلی در کمپین ای تی ال معرفی محصول یا خدمات برند به تعداد بیشتری از مخاطبین هدف است.
افزایش اثرگذاری کمپین تبلیغاتی ای تی ال
خلاقیت و استفاده از ایدههای بکر میتواند اثرگذاری تبلیغات ای تی ال (ATL) را دوچندان کند. یعنی علاوه بر اینکه افراد زیادی تبلیغ را میبینند. درصد بیشتری از این افراد با تبلیغ خلاقانه ارتباط مؤثر برقرار میکنند. یک تبلیغ خلاقانه در میان دهها تبلیغی که مخاطب در طول روز میبیند به یاد او میماند.
دیدگاهتان را بنویسید