طراحی محصول
طراحیمحصول همانطور که از نامش پیدا است به فرآیند طراحی یک محصول اطلاق میشود. اما طراحی بسته بندی و طراحی محصول گاهی به مرزهای مشترکی با هم میرسند. صندلی، خودرو، یخچال، دوچرخه هر کدام یک محصول هستند. نوشابه، شامپو، رب گوجه فرنگی و فوم اصلاح صورت هم محصول هستند.
در نگاه اول، تصور این است که بسته بندی دربرگیرنده محصول است. اما گاهی پیش میآید که بسته بندی، خود به کالا تبدیل میشود. این موضوع را در محصولات اف ام سی جی (FMCG) به وفور میتوان دید. یک بطری نوشابه، یک قوطی شاپو، یک قوطی رب گوجه فرنگی یا یک قوطی فوم اصلاح صورت (مقاله “بسته بندی علیه آگاهی از برند!” را بخوانید). همگی بسته بندی هستند. اما محصول هم هستند. زیرا شما هنگام خرید نمیگویید: ((یک قوطی شامپو میخواهم)). بلکه میگویید: ((یک شامپو میخواهم)).
مخاطب هدف محصول
مخاطب هدف مهمترین عامل تاثیرگذار بر طراحیمحصول است. چرا که مسیر ایده پردازی و طراحی را تعیین میکند. برای مثال در طراحی پوشک، نیازها و ویژگیهای مخاطب نوزاد با نوپا و نوپا با کهنسال متفاوت هستند. یا طراحی دچرخه برای بانوان، متفاوت از طراحی دوچرخه برای آقایان است.
در بررسی مخاطب هدف غیر از عوامل اصلی نظیر جنسیت و سن، عوامل و جزئیات بسیاری در نظر گرفته میشوند. نظیر جغرافیای زندگی، سبک زندگی، سطح درآمد، منشها و بینشها و …. بررسی مخاطب هدف محصول هرچه جزئیتر باشد، کالای طراحی شده موفقتر خواهد بود.
نیاز جامعه هدف
طراحی هر محصول، پاسخ به یک نیاز است. به فرایند تکامل طراحی جاروبرقی توجه کنید. نیاز ابتدایی که منجر به طراحی جاروبرقی شد، جارو کردن آسانتر بدون ایجاد گرد و غبار بود. به مرور با افزایش توقع مخاطب نسبت بهمحصول و انجام آسانتر کارها، دکمه روشن و خاموش از روی بدنه به روی دسته منتقل شد تا نیاز به برگشتن و خم شدن نباشد. سپس کیسه یکبار مصرف جایگزین کیسه دائمی شد تا تخلیه زباله آسانتر شود. اخیرن میبینید که جاروبرقیهای خودکار و رباتیک وارد بازار شدهاند.
مخاطب هدف و نیاز جامعه دو عامل اصلی در طراحیمحصول هستند. و عوامل دیگری نظیر کشش بازار، فعالیت رقبا و قیمت تمام شده محصول نیز نباید از نظر دور باشند.
دیدگاهتان را بنویسید