اف ام سی جی (FMCG)
اف ام سی جی (FMCG) مخفف عبارت Fast-moving consumer goods است. معنی واژه به واژه آن ((حرکت سریع کالاهای مصرفی)) است.
کالاهای FMCG کالاهایی هستند که قیمت آنها نسبتن کم است و به سرعت به فروش میرسند. این کالاها را کالاهای بستهبندی شده مصرفی نیز مینامند. ماندگاری FMCG در شلف فروشگاه به دلیل تقاضای زیاد مصرف کننده (مثلن نوشابه و بیسکوئیت) یا فسادپذیری (مثلن گوشت ، محصولات لبنی و کالاهای پخته شده) کوتاه است. اینها محصولاتی هستند که نیاز عمومی و روزمره مخاطب را برطرف میکنند و تمام افراد جامعه مخاطب آن محسوب میشوند. محصولات دسته اف ام سی جی، به سرعت مصرف میشوند و باید جایگزین شوند.
در صنعت FMCG ، تولیدکنندگان اغلب کالاها را به عمده فروشان میفروشند یا در اختیار شرکتهای پخش مویرگی قرار میدهند. آنها کالاها را به خرده فروشان میفروشند و آنها نیز به نوبه خود آن را به مصرف کنندگان نهایی میفروشند.
کالای اف ام سی جی
اگر بخواهیم همه کالاهایی را که در این گروه قرار میگیرند را نام ببریم باید چندین صفحه بنویسیم. اما بطور کلی هر آنچه در سوپرمارکتها و هایپرمارکتها میبینید و بطور هفتگی یا ماهانه میخرید، در دسته FMCG قرار میگیرند. یعنی مثلن لوازم خانگی، مبلمان و آکسسوری، کالای خواب، خودرو و هرآنچه دوره مصرف طولانی دارد در این دسته قرار نمیگیرد.
در بازاریابی و تبلیغات، کالاهای FMCG استراتژیهای خاص خود را میطلبند. همچنین بدلیل وفور و تنوع برندها و گستردگی طیف مخاطب و جغرافیای فروش در این حوزه معمولن از کمپینهای ۳۶۰ درجه (TTL) استفاده میشود.
نمونههایی از کالاهای FMCG عبارتند از :
- لوازم آرایشی و بهداشتی؛ مانند انواع شامپو، انواع محصولات سلولزی بستهبندی شده، لوازم آرایش.
- نوشیدنیهای بستهبندی شده؛ مانند آب میوه و آب بطری.
- کالاهای خشک؛ مانند قهوه ، چای ، شکر و لوبیا.
- انواع سسها و روغنهای بستهبندی شده.
- غذاهای فراوری شده؛ مانند غلات صبحانه.
- غذاهای نیمه آماده؛ مانند کنسروها.
- شیرینی و شکلات بستهبندی شده.
- داروهای بدون نسخه .
- انواع اسنکها.
دیدگاهتان را بنویسید