ماجراجویی در دنیای بسته بندی

تی تی ال (TTL)

۲۱ آبان ۱۳۹۹
author پیمان پاکزاد

عاشق سفر و تجربه ‌های نو هستم. لذت سفر برای من از زمان حرکت، شروع می‌شود و از هر لحظه‌ی سفر لذت می‌برم.
از سال 1374، در فضای تبلیغات ایران عاشقانه سفر کرده‌ام. در آژانس‌های تبلیغاتی مطرح به عنوان طراح گرافیک، مدیر پروژه‌های تبلیغاتی، مدیر ایده‌پردازی و متخصص بازاریابی تجربه‌ای، کار کرده‌ام و در این مدت کمپین‌های تبلیغاتی متنوعی را برای برندهای ایرانی و بین المللی، ایده‌پردازی، مدیریت یا اجرا نموده‌ام.
سفر و تجربه در فضای تبلیغات ایران، کمک کرده تا دریابم گاهی راهکارهایی که توسط آژانس های بزرگ تبلیغاتی ارائه می‌شود با آنچه کسب و کارهای کوچک و متوسط نیاز دارند فاصله دارد و نمی‌تواند راه گشای کسب و کارهایی باشد که محصول یا مخاطب یا محل عرضه ای خاص یا محدود دارند. پس تصمیم گرفتم در خدمت این طیف از برندها باشم و با خلق ایده ها و راهکارهای تازه و کارآمد به رونق اونها کمک کنم.

عبارت تی تی ال (TTL) مخفف عبارت Throe the line است. به معنی روی خط. این عبارت در کنار دو عبارت ATL و BTL برای دسته‌بندی انواع فرایندها و رسانه‌های تبلیغاتی به کار برده می‌شود. تی تی ال در دهه‌های قبل به کمپین تبلیغاتی گفته می‌شد که ای تی ال و بی تی ال را با هم دربر می‌گرفت. اما اکنون تبلیغات در فضای مجازی نیز به این مجموعه اضافه شده است.

یک کمپین تبلیغاتی TTL که به کمپین ۳۶۰ درجه نیز مشهور است. برند را در بهترین حالت دیده شدن قرار می‌دهد. و گستره‌ای وسیع‌ از رسانه‌ها را دربر می‌گیرد. برای مثال میکسی از تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات محیطی، بازاریابی تجربه‌ای و بازاریابی دیجیتال است.
البته این دلیل نمی‌شود تبلیغات تی تی ال برای همه برندها کارآمد باشد. بعضی کمپانی ها با تبلیغات ای تی ال به نتیجه مطلوب دست پیدا می‌کنند. و برخی دیگر کمپین‌های بی تی ال برای‌شان مناسب است. برخی هم نیاز به تبلیغات تی تی ال دارند. نوع کمپین را استراتژی تبلیغاتی برند تعیین می‌کند.

بودجه


ناگفته پیدا است که کمپین‌های TTL نیازمند بودجه تبلیغاتی هنگفتی هستند. باید دید آیا نوع محصول و سطح درآمد کمپانی پاسخگوی چنین بودجه‌ای هست یا نه. برای مثال یک کمپانی که واکس کفش تولید می‌کند و خط تولید آن توانایی محدودی در تولید دارد. نیازی به تبلیغات تی تی ال نخواهد داشت. اما برندی که تاکسی اینترنتی دارد. یا محولات خانواده FMCG را تولید و در گستره‌ای وسیع پخش می‌کند. ناگزیر است برای افزایش Brand Awareness و افزایش فروش از کمپین‌های تبلیغاتی TTL کمک بگیرد.

کلام آخر

برای انتخاب نوع تبلیغات برند خود لازم است نگاهی بهتر و دقیقتر به نیازهای برندتان بی‌اندازید. و مواردی مانند مخاطب هدف، گستره توزیع محصول، امکانات تولید، کمپین‌های تبلیغاتی رقبا، بودجه و مشابه این‌ها را بررسی نمایید. تا بتوانید بهترین نوع تبلیغات را برای برند خود برگزینید. و البته مشورت با یک مشاور تبلیغات زبده، می‌تواند بهترین نتیجه را حاصل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *