گرافیک تجاری؛ گرافیک فرهنگی! گفتگو با علیرضا وکیلی ورجوی
طراحان گرافیک معمولن بر حسب علاقه یا تجربه، زمینه خاصی از رشته گرافیک را برمیگزینند. و فعالیت خود را بر آن زمینه معطوف میکنند. از جمله طراحی بسته بندی، طراحی هویت بصری، طراحی و صفحه آرایی کتاب و …
اما در رشته گرافیک تقسیم بندی نانوشتهای با عنوانهای گرافیک تجاری و گرافیک فرهنگی هم شکل گرفته است. و برخی طراحان، خود خواسته زیر یکی از آنها قرار گرفتهاند. برخی نیز با توجه به نوع آثاری که از آنها دیده شده به اجبار یکی از این دو برچسب را دریافت کردهاند. اما آیا چنین دستهبندی درست است؟
این سوالی است که در پک تاک از علیرضا وکیلی ورجوی پرسیدیم. او طراح گرافیک، مدیر هنری، مؤلف، استاد دانشگاه، و مسئول پیشین کمیته آموزش انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است. سابقه طولانی او در همکاری با برندهای تجاری و فرهنگی به عنوان طراح گرافیک و مدیر هنری. موجب شد دعوت کنیم تا میهمان ما برای پاسخ به این پرسش باشد.
گرافیک فرهنگی و تجاری!
از او پرسیدیم: آیا با دستهبندی ارتباط تصویری زیر نام فرهنگی و تجاری موافق است؟
سپس گپ و گفت را به سمت بسته بندی سوق دادیم تا ببینیم:
• طراحی بسته بندی کالا میان فرهنگ و تجارت، کجای ماجرا ایستاده است؟
• آیا میتوان به بسته بندی فرا تر از آنچه مرسوم است نگاه کرد. و رسالتی فرهنگی برای آن متصور شد؟
• آیا بستر برای داشتن چنین رسالتی برای بسته بندی فراهم است؟
• دیدگاه سفارش دهنده و طراح بسته بندی چقدر در شکل گیری چنین نگاهی مؤثر است؟
این گفتگو قطعن موافقان و مخالفانی دارد!. ما به دنبال رد یا تایید ماجرا نیستیم. هدف ما حساس کردن ذینفعان حوزه بسته بندی نسبت به رویدادهایی است که در این حوزه رخ میدهد. چرا که آینده و پیشرفت هنر و صنعت بسته بندی ایران در گرو همین حساسیتها است.
خوشحال میشویم دیدگاه شما را پیرامون موضوع این پک تاک بدانیم.
دیدگاهتان را بنویسید