مخاطب هدف
مخاطب هدف به طور کلی به فرد یا افرادی گفته میشود که هدف دریافت پیامی قرار میگیرند. در صنعت تبلیغات هر آگهی، هر کمپین تبلیغاتی و هر بسته بندی حامل پیامی است که مخاطب هدف باید آن را دریافت نماید. بنابر این مخاطبهدف یکی از ارکان اصلی تدوین استراتژی پشت یک پیام تبلیغاتی است. زیرا اگر به درستی انتخاب نشود، پیام یا سرگردان میماند یا به دریافت کننده اشتباه میرسد.
تعیین مخاطب هدف
نکاتی هستند که باید در تعیین مخاطب هدف یک پیام تبلیغاتی مورد توجه قرار گیرند. از جمله:
- جنسیت مخاطبهدف.
- سن مخاطب هدف (میتواند شامل یک بازه سنی مشخص باشد یا با واژگانی نظیر: پیر، جوان، نوجوان، کودک و … تعیین شود).
- موقعیت عمومی مخاطبهدف ( متاهل، مجرد، والد، شاغل، خانه دار، محصل، دانشجو و دهها مورد دیگر).
- موقعیت اختصاصی مخاطبهدف (دانشجو یا محصل در رشتهای خاص، شاغل در شغلی خاص و …).
- موقعیت اجتماعی مخاطبهدف. در این مورد افراد جامعه از منظرهای مختلف نظیر تحصیلات، سطح درآمد، سطح فرهنگ، سبک زندگی و مواردی دیگر از این دست بررسی میشوند. و در چند گروه اجتماعی طبقه بندی میگردند.
پندار و رفتار مخاطب هدف
پس از تعیین مخاطب هدف، نوبت به بررسی تفکرات رفتارهای او در دوسطح عمومی و اختصاصی است. اینجا مقصود از ((اختصاصی)) رفتار مخاطب نسبت به موضوع پیام یا رسانه انتقال دهنده پیام است. برای مثال اگر رسانه انتقال دهنده پیام، بسته بندی یک محصول اف ام سی جی (FMCG) است. و موضوع (محصول بسته بندی شده) بیسکوئیت است. رفتار مخاطب نسبت به آن با پاسخ به این سؤالها بررسی میشود:
- مخاطبهدف بسته بندی را بیشتر چگونه میخرد؟ (اینترنتی، حضوری یا تلفنی)
- او از یک بسته بندی بیسکوئیت چه انتظارهایی دارد؟
- مخاطب ترجیح میدهد اصل محصول را از پنجره روی بسته بندی ببیند یا دیدن تصویر محصول برایش کفایت میکند؟
- پاسخ به سؤالهایی از این دست راه را برای ارائه یک طراحی بسته بندی مناسب که به فروش محصول کمک کند هموار میسازد. این سؤالها درباره هر رسانه یا موضوع، متفاوت هستند.
تمرکز بر مخاطب محدود
هر چه گروه مخاطب هدف کوچکتر تعیین شود، پیام بهتر میتواند خود را با آن گروه تطبیق دهد. برای مثال همه اقشار جامعه در هر سنی میتوانند مخاطبهدف بطری نوشابه خانواده باشند. اما گروه اصلی مخاطبین هدف نوشابه را باید از میان افرادی انتخاب و بررسی نمود که عضو تصمیم گیرنده یک خانواده هستند و حداقل سه بار در ماه نوشابه مینوشند. میبینید که با همین یک جمله، افراد مجرد، کودکان و پیران حذف میشوند. نتیجه اینکه هر چه محصول و ویژگیهای آن بهتر بررسی شوند رستیابی به گروه مخاطبهدف متمرکز آسانتر میشود.
در فرایند تعیین مخاطبهدف، انتخاب مخاطب هدف درست و بررسی درست آن، تاثیر بسزایی در تولید پیام درست و رساندن آن به مخاطب درست دارد.
دیدگاهتان را بنویسید