ماجراجویی در دنیای بسته بندی

رب گوجه فرنگی؛ طراحی بسته بندی گوجه‌ای

۱۹ مرداد ۱۴۰۱

برخی پوسترهای سینمایی فیلم‌های ایرانی در بین طراحان گرافیک به پوسترهای کله‌ای معروف هستند. زیرا در همه آنها اولین چیزی که به چشم می‌خورد کله دو یا سه هنرپیشه اصلی فیلم است.

پوستر کله ای

همین داستان درباره بسته بندی رب گوجه فرنگی هم صادق است. کافی است نگاهی به قفسه رب گوجه فرنگی یا کنسرو گوجه پوست کنده بیاندازید تا ببینید گرافیک اغلب این بسته بندی ها چیزی نیست جز چند عدد گوجه فرنگی.

کنسرو رب گوجه فرنگی

البته گاهی شاهد اتفاقات خوبی در طراحی این کنسروها هستیم. اما هیچ کدام آنگونه نیستند که بگوییم اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ داده است. تنها اتفاق خارق‌العاده در این میان طراحی بسته بندی کنسرو گوجه فرنگی درسته پوست کنده روژین است که در پایان مقاله به آن خواهیم پرداخت.

کنسرو رب گوجه فرنگی بیژن

برند و طراحی لوگو بیژن بنظر می‌رسد کپی از برند و لوگو بیژن پاکزاد – طراح معروف مد و فشن – است

رب گوجه فرنگی بیژن

. البته این برند در کپی به همینجا بسنده نکرده و دست به کپی کانسپت تیزرهای تبلیغاتی برند اسنیکرز نیز زده است. شعار شکلات اسنیکرز این است: وقتی گرسنه‌ای؛ دیگه خودت نیستی! این پیام بخوبی روی ویژگی انرژی بخش بودن شکلات اسنیکرز تاکید دارد. برای همه ما پیش آمده است که در لحظه‌ای از روز احساس کنیم یک گاز شکلات جان تازه‌ای به ما می‌بخشد. در آن لحظه شما واقعن با خوردن یک شکلات می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید.

سس بیژن کانسپت اسنیکرز را کپی کرده است: بیژن خونِت که بیفته؛ دیگه خودت نیستی! اما این کانسپت روی سس بیژن جواب نداده است. دلیل آن خیلی ساده است. سس قرار نیست انرژی بخش باشد. قرار است طعم غذا را دلچسب کند. مطمئن هستیم برای هیچ یک از خوانندگان پکباز پیش نیامده است که در یک لحظه احساس کرده باشد نیاز دارد سس بخورد تا جان تازه بگیرد!

سس بیژن
بیژن خونِت که بیفته؛ دیگه خودت نیستی!
اسنیکرز
وقتی گرسنه‌ای؛ دیگه خودت نیستی!

و اما درباره طراحی بسته بندی رب بیژن

تنها نکته مثبت این بسته بندی شاید عکاسی از گوجه فرنگی از زاویه‌ای متفاوت نسبت به آنچه روی کنسروهای رب گوجه فرنگی دیگر می‌بینیم باشد. اما بی‌سلیقگی در استفاده از همین تصویر زیبا آنجا خود را نشان می‌دهد که در سمت انگلیسی طرح، یک گوجه در گوشه کادر رها شده و بخش کمی از آن پیدا است.

نکته دیگر رعایت نکردن استاندارد طراحی برای بسته بندی استوانه است. در حالت استاندارد طرح اصلی باید حداقل ۵۰ درصد از دیواره استوانه را بپوشاند. این در حالی است که در رب بیژن طراحی اصلی تنها ۳۰ درصد از سطح استوانه را پوشش داده است و خریدار را با بی‌نظمی بصری روبرو می‌کند.

رب گوجه فرنگی بیژن
رب گوجه فرنگی مکنزی

کنسرو رب گوجه فرنگی مکنزی

اگر استراتژی مکنزی از انتخاب چنین نامی، حضور در بازار به عنوان یک برند خارجی بوده باشد، این برند در طراحی بسته بندی بر اساس این استراتژی عمل نکرده است. طراحی کنسرو رب گوجه فرنگی مکنزی نه تنها هیچ شباهتی به یک محصول خارجی ندارد بلکه در طراحی همان مسیری را طی کرده که سایر برندهای ایرانی رب رفته‌اند. اما اگر چنین استراتژی را مد نظر نداشته است. انتخاب نام خارجی برای یک محصول ایرانی، کم لطفی در حق زبان فارسی و مصرف کننده ایرانی است.

نکته جالب توجه در طراحی بسته بندی رب مکنزی استفاده از تصویر گوجه‌ای است که قاچ شده است اما دُم سبز رنگ آن همچنان به گوجه متصل است. هیچ آشپزی گوجه فرنگی را در حالی که دُم آن کنده نشده است دونیم نمی‌کند.

کنسرو گوجه فرنگی درسته پوست کنده روژین

به جرأت می‌گوییم کنسرو گوجه فرنگی درسته پوست کنده روژین هیچ شباهتی به بسته بندی مواد غذایی ندارد. حتی اگر این بسته بندی را از شلف مواد غذایی برداریم و در شلف روغن موتور بگذاریم ممکن است مردم از آن به عنوان روغن موتور استفاده کنند. چطور ممکن است یک طراح بسته بندی از چنین رنگ‌هایی برای طراحی کنسرو گوجه فرنگی استفاده کند و چطور ممکن است کارفرما چنین طرحی را بپذیرد و آن را وارد بازار کند؟!

کنسرو گوجه فرنگی روژین
کنسرو گوجه فرنگی روژین

جای شما خالی!

جای یک طراح گرافیک خلاق و حرفه‌ای در صنعت بسته بندی رب خالی است. یا بهتر است بگوییم جای یک کارفرمای خلاق، نوگرا و چهارچوب شکن در این صنعت خالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک پاسخ به “رب گوجه فرنگی؛ طراحی بسته بندی گوجه‌ای”

  1. کیسمی گفت:

    سلام.
    لطفا چند نمونه خارجی کنسرو گوجه فرنگی که از نظر شما طراحی خوبی داره رو هم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *