۷ مرحله کلیدی طراحی بسته بندی تا فروش محصول
در ظاهر، فرآیند طراحی بسته بندی بسیار ساده به نظر میرسد: یک ساختار بسازید، یک تصویر اضافه کنید و چند رنگ و متن را با هم بزنید. هورا – طرح شما آماده است. کاش همین قدر ساده بود که به نظر میرسد.
طراحی بستهبندی فرآیند پیچیدهای است که نیازمند مهارتهای فنی، تفکر استراتژیک و خلاقیت است تا طرحی برنده ارائه کند که در قفسه برجسته شود و در سبد خرید مصرفکنندگان قرار گیرد.
بیایید با هفت مرحله کلیدی برای طراحی بسته بندی تا فروش محصول آشنا شویم:
۱- بریف طراحی بسته بندی
در طی این مرحله، کسب و کار یا برند با یک شرکت طراحی بسته بندی یا یک طراح مستقل بسته بندی ارتباط برقرار میکند و اطلاعات لازم برای طراحی بسته بندی را ارائه میکند. بریف طراحی معمولن شامل موارد زیر میشود:
- نوع صنعت یا کسب و کار سفارش دهنده.
- انواع محصولاتی که سفارش دعنده عرضه میکند.
- مزایا و ویژگیهای محصول.
- نوع مشتریانی که محصول به آنها فروخته میشود.
- روش هایی که مردم محصول را میخرند.
- عناصر کلیدی برندسازی مانند رنگها، فونتها، لوگو، پیامها و موارد دیگر.
۲- تحقیق
مرحله تحقیق به طراحان کمک میکند تا تصمیمهای درست بگیرند و استراتژی مناسب برای خود را برای طراحی بچینند. تحقیق اطلاعات کلیدی در مورد نقاط قوت و ضعف رقبا، استراتژیهای آنها و همچنین نیازها، خواستهها و محرکهای خرید مخاطب ارائه میکند.
۳- مفهوم سازی
هنگامی که طراحان مشخصات محصول را تعریف کردند، محصول رقبا را بررسی کردند و نیازهای مصرف کنندگان را تعیین کردند، مرحله طراحی مفهومی آغاز میشود. قدم بعدی این است که تمام عناصر مانند هویت و موقعیتی را که برند را به تصویر میکشند در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که طراحی با هویت برند مطابقت دارد و برای مشتری ایدهآل جذابیت دارد. طراحان در طی این مرحله، خلاقیت خود را با مهارت های فنی ترکیب میکنند تا مفاهیم مناسب را ارائه دهند.
۴- بررسی و اصلاح طرح
در این مرحله، مفاهیم طراحی شده و در قالب اتود و اسکیس به سفارش دهنده ارائه میشود. سفارش دهنده طرح ها را بررسی میکند تا مطمئن شود که همه چیز مطابق با اولویت های او است. سپس، طراح کار خود را طوری که با هویت برند هماهنگ باشد و ارتباط عاطفی با مصرف کنندگان ایجاد کند، نهایی میکند.
۵- تولید بسته بندی
زمانی که طرح نهایی تایید شد، زمان آن است که بسته بندی به واقعیت تبدیل شود. برای این مرحله، ممکن است لازم باشد از یک شرکت حرفهای چاپ و تولید بسته بندی کمک گرفته میشود.
۶- ورود محصول به بازار
عرضه محصول جدید در بازار، هیجان انگیزترین مرحله فرآیند طراحی بسته بندی است. در اینجا مدیران برند و مدیران بازاریابی نحصول باید مطمئن شون که همه چیز دقیق و مطابق با استراتژی پیش میرود.
۷- دریافت بازخورد پس از عرضه محصول
پس از عرضه محصول، باید بازخورد بازار و مصرف کنندگان جمع آوری شود تا مشخص شود که محصول چگونه کار میکند و طراحی بسته بندی چقدر موفق است. میتوان این کار را از طریق نظرسنجی های آنلاین انجام داد که در آن سوالاتی در مورد جذابیت بسته بندی و استفاده از محصول پرسید.
اهمیت طراحی بسته بندی در برندسازی
وقتی نوبت به طراحی بسته بندی محصول می رسد، جنبه های زیادی برای اطمینان از موفقیت باید در نظر گرفته شود.
- آیا شخصیت برند را منتقل می کند؟
- آیا رنگ ها در برند هستند در حالی که همچنان منحصر به فرد و چشم نواز هستند؟
- آیا تایپوگرافی با تصویرسازی و رسیدن به لحنی که برای آن تلاش میکنیم متعادل است (مثلاً نه خیلی جدی یا خیلی بازیگوش)؟
علاوه بر این سوالات مرتبط با برند، طراحان بسته بندی، کارشناسان برندینگ و بازاریابان باید اطمینان حاصل کنند که بسته بندی علاوه براینکه مطابق با استانداردهای صنعت است، متمایز و جذاب هم باشد.
پیگیری چنین چیزی سخت است. اما با انجام تحقیقات بازار میتوان به دستیابی به نتیجه مطلوب امیدوار بود.
طراحی های موثر همیشه ویژگی هایی هستند که توجه مصرف کنندگان را به خود جلب می کنند و به بهترین شکل در خاطرات آنها جاسازی می کنند.
این نشان میدهد که طرحهای بسته بندی چیزی بیش از پوششهای محافظ برای محصولات هستند — آنها به تنهایی یک ابزار فروش هستند.
دیدگاهتان را بنویسید