ماجراجویی در دنیای بسته بندی

۹ نکته برای طراحی بهتر بسته بندی

۲۶ تیر ۱۴۰۰

شما محصول خلاقانه‌ای توسعه داده‌اید و برای معرفی آن به مصرف کنندگان هیجان زده هستید. اما شما می‌دانید که رقابت سخت‌تر از همیشه است. هر هفته یک محصول جدید وارد بازار می‌شود. خرده فروشان را وادار می‌کند که قفسه‌های بیشتری به فروشگاه‌های خود اضافه کنند. برندها را به رقابت برای قفسه‌های جلو و مرکز مجبور می‌کند. ریسک بالایی وجود دارد که در میان محصولات دیگر گم شوید. امروزه، برجسته بودن فقط به تولید یک محصول عالی متکی نیست. بلکه به طراحی بسته بندی عالی هم نیاز دارد.

در اینجا ما ۹ طرح بسته‌ بندی موفق را انتخاب کرده‌ایم که شامل همه چیز، از چای گرفته تا گوشت گوساله تند برای الهام بخشیدن و ایده دادن به شما برای طراحی بهتر بسته‌‌ بندی‌‌ هایتان است. هر طراحی نوعی راهنمای عالی برای شما در طول مسیر است. که با هم به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  1. سادگی
  2. نوآور و پیشرو بودن
  3. فضا سازی
  4. سبک شخصی
  5. بازار هدف
  6. دوستدار محیط زیست
  7. منحصر به فرد
  8. جسارت داشتن
  9. جلب اعتماد

نکته ۱: سادگی (به همراه یک وقفه حسی)

امروزه طراحی بسته‌ بندی مینمالیستی به دلیل خوبی کاملا رواج دارد. مصرف کنندگان در هر مرحله از خرید توسط اطلاعات بصری تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بسیاری حتی به اصطلاح متوجه زنگ و سوت حین طراحی بسته‌ بندی نمی‌شوند.

طراحی بسته بندی چای ZEN

به عنوان مثال، بسته بندی چای ذن (Zen) دقیقا زیبایی طراحی مینیمالیستی را به خوبی نشان می‌دهد. سه نوع چای سفید با سه رنگ متفاوت سرد که شامل صورتی، زرد و سبز در یک زمینه خاکستری روشن است، متمایز می‌شوند. زمانی که شما رویه خاکستری رنگ را از جعبه جدا می‌کنید، عطر خوش شکوفه‌های گل یاس از درون جعبه می‌تراود.

این حداقل طراحی است، اما ساده هم نیست. طراح آقای کونارد سیبیلیسکی از عناصر ظریف برای منحصر به فرد بودن هر جعبه استفاده می‌کند. مدل بافت رویه جعبه یاد آور یک باغ چای ذن است. نمادهای کوچک در گوشه‌ی پایینی سمت راست، انواع مختلف چایی را مشخص می‌کند.

نکته ۲: قواعد را زیر پا بگزارید

Aqua Rose یک برند بطری آب است که با خواص درمانی گلبرگ‌های گل سرخ پر می‌شود. گفته می‌شود انرژی تازه کننده این آب تصفیه کننده، باعث افزایش زیبایی و تغذیه می‌شود. برای تحت تاثیر قرار دادن مصرف کنندگان ثروتمند، شرکت تصمیم گرفت با طراحی سه بعدی بطری خود، یک بطری معمولی را به یک بطری منحصر به فرد تبدیل کند.

طراحی بسته بندی بطری آب Aqua Rose

منحنی‌های بالای بطری مانند گلبرگ‌های گل رز طراحی شده است. این در حالی است که گرفتن آن را نیز آسان‌تر می‌کند. همچنین طراح با اضافه کردن جزئیات در بالای بطری، موفق به ایجاد تعادل در طراحی سنگین ته بطری شد. از آنجایی که این طراحی به طور چشمگیری از بطری استاندارد فاصله می‌گیرد، به هزینه‌های تولید می‌افزاید. اما خوشبختانه بازار هدف از پس آن برآمده است.

نکته ۳: از تمام فضا استفاده کنید و طراحی را محدود به جلوی کالا نکنید

 Superfly یک کوکتل طبیعی بدون الکل توسط Firefly است، بطری‌هایی با طراحی خلاق و هنرمندانه که حاوی عصاره گیاهان است. این شرکت با یک میکسولوژیست برجسته انگلیسی همکاری کرد تا یک ترکیب آب ایجاد کند، که بتواند به تنهایی مصرف شود یا با توجه به روحیه شما انتخاب شود. برای مطابقت با شفافیت و طبیعی بودن نوشیدنی، Firefly به دنبال طرحی بود که به همان اندازه خاص باشد.

طراحی بسته بندی Superfly کوکتل طبیعی بدون الکل Firefly

نتیجه چه شد؟ یک بطری فوق العاده قوی و جذاب در قفسه. بیشتر نوشیدنی‌های آبمیوه در طراحی بسته بندی خود از تصاویر یا آیکون‌های میوه استفاده می‌کنند و بیشتر نوشیدنی‌های آبمیوه به یک شکل هستند. اما بطری‌های Superfly مانند یک اثر هنری به نظر می‌رسد. وقتی در قفسه‌های مشابه در کنار نوشیدنی‌های دیگر قرار بگیرد، توجه شما را جلب می‌کند. یک عنصر خیره کننده و مرموز در این آبمیوه وجود دارد. رنگ‌های زنده طراحی فورا با اینکه لوگویی ندارد، بسیار جلب توجه می‌کند. مردم به دنبال این بطری می‌روند تا بفهمند چه شرکتی این بطری را طراحی کرده است.

نکته ۴: بلند مدت بیاندیشید و سبک خود را حفظ کنید

Ethical is Beautiful، یک شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی است که صابون و سایر لوازم حمام را تولید و عرضه می‌کند. آن‌ها در روند تولید لوازم آرایشی عوامل اجتماعی، اخلاقی و عملکرد محیطی را در نظر می‌گیرند. همچنین این شرکت ده درصد از سود خود را صرف نجات و رسیدگی به اورانگوتان‌ها می‌کند.

طراحی بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتیEthical is  Beautiful

این لیبل‌های براق و زیبا، شیوه‌ای هوشمندانه در طراحی بسته بندی هستند. شرکت‌های زیبایی با محصولاتی متنوع از نظر اندازه و شکل، از هم متمایز می‌شوند. آرم گل نیلوفر آبی، بر روی هر بسته بندی متناسب با اندازه‌ی آن به تداوم در سراسر خط تولید کمک می‌کند.

نکته ۵: بازار هدف را در نظر بگیرید و برای مشتری ارزش قائل شوید.

Sassafras شرکتی است که محصولات خانگی برای مادران و فرزندان آن‌ها طراحی می‌کند. هدف این شرکت این است که، در حالی که کودکان سرگرم هستند، مادرانشان کیک و پیتزاهای خوشمزه درست کنند. Sassafra  امیدوار بود که این نیاز را از طریق بسته بندی خلاقانه تجسم بخشد.

طراحی بسته بندی محصولات Sassafras

این طراحی مبتکرانه یک هدف دوگانه دارد: در حالی که مادر به آشپزی مشغول است، کودک می‌تواند کیت‌ها را باز کرده و برش داده و ماسک حیوانات از جمله خر، گورخر، میمون یا اسب آبی بسازد. همچنین با استفاده از مواد صد در صد بازیافتی و بدون چسب، چشم انداز پایدار این شرکت را منعکس می‌کند.

نکته ۶: پایدار باشید و خود را متمایز کنید.

Truth یکی از کافه‌های زنجیره‌ای لوکس و مجلل در شهر کیپ تاون کشور آفریقای جنوبی است. که توسط مجله‌ی Daily Telegraph به عنوان یکی از بهترین کافه‌های جهان معرفی شده است. اما مانند هر کافی شاپ دیگر، فنجان‌های یکبار مصرف آن‌ها زباله‌‌ای به زباله‌های جهان افزود.

هر روزه صدها هزار فنجان به بیرون پرتاب می‌شوند که قابل تجزیه نیستند. آژانس خلاقیتی (محیط زیستی) در آفریقای جنوبی، به نام Native VML با Truth کافه همکاری کرد تا به یک راه حل برای صفر کردن ضایعات فنجان‌های قهوه برسند.

طراحی فنجانهای دوستدار محیط زیست کافه Truth

فنجان‌های زیست تخریب پذیر دارای لایه پوششی متشکل از دانه‌های علف و گیاه هستند که به گیاه تبدیل می‌شوند. لایه پوششی فنجان را در خود فنجان بریزید و با خاک پر کنید. اکنون شما یک گلدان کوچک دارید، یا می‌توانید آن را در باغچه‌ی خود بکارید. این اقدام صورت گرفته بین این آژانس محیط زیستی و یک مغازه دار، ابتکاری محافظت کننده از زمین را برای بسته بندی نشان می‌دهد.

نکته ۷: داستان خود را بگویید و به برند خود روایت دهید.

Gather Premium غذای خانگی ارگانیک، پایدار و بدون داشتن اصلاحات ژنتیکی (GMO) برای گربه‌ها و سگ‌ها ارائه می‌دهد. این شرکت مفتخر است که محصولات خود را از چند تامین کننده منتخب تهیه می‌کند. دنبال طرح بسته بندی‌ای که متناسب با ارزش‌های محصولات خود بود.

طراحی بسته بندی غذای خانگی ارگانیک Gather Premium برای گربه و سگ ها

طراحان با استفاده از تصاویر مبتنی بر ترکیب رنگ‌ها، داستان برند را که چگونه غذا از منبع به ظرف حیوان خانگی شما می‌رسد تعریف می‌کنند. برای افزودن به ماهیت منحصر به فرد بودن بسته بندی، تصاویر از جلوی کیف به عقب حرکت می‌کنند و یک مسیر دنبال کننده را ایجاد می‌کنند.

همچنین تعهد این شرکت به پایداری در بسته بندی آن گنجانده شده است. کیف‌ها از مواد دارای گواهی USDA ساخته شده است تا اثر کربن سازنده آن را کاهش دهد. 

نکته ۸: جسارت به خرج دهید و فراتر از نام برند خود باشید ( از رنگ‌ها استفاده کنید)

شرکت Quality Candy پیشرو در تولید آب نبات‌های سالم، تهیه شده از عصاره‌های میوه و سبزیجات است.

طراحی بسته بندی محصولات شرکت Quality Candy

این شرکت برای حمایت از طعم دهنده میوه‌های خود به بسته بندی با رنگ‌های روشن و باب میل کودکان نیاز داشت. در نتیجه، طرحی چشم نواز طیف وسیعی از رنگ‌های لذت بخش، در بسته‌ای شبیه جعبه مداد رنگی را عرضه بازار کرد. میوه شاد و خندانی که روی بسته بندی آب نبات این شرکت درج شده، این پیام را به خانه می‌آورد که این آبنبات طعم خوبی دارد و از موادی که برای شما مفید هستند درست شده است.

نکته ۹: محصول خود را ارائه کنید و مشتریان را زیر نظر بگیرید.

Healthy Generation به دنبال طراحی بسته بندی برای یکی از محصولات خود (گوشت گاو ارگانیک) بود. این محصول برای افراد پر مشغله‌‌ای که به دنبال غذای مناسب و سالم برای صرف کردن به عنوان میان وعده هستند، تولید و عرضه می‌شود. این شرکت امیدوار به خلق طرحی تمیز، مدرن و خلاق بود. طراح یک راه حل خاص ارائه داده است.

طراحی بسته بندی محصولات Healthy Generation (گوشت گاو ارگانیک)

او با استفاده از آیکون‌ها، تمام ویژگی‌های محصول (بدون مواد نگهدارنده، بدون نیترات، بدون گلوتون، بدون MSG و … ) را لیست کرد. برای تمایز بیشتر طراح با ایجاد یک پنجره منحصر به فرد به مشتریان کمک کرد آنچه را که دریافت می‌کنند، ببینند. این نوع شفافیت به ایجاد اعتماد کمک می‌کند.

طراحی بسته بندی عالی را انتخاب کنید 

همانطور که امروزه بسیاری از گزینه‌های بسته بندی را جست و جو می‌کنید، از ریسک کردن نترسید. یک محصول عالی می‌تواند در یک بسته کسل کننده گم شود.

منبع: ۹۹designs.co.uk

خواندن “۱۰ بسته بندی خلاقانه“را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *