ماجراجویی در دنیای بسته بندی

اول بسته بندی می‌فروشد یا اول محصول؟

۲۷ آبان ۱۴۰۲
author پیمان پاکزاد

عاشق سفر و تجربه ‌های نو هستم. لذت سفر برای من از زمان حرکت، شروع می‌شود و از هر لحظه‌ی سفر لذت می‌برم.
از سال 1374، در فضای تبلیغات ایران عاشقانه سفر کرده‌ام. در آژانس‌های تبلیغاتی مطرح به عنوان طراح گرافیک، مدیر پروژه‌های تبلیغاتی، مدیر ایده‌پردازی و متخصص بازاریابی تجربه‌ای، کار کرده‌ام و در این مدت کمپین‌های تبلیغاتی متنوعی را برای برندهای ایرانی و بین المللی، ایده‌پردازی، مدیریت یا اجرا نموده‌ام.
سفر و تجربه در فضای تبلیغات ایران، کمک کرده تا دریابم گاهی راهکارهایی که توسط آژانس های بزرگ تبلیغاتی ارائه می‌شود با آنچه کسب و کارهای کوچک و متوسط نیاز دارند فاصله دارد و نمی‌تواند راه گشای کسب و کارهایی باشد که محصول یا مخاطب یا محل عرضه ای خاص یا محدود دارند. پس تصمیم گرفتم در خدمت این طیف از برندها باشم و با خلق ایده ها و راهکارهای تازه و کارآمد به رونق اونها کمک کنم.

اول بسته بندی می‌فروشد یا اول محصول ؟ سوال خوبی است. اینطور نیست؟ آدم را به فکر فرو می‌برد که من اول بسته بندی را انتخاب می‌کنم یا اول محصول را؟

هر یک از ما در طول روز با انواع بسته بندی در اطراف خود روبرو می‌شویم. در فروشگاه‌ها، در وبسایت‌ها، در شبکه های اجتماعی یا در تبلیغات. اگر کمی دقیق شوید خواهید دید که در هر دو این موقعیت‌ها قرار گرفته‌اید. بسته بندی را دیده‌اید و گاهی اول محصول را. بنابراین حدس می‌زنم پاسخ به این سوال آسان‌تر از پاسخ به سوال «اول مرغ بود یا اول تخم مرغ» باشد!

گاهی اول بسته بندی را دیده‌ایم و گاهی اول محصول را. بنابراین حدس می‌زنم پاسخ به این سوال آسان‌تر از پاسخ به سوال «اول مرغ بود یا اول تخم مرغ» باشد!

پیش از هر چیز باید بگویم که نباید در این میان نقش برند را دست کم گرفت. اما گاهی یک توصیه درباره یک محصول و یا دیدن یک بسته‌بندی خوب می‌تواند تمام معادلات برند را بر هم بزند.

برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می‌کنم بسته بندی علیه آگاهی از برند! را در پک هانتر ببینید.

اما اینجا بحث من بیشتر انواع روش‌های ارائه محصول است. بنابراین بدون درنظر گرفتن تاثیری که برندینگ، و یا بسته‌بندی خلاقانه می‌تواند بر فروش یک محصول بگذارد. می‌خواهم محصولات را از نظر انواع روش ارائه به مشتری بررسی کنم. محصولات را از این منظر می‌توان به ۴ دسته اصلی تقسیم نمود:

  1. محصولاتی که پیش از فروش بسته‌بندی می‌شوند.
  2. محصولاتی که پس از فروش بسته‌بندی می‌شوند.
  3. محصولاتی که اول بسته‌بندی می‌شوند اما هنگام فروش، بدون بسته‌بندی نمایش داده می‌شوند.
  4. محصولاتی که بسته‌بندی نمی‌شوند.

۱. محصولاتی که پیش از فروش بسته‌ بندی می‌شوند.

تقریبن تمام محصولات اف ام سی جی (FMCG) در این دسته قرار می‌گیرند. خیلی سخت می‌توان محصولی را در این دسته پیدا کرد که به روش معمول تولید و عرضه شود و دارای بسته‌بندی نباشد. اهمیت بسته‌بندی در این دسته محصولات به حدی است که در علوم تبلیغات و بازاریابی از آن به عنوان فروشنده خاموش یاد می‌شود. زیرا خریدار اول بسته‌بندی را می‌بیند بعد محصول را. می‌توان گفت اینجا همانقدر که محصول اهمیت دارد بسته بندی آن نیز دارای اهمیت است.

شش قانون برای طراحی بسته بندی‌هایی که در قفسه خودنمایی می‌کنند

۲. محصولاتی که پس از فروش، بسته‌ بندی می‌شوند.

تقریبن تمام محصولاتی که به مصرف کننده نهایی به صورت فله عرضه می‌شوند از اول بسته بندی ندارند و پس از انتخاب محصول توسط مشتری، بسته‌بندی می‌شوند. مثلا تخمه فله را می‌بینید و مقداری که می‌خواهید در بسته‌بندی به شما عرضه می‌شود. گوشت باز را می‌بینید و مقداری که می‌خواهید در بسته‌بندی به شما عرضه می‌شود.

مقوا بهداشتی

غذای بیرون بر هم جزء محصولاتی است که پس از فروش، بسته بندی می‌شود. وقتی که از یک رستوران، فست فود می‌خرید تا با خود ببرید. آن را بدون بسته بندی از منو انتخاب می‌کنید. اما زمان تحویل سفارش، آن را در بسته بندی تحویل می‌گیرید. پیتزا در جعبه پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده در جعبه سیب زمینی سرخ کرده.

مثال دیگر لباس است. لباس را یه طور معمول پس از فروش بسته‌بندی می‌کنند. این بسته‌بندی می‌تواند یک شاپینگ بگ یا یک جعبه باشد.

در تمامی این محصولات، بسته‌بندی محصول در هنگام عرضه آن تاثیری بر فروش ندارد اما دقیقا پس از فروش است که نقش بسته بندی نمایان می‌شود. اینکه فروشنده یا برندی که از آن خرید کرده‌اید چقدر به فکر راحتی شما در حمل محصول بوده است. یا اینکه چقدر خلاقیت به خرج داده تا آن بسته‌بندی برای مصارف دیگری به کار شما بیاید. تا حدی بر تصمیم شما برای خرید بعدی از آن فروشنده یا برند مؤثر خواهد بود.

۳. محصولاتی که اول بسته بندی می‌شوند اما هنگام فروش، بدون بسته بندی نمایش داده می‌شوند.

اگر به اطراف خود نگاه کنید بسیاری از این محصولات را خواهید دید. یک مثال خوب برای این دسته محصولات، لوازم خانگی است. تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی همگی پس از تولید اول بسته بندی می‌شوند و بعد راهی محل فروش می‌شوند. اما هیچ یک از ما حاضر نیستیم بدون دیدن و برانداز کردن این محصولات آنها را بخریم. بنابراین در فروشگاه یا در وبسایت‌ها بدون بسته‌بندی عرضه می‌شوند. مثال دیگر گوشی موبایل است. یا کفش.

اول بسته بندی می‌فروشد یا اول محصول
اول بسته بندی می‌فروشد یا اول محصول

کفش‌ها جعبه دارند. اما در ویترین هیچ مغازه‌ای کفش‌ها در جعبه دربسته نمایش داده نمی‌شوند. اینجا محصول است که می‌فروشد. اما نباید از تاثیر بسته بندی این محصولات بر افزایش میزان وفاداری به برند غافل شد. یک جعبه کفش اگر خلاقانه طراحی شده باشد و یا در قالب یک بسته بندی چندبار مصرف و کاربردی عرضه شده باشد. بر تصمیم خریدار در خرید بعدی تأثیرگذار خواهد بود.

۴. محصولاتی که بسته‌ بندی نمی‌شوند.

اول بسته بندی

این محصولات را بیشتر می‌توان در کسب و کارهای بی تو بی (BtoB) جستجو کرد. برای مثال فروش فله گندم از یک مزرعه به یک کارخانه تولید آرد. و فروش فله آرد از یک کارخانه آرد به یک کارخانه تولید ماکارونی. اما مثال نوع بی تو سی (BtoC) آن می‌تواند فروش نان توسط نانوایی های سنتی باشد که بدون بسته بندی ارائه می‌شود.

نتیجه اینکه اینجا مرغ و تخم مرغی وجود ندارد و محصولات بر اساس سبک زندگی مخاطب هدف بسته می‌شوند یا نمی‌شوند و یا اول نمی‌شوند بعد می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *