ماجراجویی در دنیای بسته بندی

کرونا و بسته‌ بندی

۳۰ بهمن ۱۳۹۹
administrator پک باز
بسته‌بندی پس از کرونا

کرونا به همه جنبه‌های زندگی روزمره ما، شکلی دیگر داده است. طراحی بسته‌ بندی نیز از این قاعده مستثنی نیست. و تغییرات رفتاری مصرف کننده را در تمام جریان‌های مرتبط با آن می‌توان دید. این روند بر چشم انداز بسته‌بندی در سال های آتی نیز تاثیرگذار خواهد بود. و صنعت بسته‌ بندی در برخی موارد به وضعیت نرمال خود باز نخواهد گشت. به هر حال ما در حال گذر به شرایط نرمال جدید با اولویت‌های جدیدی برای عصر پسا کرونا هستیم.

افزایش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی

پیش از شیوع کوید ۱۹ (COVID-19) فرهنگ استفاده از سبدها و ساک‌های خرید پارچه‌ای دائمی در مسیر نهادینه شدن در ذهن بشر قرار گرفته بود. اما با همه گیری کوید ۱۹ این مسئله دارد به فراموشی سپرده می‌شود. و دوباره استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف شایع شده است. زیرا این کیسه‌ها تقریبن هزینه‌ای برای خریدار ندارند. و او می‌تواند برای امنیت بیشتر در برابر ویروس، بلافاصله پس از استفاده، آنها را به زباله‌دان اندازد.

این مسئله‌ای است که پس از پایان همه گیری کرونا می‌تواند به شرایط قبل بازگردد. البته معلوم نیست چه مقدار زمان و بودجه باید برای ترک این عادت بد و حفاظت محیط زیست صرف شود.

افزایش استفاده از روکش سلفونی روی بسته‌ بندی

این روزها کرونا تمرکز روی بهداشت فردی را افزایش داده است. از شستن دست ها گرفته تا خرید ضدعفونی کننده دست و ضدعفونی کردن محصولات در جلوی درب منزل. این میزان توجه به بهداشت در طول فراگیری ادامه خواهد داشت. و حتی پس آن نیز به یکی از عادت‌های زندگی تبدیل خواهد شد.

مردم هرچه می‌خرند را می‌شویند. یا آن را با اسپری ضدعفونی کننده تمیز می‌کنند. از همین رو بسیاری از برندها شروع کرده‌اند به افزودن روکش سلفونی به بسته‌بندی‌های مقوایی خود تا بسته‌بندی از رطوبت ناشی از ضدعفونی در امان بماند.

علاوه بر آن با افزایش استفاده از بسته‌ بندی‌ های یکبار مصرف روبرو هستیم. حتی برخی برندها به بسته‌ بندی محصولات غذایی و نوشیدنی‌هایی که باید در همان بسته‌بندی استفاده شوند پوسته‌های پلاستیکی قابل کنده شدن اضافه نموده اند. تا از سطحی که در تماس با دهان مصرف کننده قرار می‌گیرد محافظت کنند.

این گزینه‌ها درست است که زباله‌های پلاستیکی را افزایش می‌دهند. اما لایه مهمی از محافظت در برابر گسترش ویروس را فراهم می‌کنند.
با گذشت زمان، امیدواریم برندها، راه حل های مبتکرانه‌ای برای ایجاد تعادل بین بهداشت مصرف کننده و حفاظت از محیط زیست بیابند.

کرونا و انفجار تجارت اینترنتی

عنصر دیگر مؤثر بر طراحی بسته‌ بندی در عصر پسا کووید، افزایش تجارت اینترنتی است. افزایش جهانی قرنطینه و توصیه به زندگی ایمن در خانه در سرتاسر جهان؛ خرید آنلاین و تحویل مستقیم به مشتری را افزایش داده است.

این انفجار تجارت اینترنتی به این زودی‌ها متوقف نخواهد شد. مطالعات روی هزینه‌‎های مصرف کنندگان نشان می‌دهد که خرید اینترنتی ۱۰% تا ۳۰% افزایش یافته و تنوع و دسته بندی های محصولات نیز در تجارت اینترنتی ۳۰۰% افزایش یافته است.

برندها باید در مدل‌های بسته‌ بندی‌ شان، خرید و فروش اینترنتی را نیز در نظر بگیرند. طرح‌های خاص به معنی افزایش درخواست و بازخورد است؛ و طراحی های ضعیف، و بسته‌ بندی‌هایی که حمل آنها سخت است، احتمال شکست محصول را بالا می برند.

البته، قیمت یک عامل متمایز کننده کلیدی است و همیشه در خرید و فروش اینترنتی عامل کلیدی بوده است، اما انتظار نداشته باشید که عطش مصرف کننده نسبت به توزیع دیجیتالی به این زودی‌ها کم شود. تا زمانی که فراگیری ویروس به عنوان عاملی برای نگرانی عمومی درباره سلامت باقی بماند، مردم از گزینه‌های خرید که آنها را در تماس کمتر با اشخاص قرار ‌دهد، حمایت خواهند کرد.

در چنین شرایطی برندهایی که به روش‌های موثرتر و با هزینه کمتر محصولات خود را با ایمنی بیشتری تحویل می‌دهند موفق‌تر خواهند بود.

پیروی از ترجیح مصرف کننده

علی‌رغم تغییرات موثر اتفاق افتاده در دنیای بسته‌ بندی، قیمت و عملکرد محصولات بسیار مهم هستند و کارخانه داران، فشار و بار قبولِ ترجیحات مصرف کننده را تا جایی که می‌توانند تحمل می‌کنند. آنها اگر می‌خواهند در کورس رقابت باقی بمانند، زمانی برای از دست دادن ندارند و باید تغییرات در عادات خرید و سبک زندگی مصرف کننده را بپذیرند.

برندهایی که اهمیت ایمنی برای مصرف کننده را درک کنند می‌توانند نیازهای مشتری را برآورده نمایند. این کار به آنها اعتماد به نفس مضاعف می‌دهد. زیرا زمانی که کسی نمی‌تواند اتفاقات پیش رو را پیش بینی کند، اعتماد مصرف کننده می تواند انگیزه و سرمایه‌ای برای رشد اقتصاد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *