ماجراجویی در دنیای بسته بندی

در طراحی بسته بندی محصولات FMCG دنباله رو باشیم یا طرحی نو دراندازیم؟

۳۱ مرداد ۱۴۰۱
administrator پک باز

وقتی برای خرید محصولات FMCG به فروشگاه می‌روید احتمال اینکه در هر دسته از محصولات با بسته بندی هایی روبرو شوید که از چهار چوب مشترکی در طراحی پیروی می‌کنند بسیار زیاد است. این ممکن است در نوع ظرف یا استراکچر بسته بندی، یا در طراحی گرافیک بسته بندی و یا هر دو باشد. در نگاه اول چنین شباهت‌هایی شاید منطقی به نظر برسد. زیرا استراتژی طراحی بسته بندی محصولات بر مبنای خواست و سلیقه مخاطب هدف شکل می‌گیرد. اما به عقیده نگارنده علت واقعی این شباهت چیز دیگری است.

برنده را دنبال کن!

رقبا معمولن در طراحی بسته بندی محصولات سیاست پیروی از بسته بندی برنده را پیش می‌گیرند. یعنی زمانی که یک بسته بندی در فروش موفق عمل می‌کند و توجه و اعتماد مخاطب هدف را جلب می‌کند. برندهایی که مخاطب مشابه دارند سعی می‌کنند در طراحی بسته بندی محصول خود از تیپ طراحی موفق پیروی کنند.

هر دسته محصول به مرور صاحب رنگ یکسان می‌شود.

وقتی نخستین بار یک برند، بسته بندی خامه را با رنگ صورتی وارد بازار کرد و آن بسته بندی با اقبال خریداران روبرو شد. دو سه برند دیگر بر مبنای سیاست “برنده را دنبال کن” شروع به عرضه خامه صبحانه به رنگ صورتی کردند. به مرور تولید کنندگان خامه به این نتیجه رسیدند که فروشنده و خریدار بسته بندی خامه صورتی می‌پسندند. پس از آن هیچ برندی ریسک عرضه خامه در بسته بندی غیر از رنگ صورتی را نپذیرفت. اینگونه شد که بسته بندی های خامه همگی صورتی ‌شدند. بسته بندی های بیسکوییت دایجستیو همگی قرمز شدند و بسته بندی های بیسکوییت نمکی همگی زرد شدند.

حالا در هرجای دنیا در یک هایپرمارکت بایستید و به شلف محصولات مختلف نگاه کنید در اغلب شلف ها با محصولات مشابه در طراحی مواجه می‌شود.

طراحی بسته بندی محصولات

طرحی نو در اندازیم

استراتژی های “برنده را دنبال کن” و “همرنگ جماعت باش” استراتژی های اشتباهی نیستند. اما تجربه نشان داده همرنگ جماعت نبودن هم بی پاسخ نمی‌ماند و نتیجه می‌دهد. هرگاه برندی با استراتژی درست و حساب شده دست به طراحی بسته بندی یونیک زده است، خود به لیدر تبدیل شده و عده‌ای از آن دنباله‌روی کرده‌اند. می‌توان گفت این موضوع بیشتر به میزان جسارت صاحبان برند باز می‌گردد که تصمیم بگیرند در طراحی بسته بندی، دنباله رو باشند یا رهبر.

مقایسه بسته بندی آبمیوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *