چطور ممکن است تمایز در طراحی گرافیک بسته بندی موجب شکست شود؟
در این مقاله درباره محصولاتی صحبت میکنیم که فرم جعبه یا ظرف آنها یکسان هستند و فقط میتوان در طراحی گرافیک بسته بندی تمایز ایجاد نمود. این بسته بندی ها اغلب شامل بسته بندی مواد غذایی میشوند. برای اینکه دید بهتری پیدا کنید چند مثال میزنیم.
- محصولاتی که در بسته بندی آسپتیک – که در ایران به تتراپک معروف هستند – عرضه میشوند. شامل: آبمیوه، شیر، خامه، پنیر.
- قوطی ای کنسرو. مانند: کنسرو ماهی تن، کنسرو رب گوجه فرنگی، کمپوتها.
- دبه ها یا سطل های پلاستیکی. مانند: ماست
- ظروف شیشهای. مانند: مربا، شورجات، ترشیجات.
- لفاف های پلاستیکیک مانند: ماکارونی، نمک، شکر و حبوبات.
- کیسه های پارچهای. مانند: برنج
طراحی گرافیک بسته بندی
در چنین بسته بندی هایی طراحی گرافیک بسته بندی هرچه خلاقانهتر باشد در جلب توجه مشتری موفقتر عمل خواهد نمود. زیرا یک بسته بندی متمایز در طراحی گرافیک، در میان رقبایی که اغلب طرح و رنگ مشابه دارند بهتر دیده میشود. اما…
همه چیز بهتر دیده شدن نیست!
هر یک از ما گاهی با بسته بندی روبرو شده ایم که متمایز بوده و توجه ما را جلب کرده است. اما آن را نخریدهایم. اگر آن بسته بندی اکنون وجود داشت و یک متخصص آن را بررسی میکرد، ممکن بود یک یا چند دلیل از دلایل زیر را برای عدم موفقیت آن بسته بندی ذکر کند:
- خروج از ترکیب رنگی متعارف و ذهن آشنا.
- منطبق نبودن بر سلیقه مخاطب هدف.
- گمراه کنندگی.
خروج از ترکیب رنگی متعارف و ذهن آشنا
بحث خامه صورتی یکی از داغترین و بروزترین بحثها درباره ترکیب رنگی متعارف است. بسته بندی خامه میتواند هر رنگی باشد. حداقل به رنگ سفید که رنگ خود محصول است میتواند باشد. اما رنگ صورتی آنچنان بر این محصول سایه انداخته است که هنوز هیچ برندی در ایران جرأت نکرده است خامه را با رنگی غیر از صورتی به بازار عرضه کند. مطلب کاملتر در اینباره را میتوانید در مقاله خامه صورتی در برابر پلنگ صورتی! مطالعه کنید.
منطبق نبودن بر سلیقه و خواست مخاطب هدف
هر سال برندهای زیادی در دنیا به این نتیجه میرسند که پس از چند سال دست به تغییر در بسته بندی تکراری محصول خود بزنند. اما اینکه تصمیم درستی گرفتهاند یا خیر تنها زمانی مشخص میشود که مشتریان با بسته بندی جدید روبرو شوند. پس چه بهتر است این موضوع پیش از ورود به بازار، در چند فوکس گروپ بررسی شود. زیرا مواردی بوده که بازخورد مشتریان، برندها را غافلگیر کرده است. یکی از پردردسرترین و پرهزینهترین این موارد را میتوانید در مقاله واکاوی یک شکست ۳۰ میلیون دلاری در ریدیزاین بسته بندی مطالعه کنید.
گمراه کنندگی طراحی گرافیک بسته بندی
گاهی برندها فراموش میکنند که مصرف کنندگان نسبت به رنگها و فرمها حافظه بصری پیدا میکنند. رنگ قرمز در خیلی جاها استفاده میشود. اما اگر روی قوطی کنسرو دیده شود مخاطب از نظر ذهنی به این نتیجه میرسد که با یک قوطی کنسرو رب گوجه فرنگی روبرو است. رنگ نارنجی نیز خیلی جاها و در خیلی از بسته بندی ها استفاده میشود. اما اگر روی قوطی آسپتیک استفاده شود مصرف کننده انتظار روبروی شدن با یک بسته بندی آب پرتقال را دارد. وقتی برندی برای ایجاد تمایز، دست به تغییر رنگهای شناسنامه دار میزند باید حواسش به تعریف یک رنگ خاص روی یک بسته بندی خاص باشد. برای مشاهده و مطالعه درباره یک بسته بندی متمایز که در مسیر گمراه کنندگی قرار گرفته است دعوت میکنیم مقاله رب گوجه فرنگی؛ طراحی بسته بندی گوجه ای را مطالعه فرمایید.
دیدگاهتان را بنویسید