ماجراجویی در دنیای بسته بندی

طراحی بسته بندی منحصر به فرد از نگاه اندروگیبز

۱۳ مرداد ۱۳۹۹

شش سبک متفاوت برای طراحی بسته بندی های منحصر به فرد

امروز  طراحی‌های بسته‌بندی‌ از نگاه اندرو گیبز – کسی‌ که ایده‌های طراحی بسته‌بندی را از کتابی به نام “بهترین طراحی بسته بندی دنیا” گرفته – را بررسی می‌کنیم.

بهترین طراحی بسته بندی دنیا
کتاب بهترین طراحی بسته بندی دنیا

اندرو گیبز با مطالعه و بررسی کتاب ” بهترین طراحی بسته بندی دنیا “، چند طبقه‌بندی برای طراحی بسته‌بندی تعریف کرد. همراه ما باشید تا در ادامه‌ی مقاله به معرفی طبقه‌بندی‌ها بپردازیم.

  • طراحی بسته‌بندی تجملاتی. این نوع طراحی بسته‌بندی بسیار مجلل، ظریف، زیبا و متمایز است. و در بسته‌بندی‌های پریمیوم به کار می‌رود.
  • طراحی بسته‌بندی برجسته. این نوع طراحی بسیار رنگارنگ، روشن و چشم‌نواز است. و به دلیل رنگامیزی که دارد، کاملا خودش را از سایر بسته‌بندی‌ها جدا می‌کند.
  • طراحی بسته‌بندی فریبنده. طراحی بسته‌بندی در این نوع بسیار زیبا، بامزه،جذاب و هوشمندانه است. بسته‌بندی با این سبک از طراحی به شکلی است که لبخند را بر لبان مشتریان می‌آورد.
  • طراحی بسته‌بندی بی‌قاعده. طراحی بسته‌بندی در این سبک به شکل کاربردی و ساده است. و بسته‌بندی‌های محصولاتی که به صورت روزانه خریداری می‌شوند. در این گروه قرار می‌گیرند.
  • طراحی بسته‌بندی نوستالژیک. این نوع طراحی بسته‌بندی که کلاسیک، آنتیک و قدیمی است. مخاطبان را به یاد دوران خاصی از زندگیشان می‌اندازد.
  • طراحی بسته‌بندی منظم. طراحی بسته‌بندی در این سبک بسیار تمیز، ساده، شیک و مرتب است. و این نوع بسته‌بندی را بعد از اتمام محصول نیز می‌توان استفاده کرد.
در کنار ما باشید تا با هم به جزئیات بیشتری در این طراحی‌ها بپردازیم و علت کاربردی بودن این سبک‌ها در طراحی بسته‌بندی را بیابیم.

طراحی بسته بندی تجملاتی:

طراحی-بسته-بندی-لاکچری

در بسته‌بندی مشروب JAQK Cellars، حروف JAQK برگرفته از حروف اول کلمه‌های سرباز، تک خال اس، بیبی و شاه در ورق بازی است. این کمپانی مشروب ایده‌ی طراحی بسته‌بندی خود را از کاراکترهای ورق بازی گرفته است. تا بتواند یک طراحی بسته‌بندی مجلل و متمایز برای بطری‌های مشروب خود خلق کند.

کوکومونیا-طراحی-بسته-بندی-لاکچری

کمپانی مشروب‌سازی  Coco Monoi یک سبک بسیار فریبنده را برای طراحی بسته‌بندی محصولاتش انتخاب کرده است. و گیبز به این نکته اشاره دارد که بسته‌بندی مشروب Coco Monoi سرشار از هنر گل و برگ است. که از یک اسانس‌ خوشبو (بوی گل یاسمن) در محصولات بهداشتی الهام گرفته شده است. همچنین رنگ‌های بطری‌ این نوع مشروب بسیار زیرکانه انتقال دهنده پیام محصول هستند.

طراحی بسته بندی برجسته:

طراحی-بسته-بندی-برجسته-قهوه

اگر بخواهیم از محصولی یاد کنیم که برای بهتر دیده شدن نیاز به یک بسته‌بندی برجسته دارد. آن محصول قهوه است. بسته‌بندی Ugly Mug Coffee به اندازه قهوه داخلش می‌تواند شما را از خواب بیدار کند. طراحی بسته‌بندی این محصول درست همانند نام کمپانی تولیدکننده‌اش، نوعی حس شوخ‌طبعی را در کنار زیبایی و برجستگی به مخاطبان منتقل می‌کند. همچنین استفاده از تایپوگرافی به همراه تصاویر کاراکترهای خسته در طراحی بسته‌بندی، ترکیب جذابی از زشتی و زیبایی را ساخته است.

طراحی-بسته-بندی-برجسته-شکلات

کمپانی شکلات Melt ، طراحی بسته‌بندی این محصول را به شکلی برجسته با استفاده از شکلات‌های آب شده انجام داده است به طوری که مخاطبان با لمس بسته‌بندی این شکلات‌ها، دهانشان آب می‌افتد.

طراحی بسته بندی فریبنده :

طراحی-بسته-بندی-کاندوم-فریبنده

در بسته‌بندی کاندوم Durex Fantasy، کمپانی Durex Fantasy برای تشویق خانم‌ها به استفاده از این محصول با شعار “چون تو نمی‌دانی” این سبک طراحی بسته‌بندی را به کار برده است. یک طراحی بسیار زیرکانه و هوشمندانه که بصورت کاملا غیرمستقیم به محصول درون بسته‌بندی اشاره می‌کند تا خانم‌هایی که قصد خرید آن را دارند، خجالت نکشند و نگران قضاوت شدن توسط محیط پیرامون خود نشوند.

طراحی-بسته-بندی-فریبنده-شمع

کمپانی Aromatherapy Interventions برای بیست و پنج عدد شمع با مفهوم‌های متفاوت، طراحی بسته‌بندی منحصر به فردی انجام داده است. به شکلی که بسته‌بندی هر شمع با رنگی متفاوت از دیگری و انتقال دهنده‌ی مفهوم مناسبتی همان شمع است و مخاطبان با دیدن این سبک از طراحی بسته‌بندی، لبخند بر لب‌هایشان می‌نشیند و حس و حالشان از بد به خوب تغییر می‌کند. چون با لمس بسته‌بندی شمع مورد نظرشان احساس می‌کنند دقیقا همان چیزی که می‌خواستند را به دست آورده‌اند.

طراحی بسته بندی بی قاعده :

طراحی-بسته-بندی-بی-قاعده-Rabbits-Granola

کمپانی ۱۸ Rabbits Granola از یک طراحی بسته‌بندی بسیار ساده و کاربردی که سریع اصل مطلب را می‌گوید، استفاده کرده است. در اینجا برای هر طعم یک رنگ متفاوت به کار رفته است و در آنِ واحد به دلیل سبک طراحی بسته‌بندی‌اش و فونتی که در طراحی آن به کار گرفته شده است، به راحتی از سایر رقبا متمایز می‌شود و خیلی راحت می‌شود آن را در قفسه پیدا کرد.

طراحی-بسته-بندی-بی-قاعده-Waitrose-Pickles

طراحی بسته‌بندی محصول Waitrose Pickles، یکی از ساده‌ترین طراحی‌هایی است که تا کنون مشاهده کرده‌ایم. خلاقیتی که کمپانی Waitrose Pickles به کار گرفته است، نمایش دادن محتویات بسته‌بندی با استفاده از یک بسته‌بندی شفاف و لیبل بسیار کوچک است. نکته‌ی جالب توجه این است که روی هر لیبل اسم ترشی مورد نظر را نوشته است مثلا اگر ترشی آلبالو باشد، روی لیبل نام آلبالو آورده شده و رنگ لیبل‌ها نیز متناسب با رنگ ترشی است و این موارد احساس بسیار خوبی را به مخاطبان انتقال می‌دهد.

طراحی بسته‌بندی نوستالژیک :

طراحی-نوستالژیک-Valencia

کمپانی ۸۲۶ Valencia یک مرکز آموزشی غیرانتفاعی واقع در سان فرانسیسکو است. با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است سوالی بپرسیم، چرا این کمپانی به درست کردن محصولاتی که اصل نیستند، می‌پردازد؟ سرمایه‌گزاران این کمپانی متوجه شده‌اند که موقعیت مکانی آن‌ها، در گذشته جایی مناسب برای خرده‌فروشی مشروبات الکلی بوده است. بنابراین با آگاهی از این موضوع یک فروشگاه عرضه‌ی مشروبات غیر اصل باز کرده‌اند. آیا این محصولات فروش مناسبی می‌کنند؟ نظری در این مورد نمی‌توان داد. اما نکته‌‌ اینجا است که محصولات کمپانی Valencia 826 بسته‌بندی بسیار جذابی دارند و مخاطبان را به یاد گذشته می‌اندازند و بخاطر توازنی که در بسته‌بندی این محصولات به کار رفته است، مخاطبان با دیدن‌شان تمایل دارند همه‌ی آن‌ها را یکجا خریداری کنند.

طراحی-نوستالژیک-Lovejoy-Vodka

طراحی بسته‌بندی مشروبات Lovejoy Vodka مخاطبان را به یاد تاریخچه‌ی شهر پورتلند می‌اندازد. معنی نام برند این کمپانی “عشق و حال” است و در عین دوست داشتن محصولات این کمپانی، می‌شود از آن‌ها لذت هم برد. لازم به ذکر است که کمپانی  Lovejoy Vodka برای هر یک از مشروبات الکلی‌اش، یک بسته‌بندی متفاوت را طراحی کرده است و این موضوع به مخاطبان احساس خیلی خوبی می‌دهد.

طراحی بسته بندی منظم :

طراحی-با-قاعده-Blossa-Annual-Edition

کمپانی  Blossa Annual Edition برای بسته‌بندی محصولاتش از طرح‌های بسیار ساده، شیک و کاربردی استفاده کرده است. و دلیل متمایز شدن طراحی بسته‌بندی محصولات Blossa Annual Edition استفاده از رنگ‌های خاص و مات برای شیشه‌های نوشیدنی است. انتخاب شیشه‌های گرد و ساده، رویکردی بسیار هوشمندانه در بسته‌بندی این محصولات است. و همانطور که می‌بینید شکل عددهای روی هر شیشه با دیگری متفاوت است و هارمونی زیبایی را به وجود آورده است.

طراحی-با-قاعده-STORIES

در طراحی بسته‌بندی منظم، محصول دیگری را به نام STORIES معرفی می‌کنیم‌. کمپانی  STORIES برای بسته‌بندی محصولاتش از طراحی ساده، تمیز و مدرن استفاده کرده است. بسته‌بندی محصولات این کمپانی با نوشته‌های سیاه پررنگ و پس‌زمینه‌ی سفید، مخاطبان را به یاد کافه‌های شهری نیویورک می‌اندازد.

نتیجه گیری از بررسی ایده‌های مختلف در طراحی بسته‌بندی :

ما درس‌های زیادی از دسته‌بندی‌های اندرو گیبز در طراحی بسته‌بندی می‌گیریم. محصولات متفاوتی را مشاهده می‌کنیم که در بسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. نکته‌ی مهم اینجا است که طراحی بسته‌بندی باید به نحوی باشد که بتواند پیام اصلی محصول را به مخاطبان انتقال دهد. و برای مخاطبان الهام‌بخش باشد.

محصولات با بسته‌بندی مناسب، جذابیت بیشتری برای مخاطبان پیدا می‌کنند. و فعل خواستن محصول برای مخاطبان صرف می‌شود.

برگرفته از مقاله‌ی اندروگیبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک پاسخ به “طراحی بسته بندی منحصر به فرد از نگاه اندروگیبز”

  1. سپیده گفت:

    اسم اندروگیبز رو شنیده بودم و می دونستم توی طراحی بسته بندی صاحب نظره. مقاله ش جالب بود برای چون عاشق چاپ و بسته بندی هستم و هرچیزی که در این مورد می بینم لذت میبرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *