اهمیت مرچندایزینگ در فروش بسته بندی
پیش از صحبت درباره اهمیت مرچندایزینگ، بیایید ببینیم تعریف و کارایی آن چیست؟
مرچندازینگ چیست؟
مرچندایزینگ (MERCHANDISING) در فرآیند بازاریابی و فروش محصول کارایی دارد. و به عملیاتی گفته میشود که در محل فروش محصول (خرده فروشی) اجرا میشود تا به بهتر دیده شدن بسته بندی کمک نماید. در صورتی که محصول درون بسته بندی و قیمت آن باب میل مخاطب باشد، موجب افزایش فروش شود. این عملیات توسط نیروی انسانی آموزش دیده انجام میشود و در زیر مجموعه فعالیتهای BTL قرار میگیرد. مهمترین فعالیتهای مرچندایزینگ عبارتند از:
- تولید، توزیع و نصب ابزار تبلیغ در محل فروش مانند: پوستر، دنگلر، وابلر، شلف تاکر و استند محصول.
- اطمینان از چیدمان درست و منظم بسته بندی در شلف فروشگاه.
- در معرض دید مناسب قرار دادن بسته بندی طوری که بیشتر از رقبا به چشم بیاید.
- مراقبت از استند محصولات برای اینکه محصولات متفرقه یا محصولات رقبا در آن چیده نشود.
میزان اثربخشی تبلیغ در محل فروش
مرچندایزینگ یک عملیات استوار بر نیروی انسانی است که باید تداوم داشته باشد. کمپانیهای بزرگ معمولن برای اجرای پروژههای مرچندایزینگ اقدام به تشکیل تیم داخلی میکنند. یعنی افرادی را به صورت دائمی یا روزانه برای این منظور استخدام میکنند. اما کمپانیهایی نیز هستند که آن را به آژانسهای تبلیغات BTL برون سپاری میکنند.
پروژههای مرچندایزینگ در نگاه اول ممکن است سخت و پرهزینه بنظر برسند. اما تکرار این پروژهها در مقاطع زمانی منظم نتیجه بخش خواهد بود و موجب افزایش فروش میشود. البته ناگفته پیدا است که عوامل مؤثر در فروش یک محصول متعدد هستند و فروش موفق نمیتواند فقط حاصل عملکرد خوب در یک یا دو عامل باشد. مهمترین این عوامل که در علم بازاریابی به ۴P معروف شدهاند؛ عبارتند از:
- محصول (PRODUCT): محصول باید بر اساس استراتژی درست و با کیفیت مطلوب مخاطب هدف تولید شده باشد.
- قیمت محصول (PRICE): محصول باید درست قیمت گذاری شده باشد.
- محل عرضه محصول (PLACE): محصول باید در جای درست عرضه شده باشد.
- بازاریابی و تبلیغات (PROMOTION): فعالیتهای تبلیغات و بازاریابی باید به خوبی محصول را حمایت کنند.
مرچندایزینگ یکی از فعالیتهای تبلیغات و بازاریابی است. در شرایطی که بقیه فعالیتها درست پیش رفته باشند و P های دیگر نیز رعایت شده باشند. میتوان روی اثربخشی مرچندایزینگ حساب کرد.
مرچندایزینگ برای کدام دسته محصولات مناسبتر است؟
بیشترین کاربرد مرچندایزینگ در فروش محصولات FMCG است. که بیشتر شامل محصولات سوپرمارکتی میشود. این دسته از محصولات در کیفیت، قیمت، تبلیغات در رقابت شدید با رقبای خود هستند. در چنین رقابت سنگینی، چیدمان درست محصول در محل فروش و حمایت از آن به وسیله ابزار تبلیغ در محل فروش میتواند تاثیر چشمگیری بر برنده شدن در رقابت داشته باشد.
عملیات مرچندایزینگ بویژه در زمان ورود یک محصول تازه به بازار اثر زیادی بر قرار گرفتن محصول در معرض دید خریدار در محل فروش دارد و موجب بهتر دیده شدن آن میشود.
دیدگاهتان را بنویسید