طراح بسته بندی باید کنجکاو باشد!
محصولاتی که برای آنها بسته بندی طراحی میشود بیش از آنچه در تصور میگنجد متنوع هستند. برای درک بهتر این جمله کافی است فقط انواع بسته بندی مواد غذایی را در ذهن خود مرور کنید. خود را در یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی تصور کنید. میبینید که با هزاران محصول متنوع روبرو میشوید. همین موضوع درباره دسته های دیگری مانند بسته بندی لوازم خانگی، بسته بندی پوشاک، بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی، بسته بندی لوازم یدکی و دهها دسته محصول دیگر نیز صدق میکند. هر کدام از این دسته ها میتواند دهها زیردسته داشته باشد.
نیاز به گفتن نیست که این تنوع در بسته بندی فقط به نوع محصول محدود نمی شود. چند مورد اصلی دیگر نیز وجود دارند. برای مثال:
- نیازهایی که بسته بندی محصول باید پاسخگوی آنها باشند برای هر نوع از محصول متفاوت است.
- نوع برخورد مصرف کننده با بسته بندی در هر نوع محصول متفاوت است.
- محل عرضه محصولات با هم متفاوت هستند.
- رفتار مصرف کننده در زمان خرید محصول نسبت به انواع محصول متفاوت است.
یک طراح بسته بندی باید در زمان طراحی بسته بندی تمام این موارد را درنظر گیرد. اما از هیچ طراحی نمیتوان انتظار داشت همه چیز را بداند. این درست است. اما راه دارد: باید کنجکاو باشید!
در زمان خرید کنجکاو باشید
هر جا که خریدی اتفاق میافتد و شما آنجا حضور دارید باید حواستان به رفتار خریداران باشد. فرق نمیکند در فروشگاه زنجیره ای باشد یا در لباس فروشی و یا در فروشگاه لوازم یدکی یا هر فروشگاه دیگری. توجه کنید افراد در زمان خرید چه رفتاری انجام میدهند.
حتی به تصمیم و رفتار خرید خود آگاه باشید. زیرا خیلی از رفتارهای ما بصورت ناخودآگاه انجام میشود. ناخودآگاه دستمان به سمت یک بسته بندی میرود و آن را برمیداریم و برانداز میکنیم. در چنین زمانهای توجه کنید که چرا این اتفاق افتاد. چرا آن بسته بندی را برداشتید؟ مثلن چرا سمت چپی یا سمت راستی آن را برنداشتید؟ یا چرا بجای اینکه آن را در سبد خرید خود بگذارید دوباره سرجایش قرار دادید. یا اینکه اگر در سبد خرید خود گذاشتید چرا دم صندوق از خریدش منصرف شدید؟
اگر دوروبرتان فردی در حال خرید اینترنتی است؛ توجه کنید که چه چیزی میخواهد بخرد و رفتار خرید او چگونه است.
در محل خرید کنجکاو باشید!
هر نوع محصولی قوانین خاص خود را برای خرید دارد. برای مثال در یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو، چیدمان دکوراسیون فروشگاه به گونهای است که خریدار دسترسی مستقیم به محصولات ندارد. ابتدا کانتر فروشنده وجود دارد و پشت آن محصولات در قفسهها چیده شدهاند. خریدار هرچه نیاز دارد را باید به فروشنده بگوید و از او دریافت کند.
گاهی قوانین فروشگاه تعیین میکند یک محصول را چگونه بخرید. مثلن اگر در یکی از فروشگاههای بازار شوش بخواهید یک سرویس ظروف غذاخوری بخرید باید انتخاب خود را به فروشنده بگویید و از او بخواهید جعبه ظروف مورد نظرتان را به شما بدهد. اما در یک فروشگاه زنجیره ای مانند هایپر استار خودتان جعبه ظرف مورد نظرتان را داخل چرخ خرید میگذارید و میبرید.
همانطور که میبینید به تنوع دسته های محصولی مختلف و فروشگاه های مختلف رفتار خرید متنوع وجود دارد. پس در محلهای خرید فضول باشید تا رفتاری ندیده نماند. چه رفتار خریدار و چه رفتار فروشنده.
در خانه و در محل کار کنجکاو باشید!
آنچه به اندازه خرید بسته بندی اهمیت دارد. رفتار خریدار با بسته بندی محصول پس از خرید آن است. بسته بندی اغلب محصولات یکبار مصرف هستند. یعنی پس از خارج شدن محصول از بسته بندی، جای بسته بندی در سطل زباله است. اما محصولات زیادی نیز هستند که بسته بندی چندبار مصرف دارند. یعنی از بسته بندی آنها میتوان چند بار برای همان محصول استفاده نمود یا اینکه بسته بندی برای مصارف دیگر قابل استفاده است.
یا اینکه بسته بندی برخی محصولات را میتوان به گونهای طراحی نمود که ارزش افزوده برای خریدار ایجاد کند. مثلن بتوان از بسته بندی به عنوان یک کالای تزئینی یا کاربردی دیگر استفاده نمود. حتی ممکن است یک مصرف کننده بسته بندی محصول را برای کاری استفاده کند که به ذهن تولید کننده محصول یا طراح بسته بندی آن نرسیده باشد. بنابراین یک طراح بسته بندی باید حواسش به رفتار اطرافیان با بسته بندی محصولاتی که میخرند باشد.
اگر درباره رفتار خریدار و فروشنده با یک بسته بندی کنجکاو باشید و بسته بندی ها را از لحظه خرید تا زمان مصرف دنبال کنید تبدیل میشوید به یک طراح بسته بندی خلاق که سفارش دهنده از همکاری با او لذت میبرد.
دیدگاهتان را بنویسید