ماجراجویی در دنیای بسته بندی

قدرت هویت بصری برند، راهگشای موفقیت بسته بندی

۹ بهمن ۱۴۰۱
administrator پک باز

قدرت طراحی هویت بصری یک برند را می‌توان از میزان تأثیر آن بر طراحی بسته بندی محصولات برند تشخیص داد. کافی است در ذهن خود بسته بندی محصولاتی که در طول ماه مصرف می‌کنید را مرور کنید. اگر دیدید تصویر واضح و روشنی از بسته بندی یا برند در خاطر شما باقی نمانده است، نشان از رابطه ضعیف بین هویت بصری برند و طراحی بسته بندی دارد. اما اگر بلافاصله تصویر روشنی از برند یا بسته بندی به خاطر می‌آورید نشانه قدرت هویت بصری برند و تسلط آن بر بسته بندی است.

هویت بصری برند

قبل از اینکه بیشتر در موضوع عمیق شویم بیایید ببینیم هویت بصری برند چیست. هویت بصری برند تصویر برند است. تصویر برند شامل تمام تصاویری می‌شود که توسط چشمان مخاطب هدف از برند ثبت می‌شود. دلیل اینکه روی چشم تأکید می‌کنیم اشاره به تفاوت میان تصویر و تصویر ذهنی (تصور) است. می‌خواهیم تأکید کنیم که منظور ما تصویر ذهنی یا تصور مخاطب هدف از برند نیست بلکه منظورمان تصویری است که او از برند می‌بیند. این تصویر توسط مسیرهای ارتباطی بین برند و مخاطب به او ارائه می‌شود.

مسیرهای ارتباطی برند شامل: بسته بندی، وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، کاتالوگ و بروشور، فعالیت‌های تبلیغاتی و هر رسانه‌ای که تصویری از برند را نمایش می‌دهد می‌شود.

جلوه های بصری برند

در طراحی هویت بصری برند، باید شکل قرارگیری برند در هر یک از نمودهای بصری آن پیشبینی شود. هویت بصری برند باید تا حد ممکن به جزئیاتی که لازم است درباره جلوه‌ بصری برند رعایت شود توجه کند. و قوانینی را تعیین کند که با رعایت آنها برند به بهترین و هماهنگ‌ترین جلوه بصری خود در چشم مخاطب هدف دست یابد.

وقتی این موارد در طراحی هویت بصری برند رعایت شده باشد قدرت هویت‌بصری در تمام ارتباطات بصری برند بویژه در بسته بندی خود را نشان می‌دهد. بگذارید با ذکر مثال از چند برند بین المللی و ایرانی که محصولات FMCG عرضه می‌کنند، موضوع را روشن‌تر کنیم.

سعی کنید بلافاصله پس از دیدن هر یک از برندهای بین المللی زیر بسته بندی محصولات آنها را بخاطر آورید.

هویت بصری برند

حالا به برندهای ایرانی زیر بنگرید و بسته بندی محصولات هر یک را به خاطر آورید.

هویت بصری برند

برند هایی که بسته بندی آنها به شکل سریع واضح در ذهن شما نقش می‌بندد برندهایی هستند که با دقت و ظرافت بیشتری روی هویت‌بصری آنها کار شده است و کتابچه هویت‌بصری کامل‌تری برای آنها تهیه شده است. چه بسا برای آنها کتاب برند Brand Book تهیه شده است. برند بوک نسخه کاملی از هویت برند است که به تمام جوانب هویتی برند می‌پردازد. از هویت بصری گرفته تا هویت کلامی و هویت سازمانی.

رابطه هویت بصری برند و بسته بندی

در برخی برندها مانند کوکاکولا، هایپ، فدکس هویت بصری برند تا حدی یکپارچه و قدرتمند است که بسته بندی بیش از آنکه نقش متصور برای خود را بازی کند در نقش نمایش دهنده هویت‌بصری برند ظاهر می‌شود. یعنی مخاطب بیش از آنکه بسته بندی را ببیند برند را می‌بیند. تحلیل راهکارهای ارتباطی برندهای مطرح خارجی به وفور در فضای وب و شبکه های اجتماعی در دسترس است. بنابراین تصمیم گرفتیم هویت‌بصری یک برند موفق ایرانی را به اختصار بررسی کنیم.

تصویر ذهنی برند، پشتوانه هویت بصری

در میان برندهای ایرانی، روزانه برندی است که توانسته به خوبی هویت‌بصری خود را بر بسته بندی محصولاتش تحمیل کند. در طراحی تمام بسته بندی های روزانه، اولین چیزی که به چشم می‌آید گاو روزانه است. گاو روزانه حتی ارزش بصری بیشتری از لوگو روزانه دارد. البته این برتری عمدی است. در جایی که سایر برندهای مطرح لبنی ایران مسکاتی برای خود طراحی نکرده‌اند یا اگر مسکات دارند، در حد یک تصویرسازی باقی مانده است.

هویت بصری برند

برند روزانه از لحظه خلق مسکات گاو روزانه سناریوی مشخصی برای رفتار و کردار و سبک زندگی آن تهیه کرده است و تلاش نموده از طریق مسیرهای ارتباطی کم هزینه و با استفاده از محتوای خلاقانه مخاطب برند را در جریان این سبک زندگی قرار دهد و یک هویت‌بصری قدرتمند به همراه یک تصویر ذهنی جذاب و دوست داشتنی از برند ارائه نماید.

شکل ظاهری و جزئیات بصری گاو روزانه در طول سال‌هایی که با مخاطب در ارتباط بوده است تغییر نکرده. اگر هم تغییری ایجاد شده از روی عمد بوده و به منظور بهبود تصویر ذهنی برند ایجاد شده است. برای مثال زمانی که برند تصمیم گرفت دوز بیشتری از احساس امید و شادابی را به مخاطب منتقل کند. گاو روزانه چشمک زد.

هدف ما از ارائه این مقاله ایجاد آگاهی درباره اهمیت هویت‌ بصری و تأثیر آن بر بسته بندی است. اگر برندی هویت‌بصری قوی و ریشه‌دار نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت بسته بندی محصولاتش در بازار عملکرد موفق و پایدار داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *