ماجراجویی در دنیای بسته بندی

مفهوم مهاجرت مواد بسته بندی چیست؟ مریم حبیبی، کارشناس ارشد اقتصاد سلامت و دارو

۲۸ اسفند ۱۴۰۱
administrator پک باز

مهاجرت مواد بسته بندی به داخل موادغذایی پدیدهای است که در آن موادشیمیایی یا فیزیکی از بسته‌بندی غذا به غذا منتقل می‌شوند. یعنی مواد موجود در دیواره بسته بندی وارد ترکیبات غذای داخل بسته شوند یا بر فرمولاسیون محصول تأثیر بگذارند. یا برعکس: ترکیبات غذا به ترکیب بسته بندی نفوذ کنند.

بدون شک این اتفاق برای سلامتی مصرف کننده خطرناک است. از طرف دیگر کیفیت مواد بازیافتی ناشی از بسته بندی غذا را پایین می‌آورد.

مهاجرت مواد غذایی هم برای بدن ما و هم برای طبیعت خطرآفرین است. در سال‌های اخیر موضوع مهاجرت‌مواد بسته‌بندی و ایمنی غذایی مورد توجه قرار گرفته و سازمان‌های مربوطه همچون EFSA تلاش می‌کنند تا با تحقیقات و ارزیابی‌های علمی، راهکارهای بهتری برای جلوگیری از مهاجرت مواد بسته بندی و افزایش ایمنی غذا ارائه دهند.

برای شرح کاملتر این موضوع و پی بردن به نقشی که طراحان بسته‌بندی می‌توانند در جلوگیری از مهاجرت مواد غذایی داشته باشند؛ از خانم مریم حبیبی – کارشناس صنایع غذایی و دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد سلامت و دارو در دانشگاه فرِسِنیوس برلین– دعوت کردیم در اینباره برایمان صحبت کنند. خانم حبیبی به دلیل علاقه‌ای که در زمان تحصیل در دوره کارشناسی صنایع غذایی به بستهبندی مواد غذایی پیدا کردند، تمرکز خود را روی بسته‌بندی مواد غذایی و موضوع مهاجرت مواد بسته‌بندی گذاشتند.

روی صحبت ایشان در این ویدیو بیشتر با طراحان بسته بندی است. زیرا معتقدند در ایران نگاه دغدغه‌مند به مهاجرت مواد بسته بندی وجود ندارد و از آنجایی که طراحان بسته‌بندی در ارتباط نزدیک با تولید کنندگان موادغذایی قرار دارند می‌توانند با ارائه مشاوره و آگاهی رسانی، دغدغه لازم نسبت به این موضوع را ایجاد کنند.

سرفصل‌های این ویدیو مهاجرت مواد بسته بندی شامل موارد زیر می‌شود:

  • مفهوم مهاجرت مواد بسته‌بندی چیست؟
  • تاثیرات مهاجرت مواد بسته‌بندی بر مصرف کنندگان چیست؟
  • وظایف یک طراح بسته‌بندی در قبال مهاجرت مواد بسته‌بندی چیست؟
  • آگاهی بخشی به مصرف کنندگان در رابطه با بسته‌بندی و مهاجرت مواد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *