ماجراجویی در دنیای بسته بندی

بریف طراحی

۲۶ فروردین ۱۴۰۰
administrator پیمان پاکزاد

بریف طراحی یا تفهیم‌نامه طراحی (Design Brief) یک سند مکتوب است. که نیاز سفارش دهنده و آنچه طراح باید در رابطه با پروژه‌ طراحی بداند را تشریح می‌کند. تمرکز این سند به جای آنکه تنها به مباحث زیبایی شناختی بپردازد. بر نتایج عملکردی و کارایی مورد انتظار از پروژه طراحی استوار است.

بریف طراحی زمانی به کار گرفته می‌شود که یک طراح مستقل یا یک آژانس برون سازمانی خدمات طراحی، در نقش مشاور برای یک کارفرما به انجام مسئولیت می‌پردازد. و کمتر برای طراحان یا واحدهای طراحی درون سازمانی کارایی دارد. هر اندازه ابعاد و حساسیت پروژه بیشتر باشد و نتایج مورد انتظار از طراحی بیشتر اهمیت پیدا کند. نیاز به بریف طراحی بیشتر احساس می‌شود. به عنوان مثال برای طراحی هویت بصری، طراحی محصول یا طراحی بسته بندی کارکرد چنین سندی بیشتر می‌شود.

هدف از تفهیم‌نامه طراحی آن است که سازمان کارفرما و مجموعه ذینفعان پروژه به همراه گروه طراحی در رابطه با مهمترین مسائل پروژه به اشتراک دیدگاه برسند. وجود و تصویب بریف طراحی میان طرفین سبب می‌شود که گروه طراحی بتواند، طراحی را در راستای اهداف کسب و کار و حل نیازهای سازمانی هدایت کند. در ضمن مطالب درج شده در این بریف مبنای تصویب طرح نهایی و شاخص ارزیابی موفقیت طرح در پاسخ به نیازهای قید شده خواهد بود.

یک بریف طراحی کامل در پروژه‌هایی مانند طراحی محصول، طراحی بسته‌بندی، طراحی هویت بصری و برندسازی حداقل شامل سرفصل‌های زیر خواهد بود. البته به این موارد بسته به ابعاد و نوع پروژه ممکن است سرفصل‌های دیگری نیز اضافه شود.

  • پیش زمینه و کلیات پروژه.
  • داده‌های تحقیقاتی و پیوست‌ها.
  • چشم‌انداز پروژه، زمانبندی و بودجه.
  • بررسی مخاطب هدف  (target audience review).
  • بررسی حیطه و طبقه کسب و کار  (category review).
  • معرفی شرکت، محصولات و خدمات آن  (company portfolio).
  • اهداف کسب و کار (business objectives) و راهبرد طراحی  (design strategy).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *