ماجراجویی در دنیای بسته بندی

تیزینگ

۳ آذر ۱۳۹۹
author پیمان پاکزاد

عاشق سفر و تجربه ‌های نو هستم. لذت سفر برای من از زمان حرکت، شروع می‌شود و از هر لحظه‌ی سفر لذت می‌برم.
از سال 1374، در فضای تبلیغات ایران عاشقانه سفر کرده‌ام. در آژانس‌های تبلیغاتی مطرح به عنوان طراح گرافیک، مدیر پروژه‌های تبلیغاتی، مدیر ایده‌پردازی و متخصص بازاریابی تجربه‌ای، کار کرده‌ام و در این مدت کمپین‌های تبلیغاتی متنوعی را برای برندهای ایرانی و بین المللی، ایده‌پردازی، مدیریت یا اجرا نموده‌ام.
سفر و تجربه در فضای تبلیغات ایران، کمک کرده تا دریابم گاهی راهکارهایی که توسط آژانس های بزرگ تبلیغاتی ارائه می‌شود با آنچه کسب و کارهای کوچک و متوسط نیاز دارند فاصله دارد و نمی‌تواند راه گشای کسب و کارهایی باشد که محصول یا مخاطب یا محل عرضه ای خاص یا محدود دارند. پس تصمیم گرفتم در خدمت این طیف از برندها باشم و با خلق ایده ها و راهکارهای تازه و کارآمد به رونق اونها کمک کنم.

تیزینگ در لغت به معنی تحریک با حواس پرتی، شوخی‌های خفیف با بازی کردن است. روندی که درصنعت تبلیغات از آن با عنوان Teasing یاد می‌شود بسیار به این معنی نزدیک است. و به نوعی از تبلیغ گفته می‌شود که با ایجاد ابهام و سوال ذهنی برای مخاطب هدف، او را به فکر وا می‌دارد. به عبارتی ذهن مخاطب را به بازی می‌گیرد. تیزینگ معمولن با محوریت تصویر (آرت ورک یا ویدئو) یا متن یا هردو رقم می‌خورد. و بیشترین کاربرد آن در تبلیغات ATL و TTL است. هدف از تیزینگ جلب توجه مخاطب هدف با ایجاد سوال است. در روش تیزینگ محتوای تبلیغ به گونه‌ای است که سرنخ‌هایی از موضوع تبلیغ را به دست مخاطب می‌دهد. و به او فرصت می‌دهد برای یافتن پاسخ در ذهن خود کنکاش کند.

تیزینگ اسنوا

سپس با ارائه محتوای کامل، پاسخ ابهام را می‌دهد و مخاطب ناخودآگاه آن را با پاسخ‌هایی که در ذهن خود یافته بوده مقایسه می‌کند. این مرحله را Opening می‌نامند.

مزیت تیزینگ

ناگفته پیدا است مزیت مهم تیزینگ درگیر کردن حداکثری مخاطب با آگهی است. یعنی اگر فرض کنیم یک تبلیغ عادی دو ماه در سطح شهر یا در رادیو و تلویزیون اکران می‌شود. ذهن مخاطب پس از مدتی به آن عادت می‌کند و آن را مانند تمام رویدادهای روزمره می‌بیند و می‌شنود. اما اگر از روش تیزینگ استفاده شود. ذهن مخاطب برای مدتی درگیر یافتن پاسخ خواهد شد و پس از اوپنینگ نیز مدتی را صرف مقایسه پاسخ خود با پاسخی که رونمایی شده خواهد کرد.

تبلیغات تیزینگ

در روش تیزینگ دو نکته بسیار مهم اگر رعایت نشود بودجه صرف شده برای تبلیغ را برباد می‌دهد.

خلاقیت:
اگر پاسخی که اوپنینگ به تیزینگ می‌دهد ساده و دم دستی باشد. همان حسی را به مخاطب می‌دهد که شنیدن یک لطیفه یا معمای بی‌مزه به او می‌دهد. جبران این احساس سرخوردگی خود نیازمند بودجه‌ تبلیغاتی مضاعف است.
هویت یکسان:
در میان انبوه اطلاعات و آگهی‌هایی که مخاطب دقیقه به دقیقه در معرض آنها قرار می‌گیرد. باید نشانه‌هایی از تیزینگ در اوپنینگ وجود داشته باشد. اگر اشتراکات بصری (در آگهی‌های تصویری) و شنیداری (در آگهی‌های صوتی) بین تیزینگ و اوپنینگ رعایت نشود؛ ممکن است مخاطب ارتباط بین آنها را درک نکند و در نتیجه آگهی اثربخشی خود را از دست بدهد.

تبلیغات تیزینگ
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *