ماجراجویی در دنیای بسته بندی

مرچندایزینگ (MERCHANDISING)

۸ آذر ۱۳۹۹
author پیمان پاکزاد

عاشق سفر و تجربه ‌های نو هستم. لذت سفر برای من از زمان حرکت، شروع می‌شود و از هر لحظه‌ی سفر لذت می‌برم.
از سال 1374، در فضای تبلیغات ایران عاشقانه سفر کرده‌ام. در آژانس‌های تبلیغاتی مطرح به عنوان طراح گرافیک، مدیر پروژه‌های تبلیغاتی، مدیر ایده‌پردازی و متخصص بازاریابی تجربه‌ای، کار کرده‌ام و در این مدت کمپین‌های تبلیغاتی متنوعی را برای برندهای ایرانی و بین المللی، ایده‌پردازی، مدیریت یا اجرا نموده‌ام.
سفر و تجربه در فضای تبلیغات ایران، کمک کرده تا دریابم گاهی راهکارهایی که توسط آژانس های بزرگ تبلیغاتی ارائه می‌شود با آنچه کسب و کارهای کوچک و متوسط نیاز دارند فاصله دارد و نمی‌تواند راه گشای کسب و کارهایی باشد که محصول یا مخاطب یا محل عرضه ای خاص یا محدود دارند. پس تصمیم گرفتم در خدمت این طیف از برندها باشم و با خلق ایده ها و راهکارهای تازه و کارآمد به رونق اونها کمک کنم.

مرچندایزینگ (MERCHANDISING) در فرآیند بازاریابی و فروش محصول به عملیاتی گفته می‌شود که در محل فروش محصول (خرده فروشی) اجرا می‌شود. تا به افزایش فروش کمک کند. این عملیات در زیر مجموعه بازاریابی تجربه‌ای قرار می‌گیرد. که خود زیر مجموعه تبلیغات BTL است. مهم‌ترین خدمات مرچندایزینگ در محل فروش عبارتند از :

نصب ابزار تبلیغ در محل فروش :

برنامه ریزی، طراحی، تولید و نصب استند، گوندولا، دنگلر، وابلر، شلف تاکر و هر چیزی که موجب جلب توجه مخاطب هدف و تغییر تصمیم او در لحظه خرید به نفع برند گردد.

نظارت بر چیدمان درست و بی‌نقص محصولات در قفسه فروشگاه :

  • اصلاح چیدمان محصولات در قفسه از نظر این که وجه درست بسته‌بندی محصول رو به مشتری قرار گیرد.
  • اطمینان از چیدمان منظم و مرتب بسته‌ بندی ها در شلف.
  • اختصاص فضایی مناسب در فروشگاه به محصولات، طوری که بخوبی در معرض دید مخاطب قرار گیرند.
  • مراقبت از اینکه محصولات رقبا بین محصولات برند در شلف یا در استند اختصاصی برند قرار نگیرند.

این ها موارد کلی هستند. اما ممکن است بسته به نوع محصول یا ویژگی‌های خاص محل فروش، مواردی بیش از این به فهرست اضافه شود.

برندهای بزرگ به مرچندایزینگ به عنوان مرحله‌ای از یک کمپین تبلیغاتی بزرگتر (۳۶۰ درجه) نگاه می‌کنند که هدفش شلیک نهایی است. یعنی ترقیب مخاطب هدف به خرید محصول در آخرین نقطه تماس.

تبلیغبرندها معمولن فعالیت‌های مرچندایزینگ خود را برون سپاری می‌کنند و آن را به شرکت‌های تبلیغاتی و بویژه به آژانس‌های تبلیغات BTL که متخصص ارائه این خدمات هستند می‌سپارند. البته برندهایی هم هستند که ترجیح می‌دهند این خدمات را درون سازمانی انجام دهند.

اجرای پروژه های مرچندایزینگ در گستره جغرافیایی وسیع نیاز به تجربه و تخصص دارد. و مستلزم گروه‌بندی فروشگاه‌ها بر اساس مناطق یا شهرها، هماهنگی با فروشگاه‌ها، استخدام نیروی انسانی، چیدمان تیم‌های اجرایی و نظارت نزدیک و مستمر بر اجرای پروژه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *