سمپلینگ Sampling
سمپلینگ Sampling زیر مجموعه تبلیغات بی تی ال (BTL) است. و از انواع برند اکتیویشن Brand Activation به حساب میآید. در این روش به مخاطب فرصت داده میشود پیش از خرید محصول، آن را تست کند. این ویژگی سمپلینگ موجب افزایش فروش محصول میشود. گاهی جذابیت طراحی بسته بندی به تنهایی کافی نیست. زیرا همیشه خریدارانی هستند که به محصول بیشتر از بسته بندی آن اهمیت میدهند. چنین خریدارانی را با فراهم کردن امکان تست محصول، تشویق به خرید نمود.
سمپلینگ میتواند به عنوان یک فعالیت مکمل در کنار تبلیغات ای تی ال (ATL) و تی تی ال (TTL) قرار گیرد. و مسؤلیت ارتباط رودررو با مخاطب بر عهده بگیرد. – مسؤلیتی که از عهده آن دوتای دیگر خارج است.
سمپلینگ معمولن در محل فروش محصول یا در نزدیکی آن انجام میشود. از این رو در دسته ابزار تبلیغ در محل فروش نیز قرار میگیرد.
مزیتهای سمپلینگ Sampling
مزیت منحصر بفرد سمپلینگ قابل اندازهگیری بودن نتایج آن همزمان با اجرای برنامه است. یعنی در هر لحظه با شمارش تعداد سمپل باقی مانده در انبار میتوان دریافت چند نفر سمپل محصول را دریافت نمودهاند. همچنین برند اکتیویشن هایی مانند سمپلینگ و نمایش محصول (Demonstration) اگر در زمان و مکان درست اجرا شوند میتوانند تاثیر آنی بر فروش داشته باشد. خیلی از اوقات نیز انواع برند اکتیویشن به صورت ترکیبی اجرا میشوند. برای مثال گاهی رودشو یا فلش ماب را با سمپلینگ تا به فروش محصول کمک کند. یا گاهی یا سمپلینگ را با رودشو همراه میکنند تا برای مخاطب جذابتر شود.
سمپلینگ بیش از هر چیز میتواند به معرفی محصولات اف ام سی جی (FMCG) کمک کند. تنوع این محصولات در هر دسته به حدی است که خریدار را مقابل چندین انتخاب قرار میدهد. در چنین شرایطی سمپلینگ میتواند تصمیم خریدار را به سمت برندی که سمپلینگ میکند برگرداند. اگر سپلینگ با تخفیف در قیمت محصول همراه شود اثربخشی بیشتری خواهد داشت.
خیلی خیلی جالب بود، ممنون.