بی تی ال (BTL)
بی تی ال (BTL) مخفف عبارت Below the line است. به معنی زیر خط. این عبارت در کنار دو عبارت ای تی ال (ATL) و TTL برای دستهبندی انواع فرایندها و رسانههای تبلیغاتی به کار برده میشود. تبلیغات BTL قابلیت تمرکز روی افراد خاصی از دستههای مخاطبین هدف برند را دارد. استراتژیهای ارتباطی به کار رفته در تبلیغات BTL (بی تی ال) بسیار شخصی و عینی هستند. و تمایلات و علاقهمندیهای مخاطب هدف را نشانه میگیرند.
این تبلیغات بر ارتباط رو در رو با مخاطب هدف و ایجاد تجربه شیرین بین برند و مخاطب تمرکز دارند. تجربهای که توأم با تعامل است. در تبلیغات بی تی ال بده بستانی بین برند و مخاطب اتفاق میافتد. که مشابه آن در انواع دیگر تبلیغات نیست. بگذارید این موضوع را با یک مثال، روشنتر کنیم.
زمانی که تصاویر یکی از دوستان خود را در گوشی تلفن همراه یا در آلبوم عکس تماشا میکنید. شما فقط تماشاگر هستید. اینجا چیزی شبیه به ارتباط با یک تبلیغ ای تی ال اتفاق میافتد.
زمانی که با دوست خود تماس تلفنی یا تصویری برقرار میکنید. این از چنس تبلیغات تعاملی در فضای مجازی است. یعنی ارتباط، تجربه و بده بستان وجود دارد. اما از راه دور است.
زمانی که دوست خود را از نزدیک میبینید و با او معاشرت میکنید. این از جنس یک ارتباط بی تی ال است.
ویژگیهای تبلیغات BTL
یکی از ویژگیهای مهم تبلیغات بی تی ال به دست آوردن نتایج ملموس و قابل اندازهگیری از تعامل با مخاطب است. نتایج فعالیتهای تبلیغاتی BTL قابل ردیابی و دارای پارامترهای کمی برای قضاوت در مورد موفقیت یک کمپین تبلیغاتی هستند. مواردی همچون تبلیغ در محل فروش (POS)، برگزاری ایونت (Event Marketing)، Direct Mailing، بازاریابی تجربهای (Experiential Marketing)، بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) و طراحی و تولید ابزار فروش از معروفترین فعالیتهای تبلیغات بی تی ال هستند.
دیدگاهتان را بنویسید