ماجراجویی در دنیای بسته بندی

مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR)

۱۴ مهر ۱۳۹۹
author پیمان پاکزاد

عاشق سفر و تجربه ‌های نو هستم. لذت سفر برای من از زمان حرکت، شروع می‌شود و از هر لحظه‌ی سفر لذت می‌برم.
از سال 1374، در فضای تبلیغات ایران عاشقانه سفر کرده‌ام. در آژانس‌های تبلیغاتی مطرح به عنوان طراح گرافیک، مدیر پروژه‌های تبلیغاتی، مدیر ایده‌پردازی و متخصص بازاریابی تجربه‌ای، کار کرده‌ام و در این مدت کمپین‌های تبلیغاتی متنوعی را برای برندهای ایرانی و بین المللی، ایده‌پردازی، مدیریت یا اجرا نموده‌ام.
سفر و تجربه در فضای تبلیغات ایران، کمک کرده تا دریابم گاهی راهکارهایی که توسط آژانس های بزرگ تبلیغاتی ارائه می‌شود با آنچه کسب و کارهای کوچک و متوسط نیاز دارند فاصله دارد و نمی‌تواند راه گشای کسب و کارهایی باشد که محصول یا مخاطب یا محل عرضه ای خاص یا محدود دارند. پس تصمیم گرفتم در خدمت این طیف از برندها باشم و با خلق ایده ها و راهکارهای تازه و کارآمد به رونق اونها کمک کنم.

مسئولیت اجتماعی (CSR) از حروف اول کلمات Corporate Social Responsibility به معنی مسئولیت اجتماعی سازمانی تشکیل شده است. مسئولیت اجتماعی سازمانی مسئولیتی است که برندها در قبال جامعه، کشور یا حتی در ابعاد بزرگتر در قبال دنیا بر عهده می‌گیرند. و معمولن چهار جنبه‌ی مسئولیت اجتماعی زیست محیطی، سرمایه انسانی ، خیرخواهانه و اخلاقی را دربر می‌گیرد. برندها از امکانات مالی، سخت افزاری یا اعتبار برند در جامعه برای مسئولیتی که بر عهده گرفته‌اند هزینه می‌کنند.

یک رویداد برد برد

برند ارکید، کمپین مسئولیت اجتماعی ((شرم را کنار بگذار)) را بر اساس محصول پد بهداشتی خود برداشت. و از اعتبار، بودجه و رسانه‌های ارتباطی خود برای حمایت از بانوان هزینه کرد. تا توجه جامعه را به کاستی‌هایی که در ارتباط با آنان وجود دارد جلب کند. البته برندها با با بهره‌برداری تبلیغاتی از کمپین‌های CSR خود، آن را به یک معامله برد برد بین سازمان و جامعه تبدیل می‌کنند. چون درقبال هزینه‌ای که صرف می‌کنند بر اعتبار برند در جامعه می‌افزایند.

مسئولیت اجتماعی همسو با برند

مسؤلیت اجتماعی برند (CSR) اگر همسو با مخاطب هدف و ارزش‌های سازمانی برند باشد اثر گذاری بیشتری خواهد داشت. دست اندرکاران روابط عمومی برند باید روی مسائل و مشکلاتی که در سطح ملی یا جهانی ترند است حساس باشند. و از میان آنها مواردی را که با محصول، ارزش‌های سازمانی برند یا مخاطب هدف برند همخوانی دارد انتخاب نمایند. برای مثال مواردی همچون محیط زیست، جانوران در حال انقراض، گرمایش زمین، کودکان کار، فقر، و خشونت علیه زنان ترندهای جهانی هستند.

روابط عمومی و تبلیغات

نکته مهم دیگر تدوین کمپین‌های PR (روابط عمومی) برای مسؤلیت اجتماعی برند است. طوری که مخاطب هدف برند بخوبی از جزئیات پروژه مطلع شود و در جریان نتایج آن قرار گیرد. اگر PR پروژه مورد توجه قرار نگیرد و عموم مخاطبین از آن مطلع نشوند اعتبار عمومی برای برند کسب نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *