هویت بصری
هویت بصری یک برند شامل تمام موارد ارتباط بصری برند با مخاطب است. که شامل لوگو، رنگها، طراحی بستهبندی، وبسایت، ابزار تبلیغ در محل فروش، کاتالوگها، هدایای تبلیغاتی، تابلوهای سردر نمایندگیها یا فروشگاههای تحت مدیریت برند، شبکههای اجتماعی برند و هرگونه اتفاق بصری دیگر نظیر اتومبیلهای شرکت، گرافیک محیطی شرکت، لباس کارکنان و …. میشود. آنچه در طراحی هویت بصری مهم است. به کارگیری یک یونیفرم یکسان است. طوری که تمام موارد فوق در کنار هم هویتی یکسان از برند را به نمایش بگذارند.
هویت سازمانی برند
هویتبصری، خود زیرشاخه هویت سازمانی برند است. هویت سازمانی برند شامل ارزشهای سازمانی و رفتار سازمانی میشود. وظیفه هویتبصری این است که نمود بصری هویت سازمان برند باشد.
رعایت هویت بصری
پس از طراحی هویتبصری باید تضمینی برای رعایت آن در تمام نمودهای بصری برند وجود داشته باشد. برندهای بزرگ برای این منظور سندی مکتوب با نام برند بوک را تدوین میکنند. برند بوک فرا تر از هویتبصری است. و هویت سازمانی و بصری برند را در بر میگیرد.
برندهای کوچکتر برای هویتبصری خود یک کتابچه راهنما تدوین میکنند. که در آن تمامی بایدها و نبایدهای استفاده از لوگو، رنگهای سازمانی و فونت مشخص شده است. به این کتابچه گایدلاین نیز گفته میشود. گایدلاین تکلیف لوگو را در طراحی تمام ابزار فروش مشخص میکند. طوری که اگر طراح تغییر کرد، این تغییر خللی در روند درست طراحی ایجاد نمیکند. و همه چیز بر اساس گایدلاین پیش میرود.
گستردگی گایدلاین هویت بصری
میزان گستردگی قوانین و گایدلاینهای هویتبصری در برندهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال برندهایی که تنوع محصول زیادی دارند. در طراحی بسته بندی هویتبصری را در حد استفاده درست از رنگهای سازمانی در لوگو، اندازه لوگو، و فاصله لوگو از تصاویر کناری رعایت میکنند. زیرا اعمال محدودیتهایی بیش از این در راهنمای طراحی بسته بندی محصول، دست طراح را در طراحی بسته بندی خلاقانه میبندد. و موجب شباهت بیش از اندازه بسته بندی ها به هم میگردد.
دیدگاهتان را بنویسید