بطری هایی که از دور دل میبرند و از نزدیک زَهره!
مدتی است که در برخی سوپرمارکتها و کافی شاپ ها لابهلای انبوه بطری های آب همسان از برندهای گوناگون، بطری هایی با رنگ یا فرم متفاوت به چشم میآیند. بویژه دو برند وستا و جاجرود با بطریهای متفاوت و ساختار شکن در فرم ظرف و طراحی لیبل، بیش از بقیه جلب توجه میکنند.
این موضوع توجه تیم پک هانتر را به خود جلب کرد و تصمیم گرفتیم این دو بطری تازه وارد و ساختار شکن را بررسی کنیم.
بطری آب جاجرود
طراحی لیبل
لیبل این بطری ها در طرح و در سوژه طراحی متنوع است. برای مثال: در چند لیبل از فرم های تکرار شونده و پترن استفاده شده است. در چند لیبل دیگر از تصویرسازی حیوانات انساننما و در تعداد دیگری از بطری ها از تصویرسازی های کمیک و فانتزی استفاده شده است. با دقت در طراحیها دریافتیم که تعدادی از آنها طرحهای اینترنتی هستند که در دسترس همه قرار دارند.
طراحی لوگو
طراحی لوگوی جاجرود یک طراحی ابتدایی است. که حداقل استانداردهای طراحی لوگو در آن رعایت نشده است. برای نمونه نوشتار جاجرود از دو طرف به لبه مربع مشکی چسبیده است و نوع طراحی نشان میدهد این اتفاق نه از روی عمد بلکه از روی ناآگاهی بوده است.
نتایج این بررسی باعث شکل گرفتن تردیدهایی در ذهن ما نسبت به اصالت طراحی این بطری ها شد. زیرا درک این موضوع که محصولی تا این حد خلاقانه، با طراحی تا این حد ضعیف ارائه شده باشد سخت بود. با یک سرچ ساده دریافتیم کل ماجرا یک کپی بد از یک ایده خلاقانه و هدفمند از یکی کمپانی پیشرو دنیا – یعنی پپسی – است.
برند LIFEWTR یکی از دهها برند کمپانی PEPSI است. محصول این برند آب تصفیه شده با pH متعادل با الکترولیت هایی است که برای طعم و مزه اضافه شده است. در ادامه، بطری های زیبای LIFEWTR را با هم ببینیم و داستان خلق آنها را بخوانیم.
بطری آب LIFEWTR
LIFEWTR بر این باور است که الهام به اندازه آب برای زندگی ضروری است. از همین رو تصمیم گرفت با هنرمندان نوظهور همکاری کند و هر بطری LIFEWTR را به یک بوم نقاشی تبدیل کند. لیبل هر بطری به عنوان یک بوم نقاشی عمل میکند. این برچسب به عنوان بستری برای هنرمندان نوظهور و در حال رشد برای دیده شدن و کشف در مقیاس وسیع عمل می کند و آثار آنها به عنوان جرقه ای از خلاقیت و الهام در معرض دید عموم قرار میگیرد. لیبل بطریهای LIFEWTR که در سریهای سه تایی عرضه میشوند، هر سه ماه یکبار تغییر میکنند. آثار هنرمندان مختلف را مختلف را به نمایش میگذارند.
دوستان دست اندرکار در برند جاجرود! کاش بجای کپی ناشیانه از طرح و فرم بطری های LIFE WTR، ایده آنها را کپی میکردید و بطری های اختصاصی آب جاجرود را با آثار هنرمندان نوظهور و کمتر دیده شده ایرانی وارد بازار میکردید.
بطری آب وستا
برند آبمعدنی ایرانی دیگری که با فرصت طلبی و سوء استفاده از جدایی قوانین ایران از قوانین بین المللی دست به تولید محصولات کپی زده است. برند وستا است که محصولاتش کپی ناقصی از محصولات برند VOSS نروژ است.
بطری آب VOSS
VOSS در سال ۲۰۰۰ در نروژ متولد شد و به دلیل ظاهر شیک، زیبا و خاص بطری هایش به سرعت شناخته شد و مورد تحسین قرار گرفت. هریک از آب های این برند دارای یک مکمل مفید برای بدن هستند.
دیدگاهتان را بنویسید