ماجراجویی در دنیای بسته بندی

پک هانتر با سس کچاپ!

۳۰ دی ۱۴۰۱
administrator پک باز

زمانی که در حال برنامه‌ریزی برای شکار سس‌ کچاپ بودیم تصور نمی‌کردیم چیز زیادی برای بررسی وجود داشته باشد. اما پس از مراجعه به سوپر مارکت ها سوژه‌های‌ زیادی برای بررسی وجود دارد. تعدادی از مهم‌ترین‌ها را انتخاب کردیم. در ادامه پک هانتر همراه ما باشید.

درباره سس خرسی در مقاله سس خرسی مهرام؛ ایده خوب یا کپی بد!؟ نوشتیم که این محصول یک کپی بد از یک ایده خوب بوده است. اما به دلیل اینکه در زمان درست به بازار ایران معرفی شد تبدیل شد به یکی از موفق‌ترین محصولات بسته بندی مواد غذایی ایران در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی.

سس کچاپ خرسی و میمون

کپی از کپی!

مهرام خواسته یا ناخواسته سس خرسی خود را به عنوان یک ایده اشتباه در زمان درست وارد بازار کرد و تجربه موفقی را رقم زد. اما برندهایی که امروز از سس خرسی مهرام کپی می‌کنند آیا باز هم می‌توانند موفق باشند؟ آیا سس میمون اصالت با این شمایل و کیفیت تولید ظرف، مورد توجه کودکان امروز قرار می‌گیرد؟

سس کچاپ دلوسه؛ اگر می‌توانی بزن به هدف!

طراحی درب قوطی سس کچاپ دلوسه متفاوت از سس‌های دیگر است و در قفسه بخوبی جلب توجه می‌کند. اما راحتی مصرف، قربانی این ویژگی جالب توجه شده است. ما معمولن پیش از ریختن سس روی غذا، در ذهن خود تعیین می‌کنیم که سس را روی کدام نقطه بریزیم. اگر سس دلوسه را در دست داشته باشید به سختی می‌توانید سس را روی نقطه تعیین شده بریزید. گویی در مسابقه هدف گیری از پشت موانع شرکت کرده‌اید.

سس کچاپ دلوسه
سس کچاپ دلوسه

در مرحله اول باید تلاش کنید سربند نوک ظرف را از مسیر ریختن سس دور نگه دارید. سپس باید تلاش کنید در حالی که سربند را تحت کنترل دارید از پشت لبه بلند دور درب سس، غذای خود را ببینید و سس را در نقطه‌ای که می‌خواهید بریزید.

احتمال اینکه در خرید بعدی به سراغ برند دیگری بروید هست.

طراحی خوب در برابر طراحی بد!

دو برند کاله و اروم آدا در طراحی گرافیک قوطی سس کچاپ از تصویر پیتزا استفاده کرده‌اند. روی قوطی سس اروم آدا تصویر یک پیتزای کامل قرار دارد که سس کچاپ روی آن ریخته شده است و خریدار در لحظه خرید، نتیجه خرید را می‌بیند.

روی قوطی سس کاله تصویر جدا شدن یک اسلایس از پیتزا را می‌بینیم که پنیر آن کش آمده است. اما اثری از سس نیست!

در مقایسه این دو بسته بندی – بدون در نظر گرفتن جایگاه ذهنی برند – می‌توانیم بگوییم طرحی که سس را روی پیتزا نمایش می‌دهد بهتر از طرحی که فقط پیتزا را نمایش می‌دهد می‌فروشد.

سس کچاپ کاله و اروم آدا

اما از نظر طراحی محصول، اروم آدا عملکرد موفقی نداشته است. طراحی قوطی سس به گونه‌ای است که سطح اصلی، مساحت کمتری از سطوح کناری ظرف دارد. همچنین طراحی بدنه با متریال استفاده شده برای تولید ظرف تطابق ندارد و موجب به وجود آمدن غر شدگی‌هایی روی ظروف شده است. با مقایسه فرم قوطی این دو محصول به این نتیجه می‌رسیم که کاله در طراحی محصول موفق‌تر از اروم آدا عمل کرده است.

سس کچاپ اروم آدا
سس کچاپ تک

سس کچاپ تک؛ ضعف هویت بصری برند

یکی از عوامل تعیین کننده در طراحی بسته بندی، هویت بصری برند – بویژه طراحی لوگو – است. در طراحی بسته بندی سس کچاپ تک دو نقطه قوت به چشم می‌خورد.

  • قوطی استوار با طراحی استاندارد و دوستدار مصرف کننده.
  • طراحی گرافیک استاندارد با ترکیب بندی خوب که همه چیز را در یک نگاه نشان می‌دهد.

تنها نقطه ضعف این بسته بندی طراحی لوگوی تک است که وزن و ارزش بصری آن پایین‌تر از طراحی ظرف و گرافیک محصول است و تاثیر منفی بر طراحی بسته بندی گذاشته است.

سس کچاپ یک و یک؛ قربانی یونیفرم بسته بندی!

در طراحی گرافیک لیبل سس کچاپ یک و یک، پیروی کامل از یونیفرم بسته بندی صورت نگرفته است. رنگ سفید که روی سایر بسته بندی های یک و یک نقش زمینه را برعهده دارد، روی قوطی قرمز سس به یک آبجکت تبدیل شده است. کنتراست زیاد سفیدی لیبل با رنگ قرمز گوجه‌ها و فلفل و تصویر سس در پایین لیبل باعث سردرگمی خریدار می‌شود.

گاهی تاکید بر رعایت مو به موی یونیفرم در بسته بندی تمام محصولات یک برند موجب فدا شدن یک یا چند محصول در مقابل سایر محصولات می‌شود.

سس کچاپ یک و یک
سس کچاپ فیلفیل

سس کچاپ فیلفیل

در میان تمام بسته بندی های سس کچاپ که با هم دیدیم، سس فیلفیل بیش از بقیه به چشم می‌آمد. در طراحی بسته بندی این سس هیچ ایده خارق العاده یا فرم خاصی پیاده نشده است. اما در عوض همه چیز به شکل درست و استاندارد طراحی شده است.

  • نسبت اندازه لیبل به اندازه قوطی مناسب است.
  • همنشینی رنگ‌ها مناسب است.
  • برند سس و نوع سس در اولین نگاه به چشم می‌آیند.
  • ظرف، اندازه و فرم خوشدستی دارد.

سس نیمکچ

سس نیم کچ بهروز

بچه‌ها عاشق سس هستند. چه رسد به اینکه قوطی سس نیز به شکل شکل اسباب بازی باشد. اگر با یک کودک ۵ -۴ ساله وارد سوپر مارکت شوید، خواهید دید که هر محصولی که در گرافیک یا فرم بسته بندی، طرح کودکانه داشته باشد توجه آنها را جلب می‌کند. بهروز با در نظر گرفتن همین موضوع سس کچاپ نیم کچ را به بازار فرستاده است.

بازار سس بازار جذابی است که سرشار از تنوع طعم و رنگ است. در میان سس‌ها سس کچاپ از نظر تنوع و تعداد طرفداران، یک سر و گردن بالاتر از دیگر سس ها است. مجال ما برای بررسی این مقوله کوتاه بود و چندین برند مطرح سس در این پک هانتر مطرح نشدند. اما سعی کردیم آنهایی که مطرح شدند را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *