ابزار تبلیغ در محل فروش (P.O.S.M)
P.O.S.M از حروف اول کلمات Point Of Sale Material به معنی ابزار و متریال تبلیغ در محل فروش، گرفته شده است و به ابزاری گفته میشود که به بهتر دیده شدن محصول در محل فروش کمک میکنند؛ یا به خریدار اطلاعات کاملتری از محصول ارائه مینمایند. تا جایی که حتی اقداماتی مانند Sampling (ارائه نمونه محصول برای تست) نیز اگر در محل فروش محصول انجام شود، در دسته P.O.S.M قرار میگیرد. ابزار تبلیغ در محل فروش – همان طور که از نامش پیدا است – باید بتواند در لحظه خرید بر ذهن خریدار تاثر بگذارد و در نهایت موجب افزایش فروش شود. در ادامه با پرکاربردترین ابزار تبلیغ در محل فروش آشنا میشویم.
- دنگلر (Dangler)
- وابلر (Wobbler)
- ویندو استیکر (Window Sticker)
- شلف تاکر (Shelf Taker)
- استند (Stand)
- گوندولا(Gondola)
- پودیوم (Podium)
- سمپلینگ(Sampling)
دنگلر (Dangler):
قطعهای است که از سقف فروشگاه آویزان میشود. طوری که خریدار در لحظه ورود به فروشگاه یا هنگام گشتن در فروشگاه، متوجه آن شود. دنگر معمولن به صورت یک صفحه مقوایی دوطرفه که بر اساس هویت بصری محصول طراحی شده است یا به صورت شکلی دوبعدی یا سهبعدی (حجمی) از محصول به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغ در محل فروش استفاده میشود.
وابلر (Wobbler):
قطعهای کوچک و مقوایی است که بر اساس هویت بصری محصول طراحی و به وسیله یک پایهی طلقی به شلف (قفسه) نصب میشود. این قطعه بر اثر برخورد رهگذران یا جابجایی هوایی در اثر عبور آنها از کنار شلف، شروع به تکان خوردن میکند. این تکانهای پی در پی موجب جلب توجه خریداران به قسمتی از شلف که وابلر روی آن نصب گردیده، میشود. برای تبلیغ در محل فروش، از وابلر برای اعلام اینکه کالایی در شرایط تخفیف (Promotion) قرار دارد؛ یا برای اعلام رقم یا نوع تخفیف کالا استفاده میشود. گاهی هم برای نمایش لوگوی برند یا نمایش طرحی از محصول از آن استفاده میشود.
ویندو استیکر (Window Sticker):
مدیایی است که پوستر تبلیغاتی محصول روی آن چاپ و روی شیشه ویترین، یا یخچال فروشگاه نصب میگردد.
شلف تاکر (Shelf Taker):
شلفتاکرها قطعاتی باریک از جنس مقوا یا پلکسی هستند که روی لبه شلف نصب میشوند و با نمایش برند و رنگ محصول کمک میکنند بهتر دیده شود. گاهی هم فراتر از این میروند و به صورت یک قاب بزرگ، دستهای از محصولات را در خود جای میدهند.
استند (Stand):
استند سازهای ایستا است که به صورتهای رومیزی، دیواری یا زمینی در فروشگاه قرار میگیرد و انواع یا نوع خاصی از محصول یک برند را در خود جای میدهد. طراحی فرم و گرافیک استندها مطابق با هویت بصری برند انجام میشود. استند کمک میکند محصول، جدا از محصولات رقبا و در فضایی متفاوت دیده شود. همین امر موجب جلب توجه خریدار میشود.
گوندولا (Gondola):
میتوان گفت گوندولا نوعی استند در ابعاد بزرگ است. استندی کمد مانند و برندد که در فروشگاههای بزرگ و هایپرمارکتها، ابتدای شلفها نصب میشود و محصولاتی از یک برند را در خود جای میدهد. کارایی و اثر گذاری گوندولا مانند استند است اما در فضایی بزرگتر.
پودیوم (Podium):
سکویی بزرگ است که با هویت بصری برند پوشانده شده است یا بر اساس آن طراحی میشود. در فروشگاههای بزرگ و هایپرمارکتها دستهای از محصولات یک برند که شامل تخفیف یا جایزه (پروموشن) شدهاند را روی پودیوم میچینند.
سمپلینگ (Sampling):
گاهی لازم است خریدار به نوعی محصول را تست کند تا به خرید ترقیب شود. سمپلینگ در این مواقع به کار میآید. محصول در قطعاتی کوچکتر از اندازه واقعی تهیه یا بستهبندی میشود و توسط افرادی که لباس متحدالشکل (یونیفرم) به تن دارند در محل فروش محصول، به خریداران ارائه میگردد.
اینها پرکاربردترین و معروفترین ابزار تبلیغ در محل فروش هستند.
همواره راه برای خلق ایدههای خاص و ابزار تازه، باز و هموار است. کافیست به شکل و ویژگیهای محصول و بستهبندی توجه کنید. فضای فروشگاه و شکل و چیدمان بستهبندی رقبا را در نظر بگیرید و علاقههای بصری و سبک خرید مخاطب هدف (خریدار) را بشناسید تا بتوانید ابزاری تازه برای تبلیغ در محل فروش خلق کنید.
پیمان پاکزاد
دیدگاهتان را بنویسید