سس خرسی مهرام؛ ایده خوب یا کپی بد!؟
شاید به یاد ماندنیترین و خاطره انگیزترین سس کچاپ سس خرسی مهرام باشد. دیدن در دهه ۶۰ که همه پیز در سادهترین شکل ممکن بسته بندی میشد دیدن یک سس به شکل خرس آنقدر هیجان انگیز بود که کسی نپرسید چرا سس باید در ظرفی به شکل خرس ارائه شود. به راستی رابطه خرس با سس گوجه فرنگی چیست؟ چطور شد که طراح بسته بندی سس کچاپ مهرام به این ایده رسید که برای محصول ظرفی به شکل خرس پیشنهاد دهد؟
برای رسیدن به پاسخ این پرسشها سری به وبسایت مهرام زدیم. با وجود اینکه در این وبسایت یک صفحه به سس خرسی اختصاص داده شده است؛ توضیحی درباره ایده طراحی این بسته بندی ارائه نشده.
راز این طراحی را میتوانید در پک هانتر بخوانید:
عسل خرسی!
همه میدانند که خرسها عاشق عسل هستند. این موضوع بارها در فیلمهای مستند و داستانی و حتی در انیمیشنهای کودکانه مورد توجه قرار گرفته است.
اینکه خرس عسل دوست دارد، نخستین بار دستمایه برند Dutch Gold شد. این برند قدیمی که عرضه کننده انواع عسل است، در سال ۱۹۵۷ نخستین بار عسل را در قوطیهایی به شکل خرس وارد بازار کرد. پس از آن برندهای خارجی دیگری نیز این ایده را پیاده کردند. البته فقط برای محصول عسل!
سس خرسی!
برند مهرام نیز همین ایده را در ایران استفاده کرد. اما برای محصول سس کچاپ! و جالب اینجا است که موفق بود. طوری که پس از مهرام برندهای ایرانی دیگری نیز این ایده را به قصد گرفتن سهم بازار از مهرام پیاده کردند. اما دلیل موفقیت مهرام چه بود؟ چطور مخاطب پذیرفت که سس خرسی ایده جذابی است؟
شاید بتوان گفت دلیل این موضوع زمان ورود به بازار این محصول بوده است. در دهه ۶۰ که به دلیل شرایط جنگی حاکم در کشور، بازار ایران بر روی برندهای خارجی بسته بود و خیلی از محصولاتی که امروز روتین بازار هستند، کمیاب و نایاب بودند. و در دورانی که مردم محصولات را با بسته بندی ارزان قیمت – یا حتی بدون بسته بندی و بصورت فله – تهیه میکردند؛ مهرام سس کچاپ را که بیشتر یک محصول خانگی بحساب میآمد تا صنعتی، در بسته بندی خاصی که تا پیش از آن در ایران وجود نداشت وارد بازار کرد. تشنگی بازار باعث شد یک کپی بد و بیارتباط به محصول، خوب جلوه کند و بفروشد.
بسته بندی چندبار مصرف
جای سس خرسی مهرام پس از مصرف سس داخل آن، در سطل آشغال نبود. بلکه در در سبد اسباب بازی کودکان جای میگرفت. زیرا در آن دوران اسباب بازی های کودکان چندان متنوع نبودند و داشتن یک خرس پلاستیکی برای هر کودکی جذاب بود. در واقع میتوان گفت سس خرسی مهرام جزء نخستین بسته بندی های چند بار مصرف در ایران بود.
اما راز ماندگاری و لیدری سسخرسی مهرام تا سالها پس از ورود به بازار چیست؟ چرا هنوز هم برندهایی در ایران هستند که این ایده کپی را دوباره کپی میکنند؟
نوستالژی سس خرسی
پدران و مادرانی که امروز سس میخرند، کودکانی هستند که در دهه ۶۰ نخستین بار سس خرسی مهرام را دیدند و عاشقش شدند. سسخرسی مهرام برای سالهای زیادی پای ثابت یخچال خانوادههای ایرانی و سبد اسباب بازی کودکان ایرانی بوده است. همین باعث شده که حالا در کنار محصولاتی مانند شامپو داروگر، بیسکوییت ساقه طلایی و پفک نمکی از جایگاه ذهنی مستحکم نوستالژی بهره ببرد.
البته با تنوعی که اکنون در برندها و محصولات سس کچاپ وجود دارد نمیتوان آینده سس خرسی را در حد گذشته، درخشان تصور کرد.
کپی از کپی!
مهرام خواسته یا ناخواسته سسخرسی خود را در زمان درست وارد بازار کرد. اما درباره برندهایی که امروز سس کچاپ را در بدن یک حیوان بیربط میریزند چه میتوان گفت. دوست داریم نظر شما درباره سس میمونی اصالت بدانیم!
دیدگاهتان را بنویسید