ماجراجویی در دنیای بسته بندی

دردسرهای بسته بندی اسپتیک (Aseptic) برای مصرف کننده

۲۹ بهمن ۱۴۰۱
administrator پک باز

از بسته بندی اسپتیک برای بسته بندی مدت دار مواد غذایی استفاده می‌شود. محصولاتی که به طور معمول باید در یخچال نگهداری شوند و تاریخ انقضای محدود دارند را با بسته بندی اسپتیک می‌توان برای روزهای زیادی در دمای معمولی نگه داشت. بشرط آنکه جعبه باز نشود.

اگر تاکنون نام بسته بندی اسپتیک به گوش شما نخورده است تعجبی ندارد. زیرا این بسته بندی در ایران به تتراپک معروف شده است. علت آن نیز نخستین حضور این نوع بسته بندی در ایران با برند تتراپک است.

بیشترین کاربرد جعبه های آسپتیک در بسته بندی نوشیدنی‌ها است. و بیش از همه برای بسته بندی شیر و آبمیوه از آن استفاده می‌شود. اما به صورت محدودتر برای بسته بندی محصولاتی نظیر خامه و برخی پنیر ها و مواد غذایی غلیظ یا نیمه جامد دیگر نیز مورد استفاده می‌گیرد.

در این مقاله از سری مقاله‌های پک هانتر می‌خواهیم به محدودیت‌های جعبه آسپتیک در زمان مصرف بپردازیم.

بسته بندی اسپتیک مایعات

بسته بندی اسپتیک بدون درب

جعبه های بدون درب

در بسته بندی های اولیه آسپتیک که برای این محصولات استفاده می‌شد خبری از درب نبود و مصرف کننده مجبور بود برای دستیابی به محصول درون بسته بندی، بخشی از آن را پاره کند. این بدین معنا بود که درب بسته بندی در زمانی که مصرف کننده نیازی به آن نداشت نیز باز می‌ماند و ممکن بود با تکان شدید یا افتادن جعبه، مایع درون آن به بیرون بریزد.

بسته بندی اسپتیک

جعبه های درب دار

پس از مدتی درب به این بسته بندی ها اضافه شد و مشکل باز ماندن جعبه در زمان‌هایی که استفاده نمی‌شود را برطرف نمود. اما مشکل دیگری به وجود آمد. به دلیل محدودیت‌های تولید، درب با اندکی فاصله از لبه جعبه تعبیه می‌شود و این موضوع موجب می‌شود قطرات پایانی مایع در فاصله میان درب و لبه جعبه باقی بمانند و هیچگاه نتوانید محصول را تا آخرین قطره استفاده نمایید.

مصرف تا آخرین قطره

طراحان استراکچر جعبه آسپتیک با تغییر زاویه قسمت فوقانی جعبه موفق شدند بر مسئله باقی مانند قطرات پایانی مایع در جعبه فائق آیند.

مقایسه بسته بندی آبمیوه
بسته بندی اسپتیک

بسته بندی اسپتیک برای مواد غلیظ

مواد غذایی مانند خامه، فرنی و برخی مواد کرِمی که در آشپزی یا شیرینی‌پزی استفاده دارند نیز در جعبه های آسپتیک عرضه می‌شوند.

مشکل بزرگ این نوع بسته بندی این است که نمی‌توان بسته بندی درب دار آسپتیک برای این نوع مواد تولید نمود و مصرف کننده مجبوراست برای دسترسی به مواد درون بسته بندی، آن را پاره کند. در این صورت اگر مواد درون بسته بندی به طور کامل استفاده نشوند مصرف کننده باید یا مواد را به یک ظرف دردار منتقل کند و یا جعبه آسپتیک را درون یک مشمع قرار دهد تا مواد باقی مانده خشک نشوند.

راه دیگر پیش روی مصرف کننده ایجاد یک برش کوچک در لبه بالایی جعبه است تا بتواند با فشار دادن جعبه مواد درون آن را خارج نماید. در این حالت، پس مصرف مقدار مواد  مورد خود، با یک جعبه مچاله شده روبرو خواهد بود بیاد آن را تا مصرف بعدی نگه دارد.

بسته بندی اسپتیک پنیر

برخی برندهای لبنیات، پنیر سفید نرم را در جعبه های آسپتیک عرضه می‌کنند. اما با این کار زیبایی میز صبحانه مصرف کننده را به چالش می‌کشند. زیرا او با هیچ روشی نمی‌تواند پنیر را بصورت قالبی از جعبه خارج کند. مگر اینکه جعبه را بطور کامل از زوایای مختلف قیچی کرده و از پنیر جدا کند. در این حالت مجبور می‌شود از ظرف دردار دیگری برای نگهداری باقی‌مانده پنیر استفاده کند. این یک امتیاز منفی برای بسته بندی آسپتیک در برابر سایر بسته بندی های پنیر است که بصورت ظروف دردار پلاستیکی یا فلزی عرضه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *