ماجراجویی در دنیای بسته بندی

چه کسی پنیر مرا جابجا کرد!؟ (بررسی بسته بندی اَسپتیک پنیر)

۲۸ اسفند ۱۴۰۱
administrator پک باز

پای بسته بندی‌ اَسپتیک پنیر سفید از اواخر دهه ۶۰ به یخچال خانه ایرانی‌ها باز شد. در ابتدا برندهای پنیر سفید را در این نوع بسته بندی عرضه می‌کردند. البته بکنون نیز پس از گذشت بیش از ۳۰ سال، تعداد برندهای عرضه کننده پنیر سفید در بسته بندی اَسپتیک به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد که خود جای تأمل دارد.

پنیر سفید دانمارکی

پنیر دانمارکی نخستین پنیر با بسته بندی اَسپتیک بود که در بازار ایران عرضه شد. یک پنیر خوش طعم که نه به اندازه پنیر تبریز تند و شور بود و نه به اندازه پنیرهای خانگی کم نمک بود. تأثیر پنیر دانمارکی بر ذائقه مردم را شاید بتوان تا آن حد دانست که بگوییم میزان تنوع طلبی مردم درباره پنیر پس از ورود پنیر دانمارکی به بازار ایران افزایش چشمگیری پیدا کرد و راه را برای تنوع بیشتر  محصولات پنیر در ایران هموار نمود.

بیش از سه دهه از آن زمان می‌گذرد و حالا برند پگاه پنیر سفید دانمارکی را با الهام از طراحی بسته بندی قدیمی آن وارد بازار کرده است. برند پگاه با این کار گروه خاصی از افراد جامعه را هدف قرار داده است که بیش از دیگران درگیر نوستالژی هستند. هر فرد متولد دهه ۵۰ و ۶۰ که بسته بندی جدید پنیر دانمارکی پگاه را ببیند آن را بخاطر شباهتی که به بسته بندی قدیمی دارد خواهد خرید. حتی اگر اکنون مشتری وفادار برند دیگری باشد برای یکبار هم که شده پنیر دانمارکی را می‌خرد.

پنیر سفید روزانه

اما بدون شک برندی که به سیطره پنیر سفید دانمارکی بر بازار ایران پایان داد برند روزانه بود. برند روزانه با خلاقیت و سنت گریزی که در طراحی کاراکتر برند و طراحی بسته بندی پنیر سفید – که محصول اصلی آن بود – موفق شد در مدت کوتاهی سهم مناسبی از بازار پنیر را در اختیار بگیرد.

خالق مسکات روزانه که بود؟

طراحی مسکات و بسته بندی روزانه توسط طراح جوان و خلاقی به نام زرتشت سلطانی انجام شد. یک روز مردم تهران با بیلبوردی عجیب روبرو شدند. چهره گاوی خندان که تبلیغ یک پنیر جدید را می‌کرد. تبلیغات پنیر سفید روزانه اینقدر برای مردم جذاب بود که به سرعت طرفداران پروپاقرص خود را پیدا کرد.

بسته بندی اَسپتیک پنیر

زرتشت سلطانی با نبوغ و جسارت خود طرح هایی برای این برند طراحی کرد که شاید می توان گفت تا به امروز به مانند آن در طراحی های تبلیغاتی و بسته بندی های ایرانی دیده نشده است.

زرتشت سلطانی در سال ۲۰۰۱ به آمریکا و شهرنیویورک مهاجرت کرد و در آنجا ساکن شد. در سال ۲۰۰۴ طراحی های او مورد توجه گروه راک System of Down قرار گرفت و انیمیشن یکی از موزیک ویدیوهای این گروه معروف را طراحی کرد. پس از آن همکاری با برندهای مشهوری چون Disney Kids،Cartoon network MTV, ، Comedy Central را آغاز نمود.

تغییر طراح در میانه راه

با پایان همکاری زرتشت سلطانی با برند روزانه، طراح خلاق دیگری به نام محمد اسماعیلیان کار را به دست گرفت. او درباره بازطراحی گاو روزانه به وبسایت روزرنگ چنین گفته است:

((اصلی‌ترین چالشی که در طراحی دوباره کاراکتر گاو روزانه برای من وجود داشت تفاوت سبک شخصی کار خودم – که بیشتر طراحی فیگوراتیو است – با طراحی‌های فانتزی و کارتونی زرتشت سلطانی بود. به دلیل علاقه‌ای که از ابتدا به کاراکتر و فضای تصویر سازی روزانه داشتم از پس آن برآمدم. با کمک تجربه‌ اندوخته شداه ام در زمینه طراحی کاراکتر و کاریکاتور توانستم این پروژه را به انجام برسانم)).

دلیل حفظ محبوبیت گاو روزانه چیست؟

برند روزانه آنچنان بجا و قدرتمند روی گاو روزانه کار کرده است که مسکات‌های برندهای دیگر در برابر گاو روزانه چندان به چشم نمی‌آیند. شاید بتوان گفت تنها کاراکتر معروف که می‌تواند شانه به شانه گاو روزانه حرکت کند میمون چیتوز است. اما گاو روزانه در دسته لبنیات همچنان بی‌رقیب باقی مانده است.

دلیل این موضوع این است که  مسکات برند روزانه هیچگاه توسط برند رها نشد و برند روزانه در طول سال‌ها با بهره‌گیری از استراتژی درست و خلاقیت طراحان خود دائم در حال خلق داستان‌ها و زوایای جدیدی از گاو روزانه است. اما در عین حال به فرم اصلی و جا افتاده گاو روزانه که مخاطب نخستین بار با آن ارتباط برقرار کرده بود وفادار مانده است.

رقبای نه چندان قدرتمند برای پنیر روزانه

برندهای پگاه، میهن و صباح دست بکار خلق کاراکتر گاو شدند. در این میان پنیر صباح شاید تنها برند لبنی است که بتوان از کاراکتر گاو آن به عنوان رقیب کاراکتر گاو روزانه یاد نمود. علت آن نیز سرمایه گذاری زیادی است که این برند روی داستان سرایی و معرفی کاراکتر گاو خود کرده است. اما هر مخاطبی می‌تواند به آسانی تشخیص دهد که طراحی کاراکتر گاو صباح فاصله زیادی با طراحی خاص و خلاقانه گاو روزانه دارد.

بسته بندی اَسپتیک پنیر

پنیر بف

برند رامک به تازگی به جرگه عرضه کنندگان پنیر سفید در بسته بندی اَسپتیک پیوسته است. این برند برای جدا کردن محصول خود از رقبا نامی به غیر از پنیر سفید را برای خود برگزیده است. و از نام بف بجای پنیر سفید استفاده می‌کند. در طراحی بسته بندی پنیر بف رامک اهمیت بصری بف حتی بیش از لوگو رامک است. این موضوع نشان دهنده تلاش برند برای خلق جایگاه تازه و پرهیز از رقابت با سایر پنیرهای سفید موجود در بازار است.

نقطه ضعف بسته بندی اَسپتیک پنیر سفید

بزرگترین نقطه ضعف بسته بندی اَسپتیک پنیر سفید دشواری خارج کردن محصول از بسته بندی است. شما هیچگاه نمی‌توانید پنیر سفید را به صورت ترتمیز و صاف از بسته بندی آن خارج کنید. همچنین با توجه به اینکه درب بسته بندی پس از باز شدن، به صورت کامل بسته نمی‌شود مجبورید برای جلوگیری از خشک شدن پنیر در معرض هوا، بسته بندی را درون کیسه مشمعی نگهداری کنید.

مصرف کننده تنها در صورتی می‌تواند به قطعات مکعبی و سالم از پنیر سفید دست پیدا کند که بسته بندی را به طور کامل از محصول جدا کند و پنیر را در ظرف دیگری نگهداری نماید. این راه حلی است که برند روزانه برای پیشنهاد نموده است. روزانه در حقیقت با پذیرفتن این نقطه ضعف و پرداختن به آن، از آن به عنوان فرصتی برای تولید محتوا و بیشتر دیده شدن استفاده نموده است.

روزانه مشکل را پذیرفت، بف راه حل ارائه داد!

برند رامک با ارائه پنیر سفید در ظرف پلاستیکی شرایطی را فراهم نمود که مصرف کننده بتواند بدون خارج کردن پنیر از بسته بندی، آن را در شکل و فرم مناسب استفاده نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *