بیسکوئیت اورئو؛ بسته بندی هوشمند!
بیسکوئیت اورئو راهی را پیش گرفت که صنعت مد و فشن سالها است در آن قدم برمیدارد. هر چند سال یکبار در صنعت مد و فشن شاهد بازگشت به گذشته هستیم. برای مثال پیراهنها و تیشرتهای مردانه Slim fit که در سالهای اخیر مد شدهاند در دهه ۱۹۷۰ میلادی نیز مد بودند و بر تن اغلب جوانها دیده میشدند. اما به نظر میرسد این روزها توجه به نوستالژی به حوزه محصولات اف ام سی جی (FMCG) نیز راه یافته است. بعد از تولید فوم اصلاح برند آرکو با طراحی که در دهه ۱۹۶۰ روی محصولات صابون اصلاح این برند دیده میشد. – مقاله “بسته بندی علیه آگاهی از برند!” را بخوانید. – حالا نوبت به برندهای بزرگ دیگر رسیده تا برای بازاریابی محصولاتشان از المانهای نوستالژیک بهره ببرند. این بار یکی از محبوبترین بیسکوییتهای جهان یعنی Oreo دست به طراحی هوشمندانه بسته بندی نوستالژیک برای این محصول خود زده است.
بیسکوئیت اورئو؛ نوستالژیک اما مدرن!
دوست داران ببیسکوئیت اورئو به تازگی به جای بسته بندی های روتین این بیسکوئیت با یک بسته بندی به شکل نوار کاست روبرو شده اند. اکثر افرادی که در حال حاضر در سن جوانی یا میانسالی قرار دارند با نوارهای کاست خاطرات زیادی دارند. اورئو امیدوار است با این طراحی نوستالژیک میزان فروش بیسکوییتهای خود را تا حد چشمگیری افزایش دهد.
تفاوت بسته بندی اورئو با بسته بندی های نوستالژیک دیگر
اما دو نکته وجود دارد که این طراحی بسته بندی را از سایر بسته بندی های نوستالژیک متمایز میکند.
اول اینکه برندها معمولن برای ایجاد حال و هوای نوستالژیک، به طراحیهای بسته بندی های خود در دهههای قبل بازمیگردند. یا اینکه طراحی یک بسته بندی را برای دهههای متمادی تغییر نمیدهند. در زمینه جعبه فست فود، پیتزا دومینو اواخر دهه ۹۰ میلادی جعبه پیتزا معروف خود را ابداع کرد. و هنوز بعد از گذشت بیش از بیست سال، از همان بسته بندی پیتزا استفاده میکند.
این موضوع در بسته بندی مواد غذایی ایرانی نیز دیده میشود. مانند طراحی بطری خانواده دوغ آبعلی با شکل و طرح دوغهای شیشهای آبعلی در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی، دوباره وارد بازار شده است. یا تولید بسته بندی بیسکوئیت ترد و بسته بندی پفک نمکی بدون تغییر در طراحی بسته بندی از دهه ۵۰ شمسی تا کنون.
دوم اینکه در این کمپین، فناوری هوش مصنوعی به گونهای با بسته بندی کاغذی تلفیق شده است. اورئو در این بسته بندی جدید تقریبا تمامی بخشهای یک نوار کاست واقعی را طراحی کرده است.
طرفداران بیسکوییتهای Oreo اکنون میتوانند با اسکن کردن لوگوی اورئو بر روی بستهبندی جدید، به صورت آنلاین به موسیقی گوش کنند. با استفاده از آهنگهای ارائه شده هر کاربر میتواند یک میکستیپ اختصاصی خودش را بسازد. و آن را با دوستانش به اشتراک بگذارد. این یک ایده هوشمندانه در طراحی بسته بندی است. و مخاطب را با یک بسته بندی تعاملی (Interactive) آن هم از نوع دیجیتال روبرو میکند. و کنتراستی را پیش روی مخاطب قرار میدهد که عجیب و جذاب است. طراحی بسته بندی به شکل یک محصول که از دوران موسیقی آنالوگ آمده است. و تعامل با آن به وسیله ابزار دیجیتال امروزی شکل میگیرد.
برای برنده شدن، Play را فشار بده!
بستهبندی جدید اورئو از جزئیات نوستالژیکِ زیادی برخوردار است. و میتواند رضایت مشتریان را جلب کند. شاید بعضی از افراد نوجوان با مفهوم میکستیپ غریبه باشند. اما بدون شک این روزها همه با سرویس اسپاتیفای آشنایی دارند. اورئو برای نمونه چند میکستیپ را در کانال رسمی اسپاتیفای خود منتشر کرده است تا مشتریان از آنها ایده بگیرند.
کمپین تبلیغاتی اورئو در حال حاضر با شعار «Press Play to Win» در کشورهای انگلیس، ایرلند، دانمارک، سوئد و نروژ اجرا شده است.
کمپین توسط شرکت انگلیسی Digitas راهاندازی شده است.
استفاده از تکنیک «اقدام مبتنی بر تجربه» در طراحی این کمپین میتواند باعث ایجاد وابستگیهای احساسی بین مشتری و برند شود. در نتیجه مشتریهای بیشتری با این شیوه جذب خواهند شد.
لازاروس نیکیفوریدیس، مدیر خلاقِ شرکت Digitas
اخیرا نیز ساعت هوشمند تاماگوچی و لگوی سونیک خاطرات نوستالژیک مربوط به دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی را برای بسیاری از کاربران زنده کرده است.
دیدگاهتان را بنویسید