ماجراجویی در دنیای بسته بندی

راهنمای کامل برندینگ غذا

۱۵ آذر ۱۳۹۹
راهنمای کامل برندینگ غذا

مهم نیست که شما فکر می‌کنید چقدر درباره برندینگ می‌دانید. برندینگ غذا دنیای متفاوتی از سایر صنایع است و این می‌تواند خیلی چالش برانگیز باشد. صنعت غذا به امیال طبیعی و نیروی احساسات بستگی دارد. تصاویری که در برندینگ غذا استفاده می‌شود؛ می‌تواند مشتریان شما را گرسنه‌تر کند و یا اشتهای آن‌ها را کور کند.

برای هرکسی که در صنعت غذا کار می‌کند – دسته‌ی گسترده‌ای که شامل تولیدکنندگان غذای بسته‌ بندی، خرده‌ فروشان، رستوران‌ها، وبلاگ‌ نویسان مواد غذایی، خدمات مرتبط با غذا و شرکت‌های تولید کننده نوشیدنی می‌شود – تفاوت‌های مشخصی در استراتژی‌های برندهای غذایی وجود ندارد.

ما در مقاله‌ ” راهنمای کامل برندینگ غذا” قرار است به برندینگ غذا نگاهی کلی بیندازیم و نشان دهیم برای تاثیرگذاری بر مشتری یا خریدار، نیازمند چه ابزاری هستیم.

راهنمای کامل برندینگ غذا
تصویر از Orange Crush

پایه و اساس برندینگ غذا

اگر شرکت شما یک شخص بود، “برندینگ” می‌شد اینکه چطور آن شخص خودش را معرفی می‌کند؛ چگونه لباس می‌پوشد یا مدل موهای خود را چطور درست می‌کند، به علاوه چطور رفتار می‌کند، چطور جوک تعریف می‌کند و به مسائل اجتماعی چقدر پایبند است و بایدها و نبایدهای اجتماعی را چقدر رعایت می‌کند.

برندینگ چیزی فراتر از تبلیغات است ؛ برندینگ روی درک مصرف ‌کننده‌ها تاثیرگزار است. این که مصرف‌ کننده چه درکی از برند شما پیدا می‌کند و چه ارزشی برای شرکت شما قائل است.

پایه و اساس برندینگ غذا

وقتی برندینگ به خوبی انجام شود، می‌تواند ارتباطات شخصی حتی عاطفی با مشتری ایجاد می‌کند. نیازی نیست بگوییم که شما را از رقبای خود متمایز و متفاوت می‌کند. شما می‌توانید این نتایج را از طریق تصاویر، مانند استفاده از رنگ‌ها، شکل‌ها و تایپوگرافی مناسب و هم‌چنین از طریق روش برقراری ارتباط با مشتری، مانند استراتژی محتوای خود یا کانال‌هایی که استفاده می‌کنید، به دست آورید.

انتخاب‌های برند شما باید مکمل استراتژی کسب و کارتان و اهداف تجاری شما باشد. به عنوان مثال، شرکتی که اولویت اصلی آن جذب مشتری است، نسبت به شرکتی که اولویت آن حفظ مشتری است، از استراتژی‌های متفاوتی سود می‌برد. اما به دلیل پیچیدگی بیشتر کارها، صنایع غذایی مجبورند براساس برند خود و هم‌چنین آن‌چه مخاطبان‌شان را به اشتها می‌آورد، تصمیمات مربوط به برندینگ را بگیرند.

در زیر بهترین گزینه‌های سبک‌شناسی برای استراتژی‌های موفقیت آمیز در زمینه‌ی برندینگ غذا را توضیح می‌دهیم، اما قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، بیایید در مورد تجارت صحبت کنیم.

جنبه‌های کلیدی و مهمی از شرکت شما وجود دارد که باید قبل از ورود به پروسه‌ی خلاقیت در کسب و کار، آن‌ها را درک کنید.

سه سوالی که حتما باید از خود بپرسید

قبل از مشخص کردن بهترین استراتژی برای برند خود، باید به چند سوال سخت در مورد کسب و کارتان پاسخ دهید. این سه سوال کلیدی به شما کمک می‌کند تا عمق کسب و کارتان را بشناسید.

برندینگ غذا-سه سوال
طراحی لوگو با nevergohungry

سوال اول ) چه کسی محصول شما را خریداری می‌کند؟

بازار یا مشتری هدف شما کیست؟ اطلاعات جمعیتی آن‌ها چیست؟ آن‌ها چه دوست دارند، دوست دارند چگونه با آن‌ها صحبت شود؟ نقطه ضعف آن‌ها چیست؟ (موانع و ناراحتی‌هایی که می‌خواهند از زندگی‌شان حذف شود)

برندینگ متناسب با مشتریان هدف شماست، بنابراین هرچه بیشتر آن‌ها را درک کنید، بهتر است.

سوال دوم ) برند خود را چگونه توصیف می‌کنید؟

این بیشتر یک تمرین خلاقانه برای کمک به مشخص کردن سبک برند شما است. اگر شما یک جواب صریح برای این سوال دارید، عالیست! اما اگر جوابی برای این سوال ندارید، خودتان را اذیت نکنید. یک لیست از صفاتی که شخصیت برند شما رو به نحو احسنت توصیف می‌کند تهیه کنید. تا به شما بگوید که چه چیزی را می‌خواهید توصیف کنید. صفت‌هایی مانند پرانرژی، پرشور، دعوت‌کننده یا قابل اعتماد، می‌توانند به شما کمک کنند تا کاراکتر و شخصیت برندتان را مشخص کنید.

سوال سوم ) چه چیزی شما را در بازار رقابتی متمایز می‌کند؟

به عبارت دیگر، ارزش طرح پیشنهادی شما چیست؟ چرا مشتریان باید به جای رقبای‌تان، شما را انتخاب کنند؟ یکی از کلیدی‌ترین جنبه‌های برندینگ، متمایز شدن شما است آن هم به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص و جذاب. به طوری که هرزمان که مردم قصد خرید دارند، اولین اسمی که به ذهن‌شان برسد، نام برند شما باشد. وقتی جواب همه‌ی این سوال‌ها را پیدا کردید، آن موقع است که می‌توانید استراتژی‌های برندینگ غذا را مشخص کنید.

اما برندینگ غذا دقیقاً شامل چه مواردی می‌شود؟

ده نکته‌ی بسیار مهم برای یک برندینگ موفق غذا

لوگو :

لوگو چهره‌ی برند شما و مرکز اصلی کل استراتژی برند غذایی‌تان است. پر اهمیت‌ترین عنصر برندینگ غذا، همان لوگوی شما است.

وب سایت :

این‌که وب سایت شما چه شکلی دارد، بسیار مهم است اما به این معنی نیست که فقط باید ظاهر خوبی داشته باشد. باید عملکرد خوبی هم داشته و کاربر پسند باشد. یعنی کاربران به راحتی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و از آن استفاده کنند.

ده نکته‌ی بسیار مهم برای یک برندینگ غذا موفق
بسته‌بندی گرانولا با Martis Lupus

پیغام برند :

برند شما چه می‌گوید؟

پیغام برند شما شامل ارزش‌ها، رسالت‌ها، اعتقادها، نکات مهم گفتگو و البته شعار برندتان است.

بسته‌بندی محصول :

زمانی که به برندینگ غذا می‌رسیم، بسته‌بندی نقش بسزایی را ایفا می‌کند. چون بسته بندی فست فود است که مشتری را جذب می‌کند. بسته‌بندی نماینده‌ی شما در مغازه، سوپرمارکت و یا مرکز خرید است. به این نکته توجه کنید که بسته‌بندی تصویری از برند است که خریدار هنگام خرید آن را می‌بیند.

فروشگاه‌های Brick & mortar :

این برای برخی از برندهای غذایی اختیاری است، اما بیشتر مشاغل مواد غذایی باید نحوه برند کردن مغازه‌ها، فروشگاه‌ها یا مکان‌های خود را در نظر بگیرند. این موارد نه تنها شامل برندینگ فروشگاه، پیش‌بند مارک دار، دستمال، تابلو، لیوان، طراحی داخلی و انتخاب موسیقی می‌شود. بلکه شامل خدمات مشتری و تجربه فروشگاهی که به او ارائه می‌دهید هم می‌شود. ( KFC یک مثال خوب برای این نکته است )

KFC
KFC
KFC
KFC

شبکه‌های اجتماعی :

یک روش شخصی برای تعامل مستقیم با مشتریان و شکل‌گیری مکالمه بین شما و آن‌ها. نوع پست‌هایی که منتشر می‌کنید و هم‌چنین کانال‌هایی که پست‌ها را در آن‌ها منتشر می‌کنید، می‌توانند پیوندی مستقیم به نیچ مارکتینگ (بازاریابی گوشه‌ای) شما داشته باشند.

بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) :

ایمیل‌ها یکی از استراتژی‌های مورد علاقه‌ی بازاریاب‌های آنلاین هستند. زیرا صمیمی‌تر از سایر راه‌های ارتباطی در تبلیغات هستند و جالب است که بهترین نرخ کلیک را دارند. در بازاریابی ایمیلی، با برقراری ارتباط با دوستان و خانواده و صحبت کردن مستقیم با آن‌ها که یک راه ارتباطی یک-به-یک محسوب می‌شود، این فرصت به شما داده می‌شود که برند خود را به مصرف‌کننده‌ها معرفی کنید.

تبلیغات :

بعضی از سنت‌ها هرگز نمی‌میرند. گرچه امروزه تبلیغات پولی به اندازه گذشته قابل اعتماد نیستند اما کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرند و از آن‌ها بهره می‌برند تا پیغام برند را به مشتری‌ها برسانند. به همین دلیل باید مد نظر قرار گیرند.

محتوا و اینفلوئنسر مارکتینگ :

این نوع محتوا شامل پست‌های وبلاگ، فیلم‌ها، عکس‌ها برای شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافی و مواردی از این قبیل می‌شود. مثل آرتیست‌ها که استایل‌های متفاوتی دارند، محتواها هم متفاوتند و شما باید این مسئله را مد نظر داشته باشید تا بتوانید محتوایی تولید کنید که پتانسیل بالایی داشته باشد و به مشتری‌هایتان بگوید که شما چه کسی هستید.

کالای تجارتی :

شما به استار باکس می‌روید، بعد تیشرت استارباکس را در آن‌جا دارید، همچنین لیوان و ظرف استارباکس را در آن‌جا مشاهده می‌کنید. همه‌ی این‌ها در بخش کاهای تجاری قرار می‌گیرند. این به چه معنایی است؟ یعنی لوازم مربوط به بیزنس خود را در فروشگاه‌های خودتان بفروشید. تا برندینگ غذا خود را گسترش دهید. همه جا حرف از برند شما باشد.

ده نکته در برندینگ غذا
طراحی بسته‌بندی

این‌ها ۱۰ نکته اصلی یک استراتژی موفق در زمینه برندینگ غذایی است و شما برای ایجاد یک شخصیت برند منسجم و سازگار، از این‌ها استفاده خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 پاسخ به “راهنمای کامل برندینگ غذا”

  1. انسیه ایمان پور گفت:

    ممنون از اطلاعات مفیدتون. لطفا در مورد چاپ مستقیم روی بطری یا شیشه محصول و یا برچسب هم مطلب تهیه کنید. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *