ماجراجویی در دنیای بسته بندی

راهنمای کامل برندینگ غذا

۱۵ آذر ۱۳۹۹

بهترین سبک‌های برندینگ برای صنایع غذایی

چه رنگ‌هایی بیشتر اشتها برانگیزند؟ آیا مشتریان گرسنه بهتر عکس‌العمل نشان می‌دهند؟ آن‌هایی که عاشق غذا هستند، در کدام قسمت فضاهای آنلاین فعال‌تر هستند؟ در بازار صنایع غذایی، بعضی از تکنیک‌ها بهتر جواب می‌دهد. در اینجا خلاصه‌ای از بهترین تکنیک‌های برندینگ غذا برای مناطق مختلف وجود دارد. هنگام طراحی لوگو و خلق برند خود، این موارد را در نظر داشته باشید. ( به یاد داشته باشید که برند شما باید شخصیت شرکت شما را نیز منعکس کند ؛ فراموش نکنید که هنگام تصمیم‌گیری نهایی، حتما سبک خاص خود را در نظر بگیرید.)

بهترین رنگ‌ها برای برندینگ غذا :

بهترین رنگ ها برای برندینگ غذا

به طور خلاصه، رنگ‌های گرم – قرمز، نارنجی و زرد – برای برندینگ غذا بهترین نتیجه را دارند. از بین این رنگ‌ها، قرمز بهترین رنگ برای تحریک گرسنگی است ( شاید به دلیل فراوانی غذاهای قرمز در طبیعت است ). و از آنجایی که رنگ‌های گرم به خوبی با یکدیگر جفت می‌شوند، برندهای غذایی زرد – قرمز، یا نارنجی – قرمز زیادی را می‌توانید مشاهده کنید.

به خیابان‌های راسته فست فودهای زنجیره‌ای بروید تا صحت این موضوع به شما اثبات شود. این ترکیب رنگ‌های گرم را تقریباً در تمام زنجیره‌های فست فود مورد علاقه‌ی خود مشاهده می‌کنید. از طرف دیگر، رنگ سبز رنگ مورد علاقه‌ی برندهای غذایی ارگانیک است.

براساس تئوری رنگ‌ها، توصیه می‌شود از استفاده‌ی رنگ آبی در برندهای غذایی خودداری کنید. به جز بلوبری، به ندرت می‌توان غذای آبی خوراکی را در طبیعت پیدا کرد، بنابراین رنگ آبی کمترین تاثیر را روی اشتها دارد.

اما به طور کلی در برندینگ، رنگ آبی محبوب‌ترین رنگ است. احتمالاً به دلیل پیوند رنگ آبی با اعتماد و اجتماع است. به همین دلیل شما رنگ آبی را به عنوان یک رنگ برجسته در برندینگ غذا مانند جعبه همبرگر برگر کینگ (Burger King)، سونیک (Sonic) و پاپآیز (Popeyes) مشاهده می‌کنید.

بهترین شکل‌ها برای برندینگ غذا :

به عنوان مثال برندهایی که لوگوی دایره‌ای شکل دارند، جذاب‌تر هستند و گاه به گاه دیده می‌شوند ، در حالی که برندهایی با لوگوی دارای اشکال مستطیلی جدی و سخت به نظر می‌رسند و برای مخاطبان قابل اطمینان‌تر و موثرتر هستند. این بدان معناست که شکل لوگو باید به جای صنعت با هویت برند شما مرتبط باشد.

در برندینگ، شکل‌ها در شیوه‌ی دریافت شخصیت یک برند توسط مخاطبین برند، کاملاً تأثیرگذار هستند.

بهترین اشکال برای برندینگ غذا
طراحی لوگو با Bendazs

همانطور که گفته شد، برندهای غذایی سعی می‌کنند لوگوی خود را خیلی دوستانه و صمیمی طراحی کنند تا مخاطبان به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند و دوستش داشته باشند. به همین دلیل دایره‌ها و خط‌های خمیده‌ای که در لوگو دیده می‌شوند، لوگو را بسیار جذاب‌تر و تاثیرگذارتر می‌کنند. این نکته فقط در مورد یک فریم دایره‌ای دور لوگو نیست، بلکه شامل خطوط منحنی درون خود لوگو هم می‌شود. (در لوگو Organic Blend می‌توانید مشاهده کنید)

لوگوهای مستطیلی، مثلثی و زاویه‌دار شکل رسمی‌تری دارند و در صنایعی مانند صنایع حقوقی یا مالی کاربرد بهتری دارند. اگرچه بعضی از رستوران‌های سطح بالا یا شرکت‌های شراب سازی (مانند FZ Wines) نیز ممکن است از این نوع شکل‌ها در لوگوی خود استفاده کنند.

برندینگ غذا-بهترین اشکال
طراحی لوگو با mikata

اگر شما می‌خواهید که یک لوگوی خیلی جدی داشته باشید، اما در عین جدیت مشتری‌ها حس خیلی خوب و راحتی به لوگوی شما پیدا کنند، می‌توانید شکل‌ها را با هم ترکیب کنید. یعنی هم از دایره‌ها و هم از چهارگوش‌ها و مثلث‌ها استفاده کنید. این کار خلاقیت می‌طلبد تا هم حالت رسمی بودن را منتقل کند و هم حالت صمیمی بودن را.

بهترین تایپوگرافی برای برندینگ غذا :

برای صنایع غذایی عبارت “بهترین تایپوگرافی” وجود ندارد. اندازه، وزن و رنگ متن شما، هرکدام مفهوم منحصر به فرد خود را برای شخصیت برند شما دارند. بنابراین بهترین برای شما بستگی به شخصیت برند و هویت برند شما دارد. اینکه شما چه چیزی هستید!

بهترین تایپوگرافی برای برندینگ غذا
طراحی لوگو با Project 4

اگر می‌خواهید به میخانه‌ای به سبک قدیمی بروید، مانند O’Leary’s Ale House، با دیدن لوگو آن متوجه می‌شوید یک فونت یکپارچه می‌تواند قدیمی بودن آن را سریعا به بینندگان منتقل کند.

یا اگر می‌خواهید مردم شما را به عنوان یک غذاخوری مدرن یا تولید کننده‌ی غذا مانند ماست منجمد Swirl ببینند، یک تایپوگرافی مینیمال می‌تواند مفهوم مدرن بودن آن را به خوبی منتقل کند.

تایپوگرافی-برندینگ غذا
طراحی لوگو با bo_rad

مانند شکل‌ها، شما همیشه می‌توانید دو سبک متضاد را با هم ترکیب کنید تا چیزی منحصر بفرد خلق کنید. به خاطر داشته باشید که منحنی‌ها “دوستانه” و خطوط مستقیم / گوشه‌های تیز “حرفه ای” به نظر می‌رسند.

بنابراین یک فونت با انحناهای زیاد نسبت به یک فونت مستقیم و جدی، مشتری‌های معمولی‌ و صمیمی‌تری را جذب می کند.

بسته‌بندی مواد غذایی یا نوشیدنی

بسته بندی نوشیدنی، دنیای بسیار وسیعی دارد— و در برندینگ غذا، یک عنصر کلیدی و مهم است.

اولین تجربه‌ی مشتریان شما از محصول‌تان با حس چشایی‌ آن‌ها اتفاق نمی‌افتد بلکه با چشمان‌شان اتفاق می‌افتد.

این تجارت (بسته‌بندی غذا) یک تجارت ۸۰۰ میلیارد دلاری در آمریکا است و این یعنی وجود تعداد بسیار زیادی رقیب. بنابراین نحوه‌ی بسته‌بندی غذا یا نوشیدنی بسیار مهم است. هم‌چنین بسته‌بندی اینجا کمک می‌کند تا محصول شما بین میلیاردها محصول دیگر در قفسه، خودش را به مشتری نشان دهد.

برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله‌ی “بسته‌بندی‌‌هایی که در قفسه خودنمایی می‌ کنند” را مطالعه کنید.

بسته‌بندی مواد غذایی یا نوشیدنی
طراحی بسته‌بندی با Holiday26

هنگام در نظر گرفتن بسته‌بندی مواد غذایی، نوشیدنی یا میان وعده، قطعاً ظاهر بسته‌بندی مهم به نظر می‌رسد، اما اگر بسته‌بندی کاربردی نباشد و کارایی لازم را نداشته باشد، ظاهر بی معنی است.

قبل از شروع سفر طراحی بسته‌بندی، از خود و طراح خود چند سوال کلیدی بپرسید:

  • محصول من چیست؟ ماتریال و ابعاد آن چیست؟ آیا این یک محصول واحد است یا شامل چندین طعم یا قالب می‌شود (یا در آینده خواهد شد)؟ آینده‌نگری به شما کمک می‌کند تا با تکامل برندتان، از بروز مشکلات پیش‌گیری کنید.
محصول من چیست
طراحی بسته‌بندی با  tomdesign.org
  • مشتری من چه کسی است؟ آیا من محصول خود را به افراد دوستدار محیط زیست، کودکان یا گردشگران می‌فروشم؟ آیا مشتریان من توانایی پرداخت هزینه‌های محصولاتم را دارند و یا محصولاتم را برای قشر خاصی از جامعه با درآمد مشخصی طراحی می‌کنم؟ درک اینکه چه کسی محصولات ما را خریداری می‌کند، امری ضروری است.
مشتریان من چه کسانی هستند
طراحی بسته‌بندی با  Holly McAlister
  • بسته‌بندی چه هدفی را دنبال می کند؟ این بسته‌بندی قرار است چه خدماتی را ارائه دهد؟ آیا باید غذا را نرم یا ترد نگه دارد؟ آیا قرار است غذا را گرم نگه دارد یا سرد؟ آیا امکان نگهداری این بسته‌بندی در یخچال وجود دارد یا نه؟ بسته‌بندی مواد غذایی مسئولیت زیادی را به دوش می‌کشد – بسته‌بندی غذایی در ایالات متحده آمریکا باید از الزامات FDA نیز پیروی کند.
هدف بسته بندی محصول من چیست
طراحی با  Mj.vass
  • مصرف کنندگان، بسته‌بندی محصول را کجا می‌بینند؟ (آیا محصول فقط به صورت آنلاین فروخته می‌شود؟ یا در مغازه‌های کوچک؟ و یا در فروشگاه‌های بزرگ و معروفی مانند Target یا Walmart؟) جایی که مصرف‌کنندگان محصول شما را می‌بینند، روی بسته‌بندی آن تأثیر دارد.

هنگام طراحی بسته‌بندی خود، جزئیاتی مانند محل قرارگیری لوگو، ماتریال، رنگ‌ها، فونت و شکل‌ها را به خاطر بسپارید. چطور درباره بسته‌بندی محصول بیشتر بدانید؟

نگاهی به مقاله‌ی راهنمای طراحی بسته‌بندی محصولبیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 پاسخ به “راهنمای کامل برندینگ غذا”

  1. انسیه ایمان پور گفت:

    ممنون از اطلاعات مفیدتون. لطفا در مورد چاپ مستقیم روی بطری یا شیشه محصول و یا برچسب هم مطلب تهیه کنید. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *