ماجراجویی در دنیای بسته بندی

خلاقیت در طراحی بسته بندی محصول

۲۲ شهریور ۱۳۹۹

مفهوم طراحی بسته بندی محصول چیست؟

خلاقیت در طراحی بسته بندی

طراحی بسته‌بندی محصول ارتباط بین محصول و مصرف کننده است. طراحی بسته‌بندی به سه عامل بستگی دارد. یکی موارد استفاده‌، دوم؛ تاثیرات محصول بر زندگی مصرف کننده و سوم؛ نتیجه‌ای که در انتها برای مصرف‌کننده حاصل می‌شود. هم‌چنین بسته‌بندی به عنوان یک ابزار بازاریابی ضروری برای رقابت با رقبا از لحاظ توسعه برند در نظر گرفته شده است.

خلاقیت در طراحی بسته‌ بندی محصول، فاکتوری بسیار مهم در تجارت است که حتی می‌تواند مرز بین پیروزی و شکست را برای یک برند رقم بزند. و محصولات را در بازار رقابتی از یک‌دیگر متمایز کند. برای مثال کمپانی‌ تیفانی و کو (Tiffany&Co) را داریم که بسته‌بندی جعبه‌ای شکل با رنگ سبزآبی را برای به نمایش گذاشتن جواهرات به کار برده‌اند. رنگ این بسته‌بندی به قدری خاص است که کاملا آن را به یک شی یونیک و خاطره‌انگیز تبدیل کرده است. و بسته‌بندی آن باعث به وجود آمدن حسی ناب در خریدار می‌شود. ( در مقایسه با برندهای دیگر).

بسته‌بندی روشی است که مشتری، برند شما را با آن به خاطر می‌سپارد.

چه اهدافی برای بسته بندی محصول تعریف می شوند؟

 بسته‌بندی می‌تواند با مشتری خود ارتباط برقرار کند. امتیاز محصول را افزایش دهد. و محصول را با استفاده از تجربه‌ی بصری و تجربه‌ی مصرف‌کنندگان، ارتقا ببخشد.

در حال حاضر اهداف بسیاری وجود دارد که بسته‌بندی در تحقق یافتن آن‌ها مفید است. با رشد بازار و پیشرفت تکنولوژی، بسته‌بندی دیگر صرفن پکیجی برای نگهداری محصول به حساب نمی‌آید و در حد یک کلمه نیست و فراتر از آن می‌رود. زمانی فقط برای بسته‌بندی کالاهای مجلل از طراحی خاص یا متریال گران قیمت استفاده می‌شد. اما الان بسته‌بندی خلاقانه و خاص به عاملی مؤثر برای جذب و حفظ مشتریان تبدیل شده است.

در طول سالیان اخیر، بسته‌بندی‌های دوست‌دار محیط زیست با طراحی‌های مینیمال، ترند شده‌اند. یک مثال موفق برای این موضوع، بسته‌بندی‌های دوست‌دار محیط زیست استارباکس است. آن‌ها در کیف‌های کاغذی و … و دسته‌ی لیوان از مواد بازیافتی و دوست‌دار محیط زیست استفاده ‌کرده‌ و طراحی ساده‌ای برای بسته‌بندی خود برگزیده‌اند. طوری که بسیاری از مصرف‌کنندگان را جذب خود کرده اند.

خلاقیت در طراحی بسته بندی به چه معنایی است؟

اَشکال مختلفی در نشان دادن خلاقیت در بسته‌بندی وجود دارد که همگی ترکیبی از عناصر چشمگیر در طراحی و تولید محصول مانند هنر، فناوری و … هستند. میزان خلاقیت یک بسته‌بندی توسط مخاطبان آن ارزیابی می‌شود. این که آیا محصول تولید شده خلاقانه است یا نه و این که‌ آیا بسته‌بندی به درستی و به راستی نمایانگر منحصر فرد بودن محصول درون خود است یا نه؟

خلاقیت یعنی روندی که نیازمند تفکر عمیقی است. شما به عنوان طراحی خلاق باید بتوانید اثری را خلق کنید تا مردم با آن بهتر و بیشتر ارتباط برقرار کنند.

تولیدکننده باید مفید و کاربردی بودن محصول را با خلاقیتی که در طراحی بسته‌بندی محصول به کار می‌برد، به مخاطبان نشان دهد.

برگرفته از مقاله بین المللی طراحی بسته‌بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک پاسخ به “خلاقیت در طراحی بسته بندی محصول”

  1. سمانه گفت:

    واقعا رو مخ بود :))
    ولی خب قطعا باعث می‌شه آدم راجع بهش حرف بزنه. حتی به عنوان کسی که فقط ویدیوش رو دیده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *