ماجراجویی در دنیای بسته بندی

طراحی استراکچر، تاثیر بر جذب مخاطب

۶ آبان ۱۳۹۹
translator آنگینه طهمازیان

طراحی گرافیک و استراکچر بسته‌بندی به‌عنوان اولین چیزی که مشتری از محصول می‌بیند، می‌تواند در امکان انتخاب شدن محصول تاثیر زیادی داشته باشد. محصول با بسته‌بندی جذاب و کاربردی همیشه تاثیر مطلوبی در بازار دارد و می‌تواند از رقبای خود جدا شود.

طراحی-استراکچر،-تاثیر-بر-جذب-مخاطب-1

طراحی استراکچر بسته‌بندی مقوایی در واقع یک کار کاملا فنی و تخصصی است که علم، مهندسی و هنر را با هم تلفیق می‌کند. طراحی ساختار بسته‌بندی از نظر فنی و مهندسی تأثیر مستقیم بر مقاومت و پایداری بسته‌بندی دارد. برخی از طرح‌های نوآورانه آن‌چنان خوب هستند که ممکن است با آن‌ها به عنوان یک اثر هنری رفتار کنید.

قبل از شروع طراحی استراکچر بسته ‌بندی، لازم است یکسری اطلاعات را جمع‌آوری کنید.

گام اول ” ویژگی‌های محصولی که قرار است بسته ‌بندی شود را مشخص نمائید”

محصول چیست و اندازه آن چقدر است؟ کاربرد محصول چیست؟ این سوالات به این دلیل است که متوجه شوید آیا برای طراحی بسته‌بندی الزامات خاصی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید؟ مثلا محصولی که لبه‌های نامتقارن دارد، نیاز به منقسم‌ها و نگهدارنده‌های خاصی دارد. آیا محصول تیز، برنده یا بزرگ است؟ آیا محصول نیازمند طراحی استراکچر خاصی است؟

گام دوم ” خریدار نهائی محصول را مشخص نمائید”

بسته‌بندی خوب باید برای استفاده کننده نهایی محصول مناسب باشد. پس مهم است که مصرف کننده نهایی را شناسایی کنید. آیا توجه خاص زیست محیطی را باید در آن رعایت کرد؟ آیا محصولی است که توسط زنان، مردان یا کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ به عنوان مثال طراحی بسته‌بندی محصولات مخصوص کودکان، باید با قابلیت‌های رشد حرکتی آن‌ها سازگار باشد.

گام سوم ” مشخص کنید محصول قرار است به چه صورتی به فروش برسد”

اینکه محصول قرار است کجا به فروش برسد، در طراحی استراکچر بسته‌بندی مهم است. آیا محصول در قفسه‌ فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد؟ یا به صورت آنلاین فروخته می‌شود؟ در یک بوتیک کوچک یا یک سوپر مارکت بزرگ فروخته خواهد شد؟
برای طراحی بسته‌بندی این مسائل مهم هستند و حتما باید قبل از این‌که شروع به طراحی بسته‌بندی کنید، آن‌ها را در نظر بگیرید.

طراحی استراکچر
طراحی استراکچر

حالا که به سوالات اساسی اولیه جواب دادیم، به جنبه‌های دیگر برای طراحی استراکچر هم باید توجه کرد.

نوع درست بسته ‌بندی را انتخاب کنید

بسته‌بندی‌ها در سایزها و شکل‌ها و متریال‌های متنوعی وجود دارند: جعبه، بطری، قوطی، کارتن، مقوایی، پلاستیکی، فلزی، شیشه‌ای و ….

بنابراین مهم است که نوع درست بسته‌بندی را انتخاب کنیم. این‌که جعبه باشد یا بطری، انتخاب ساده‌ای است. ولی در مورد همه محصولات نمی‌توان به این سادگی تصمیم گرفت. بعضی محصولات را نمی‌توان به راحتی مشخص کرد که دقیقا از کدام نوع بسته‌بندی بهتر است استفاده شود.

لایه‌های مورد نیاز برای بسته ‌بندی را شناسایی کنید

 بسته‌بندی مناسب به بسته‌بندی گفته می‌شود که  به همه بخش‌ها توجه کرده باشد. فرآیند بسته‌بندی معمولا حداکثر، سه بخش را شامل می‌شود:
بسته‌بندی خارجی: چیزی است که خریدار آن را برای اولین بار می‌بیند. در حقیقت وظیفه محافظت از محصول را به عهده دارد. می‌تواند شامل جعبه‌ای باشد که محصول  با آن حمل می‌شود یا کیف خریدی باشد که موقع خرید، محصول درون آن قرار می‌گیرد.

بسته‌بندی درونی: چیزی است که محصول شما را در جای خود نگه می‌دارد، مثل ظرفی که محصول درون آن قرار گرفته یا حتی پلاستیکی است که با کمک آن محصولتان تازه می‌ماند.

بسته‌بندی محصول: لیبل روی بطری محصول، برچسب‌هایی که بر روی محصولات زده می‌شود یا حتی رپ‌های اطراف شیرینی، جز این دسته محسوب می‌شوند.

هنگام انجام طراحی استراکچر بسته‌بندی کاغذ، باید فاکتورهای زیر را در نظر گرفت:

خصوصیات محافظتی استراکچر بسته ‌بندی

وقتی صحبت از محافظت می‌شود دو مورد مد نظر است. اول محافظت از خود کالا در برابر آسیب، دیگری محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر آسیب دیدن توسط برخی از محصولات که امکان آسیب رساندن دارند.

طراحی جعبه تخم مرغ
طراحی خلاقانه استراکچر

این طراحی بسته‌بندی از آسیب دیدن محصول جلوگیری می‌کند. این یک کارتن تخم‌مرغ مقوایی است. تجهیزات کمکی در این بسته‌بندی فقط یک بند لاستیکی است. صرف نظر از اندازه تخم‌مرغ،لاستیک استفاده شده می‌تواند محصول را محکم در جای خود نگه دارد. تخم‌مرغ‌ها در یک شکاف بیضی شکل قرار می‌گیرند به دلیل خاصیت ارتجاعی لاستیک، حتی وقتی جعبه به صورت عمودی قرار گیرد، می‌تواند تخم‌مرغ را به طور ایمن نگه دارد، که این باعث کاهش احتمال آسیب به تخم‌مرغ‌ها می‌شود.

جعبه تخم‌مرغ

این پکیج برای محافظت از مشتری طراحی شده است. این یک نمونه قیچی است که توسط نوجوانان در کلاس‌های هنری استفاده می‌شود. این بسته‌بندی یک قفل ساده محافظتی دارد که می‌تواند مورد استفاده مجدد و چند باره قرار گیرد. خطوطی که روی هر طرح کشیده شده است، نوع برشی که هر قیچی می‌تواند ایجاد کند را نشان می‌دهد.

راحتی استفاده از بسته ‌بندی

این‌که وقتی کالایی در یک سوپرمارکت قرار گرفته، بتواند مشتری را جذب کند یا خیر، تا حدود زیادی به سهولت حمل آن بستگی دارد. بخصوص برای کالاهایی که به خاطر سایز و اندازه، حمل آن‌ها آسان نیست. پس استراکچری که بتواند کاربردی باشد، بسیار تاثیرگذار است.

این بسته‌بندی مقوایی شراب است. این طراحی باعث می‌شود که حمل و نقل بطری بسیار ساده شود. قسمت خارجی این بسته‌بندی، محلی را برای قرارگیری بطری دارد که کمک می‌کند محصول در دید مشتری باشد.

نوآوری در طراحی استراکچر

شکل منحصر به فرد ساختار بسته‌بندی در حالی که نقشی اساسی در بسته‌بندی دارد، می‌تواند جذابیت زیادی را هم ایجاد کند. در عین حال می‌تواند نقش تبلیغاتی هم داشته باشد.

این یک ساختار بسته‌بندی یونیک است. بسته‌بندی به خودی خود از تعداد زیادی پک تشکیل شده است. محصول به صورت مجزا درون این پک‌ها قرار می‌گیرد. در مقایسه با ساختار بسته‌بندی ساده و یکنواخت، این بسته نه تنها زیباتراست، بلکه طراحی کلی آن هیجان انگیز است.  این بسته‌بندی به راحتی می‌تواند توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند.

بسته ‌بندی خلاقانه چیست؟

بسته‌بندی خلاقانه، همان‌طور که از نامش پیداست، به هر نوع طراحی گرافیکی یا طراحی استراکچر بسته‌بندی گفته می‌شود که به محصول کمک می‌کند تا از رقبا جدا شود. راه‌‌حل‌های خلاقانه بسته‌بندی می‌تواند تأثیر مثبتی در بازاریابی محصول داشته باشد. هم‌چنین می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل و انبارداری را کاهش دهد. همان‌طور که در ادامه خواهید دید، در برخی از راه‌‌حل‌های خلاقانه در حقیقت از بخشی از محصول در طراحی ساختار بسته‌بندی استفاده می‌کنند.

نمونه ‌ای از ایده‌ های خوب برای طراحی استراکچر بسته‌ بندی که می‌ توانند برای شما الهام بخش باشند را در ادامه خواهید دید.

از این بسته‌ بندی می ‌توان به عنوان بست کمربندی استفاده کرد
بسته‌بندی خلاق سیم
بست کمربندی سیم

این یک ایده فوق العاده طراحی استراکچر، برای بسته‌بندی سیم است. به جای  اینکه این بسته را دور بی‌اندازید می‌توانید از آن برای بستن سیم استفاده کنید. یک ایده فوق العاده که می‌تواند تولید زباله را هم کاهش دهد.

طراحی استراکچر بسته ‌بندی تخم ‌مرغ

در این ایده بسته‌بندی خلاقانه، منقسم‌های غیر موازی تخم‌مرغ به شکل زیبایی طراحی شده‌اند. این بسته‌بندی با استفاده از کاغذ بازیافتی تولید شده است و دوستدار محیط زیست است. این بسته‌بندی آن‌چنان جذاب به نظر می‌رسد که ممکن است شما به راحتی خودتان را مشغول استفاده از آن برای کاربرد دیگری ببینید.

طراحی استراکچر
طراحی استراکچر خلاقانه پیتزا.

این می‌تواند یکی از راه‌ حل‌هایی باشد که بیشتر ما مدت‌ها منتظر آن بوده‌ایم. انتظارها دیگر به اتمام رسید. با استفاده از این طراحی خلاقانه شما می‌توانید برشی از پیتزا را بدون اینکه دستتان کثیف شود، بردارید.

طراحی استراکچر زیبا، برای کره

زمان با ارزش خود را با استفاده از این طراحی حفظ کنید. به جای اینکه همه جا دنبال چاقو کره‌خوری بگردید، به آسانی می‌توانید از درب این بسته استفاده کنید. این دقیقا همان چیزی است که ما به آن خلاقیت و راحتی می‌گوییم.

بسته بندی چند منظوره رستوران
این استراکچر‌ باعث راحتی استفاده از خوراکی‌های بیرون‌‌بر می‌شود.

به جای بسته‌بندی‌های گسترده و بیهوده‌ای که به طور سنتی توسط رستوران‌های فست‌فود تهیه می‌شوند، بهتر نیست همه آن‌ها را با یک دست حمل کنید؟ خب! این دقیقاً همان چیزی است که این بسته‌بندی به شما پیشنهاد می‌دهد: نوشیدنی، برگر، سیب‌زمینی و دسر خودتان را در یک جعبه حمل کنید.

استراکچر محصول
استراکچر این بطری شراب هم می‌تواند جذاب باشد.

این چیزی است که شما همیشه نخواهید دید. با استفاده از این طراحی بسته‌بندی فوق العاده، شما فقط یک شراب خوب نخواهید داشت. با این بطری، دو گیلاس شراب خوری به دست خواهید آورد، با استفاده از آن دیگر نیازی نیست دنبال گیلاس بگردید. این طراحی خلاقانه کار شما را آسان خواهد کرد.

بسته‌بندی خوراک حیوانات
حیوان خانگی خود را به آسانی غذا دهید.

این بسته‌ بندی قابل حمل این امکان را به شما می‌دهد تا در هر موقعیتی بتوانید به حیوان خانگی خود غذا دهید. به‌علاوه این بسته، یک محفظه خالی برای ذخیره‌سازی غذا هم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *