ماجراجویی در دنیای بسته بندی

کدامیک در طراحی بسته بندی محصولات شما موثر است، حداقل گرایی یا حداکثرگرایی؟

۲۵ مرداد ۱۳۹۹
translator آنگینه طهمازیان

حداقل‌ گرایی (مینیمالیسم) در طراحی بسته بندی محصولات چیست؟

حداقل‌ گرایی به معنی استفاده از چیزهایی است که نیاز داریم. از این سبک در هنر، معماری و طراحی داخلی بسیار استفاده می‌شود. حداقل‌ گرایی را می‌توان طغیانی در برابر هنجارها دانست.

حداقل‌ گرایی از ایده “کمتر بیشتر” است نشات می‌گیرد. قراردادن مهم‌ترین عناصر در یک فضا، باعث می‌شود این عناصر بیشتر و بهتر دیده شوند و نقش بصری خود را ایفا کنند. این سبک به معنی استفاده از هیچ چیز نیست، بلکه به این معناست که صرفا از چیزهایی که بیشترین اهمیت را دارند در طراحی بسته‌بندی محصولات استفاده کنیم.

حداقل‌گرایی (مینیمالیسم) در طراحی بسته بندی محصولات چیست؟
حداقل گرایی (مینیمالیسم)
حداقل‌گرایی (مینیمالیسم) در طراحی بسته بندی محصولات چیست؟
حداقل گرایی در طراحی بسته بندی محصولات

حداقل‌گرایی می‌تواند، بیش از یک طراحی صرف باشد. این یک سبک زندگی و فلسفه ذهنی است که کمک می‌کند تمرکز خود را به سمت چیزی که در زندگی مهم است تغییر دهید. حداقل‌گرایی راه خود را با تمرکز بر خطوط تمیز، رنگ‌های خنثی و بافت‌های پایه در جامعه مدرن پیدا کرده است.

حداقل گرایی روشی متنوع برای طراحی طیف وسیعی از موارد است. با استفاده از رنگ و بافت‌های خنثی تقریبا در هر ترکیبی می‌توانیم قدرت حداقل‌گرایی را به کار ببریم.

حداکثر گرایی (ماکسیمالیسم) در طراحی بسته بندی محصولات چیست؟

همانطور که حدس زدید این سبک  نقطه مقابل حداقل‌گرایی است جایی که “بیشتر، بیشتر” است.
در طراحی بسته بندی محصولات، حداکثرگرایی به رنگ‌ها، شکل‌ها و بافت‌ها اجازه می‌دهد صحبت کنند. این سبک توجه شما را جلب می‌کند.

حداکثرگرایی مانند حداقل‌گرایی می‌تواند در هنر، معماری و طراحی داخلی استفاده شود. همه فضاها را پرکنید و هر چیزی را در طراحی نشان دهید.

اگر تا به حال به خانه کسی که زیاد سفر می‌رود رفته باشید،احتمالا مشاهده کرده‌اید که تعداد زیادی یادگاری از سفرهای مختلف دارد. چیزهای کوچکی که از سفرهای مختلف جمع‌آوری شده‌اند.

آن فرد برای بازگو کردن داستان‌های خودش از همین یادگاری‌ها استفاده می‌کند. این مصداق کاملی از حداکثرگرایی در طراحی بسته بندی محصولات است.

حداقل‌گرایی و حداکثر گرایی در طراحی بسته بندی محصولات

حالا این دو طراحی دوست داشتنی را چگونه می‌توان در بسته‌بندی استفاده کرد؟ آیا همه ایده‌ها در هر جایی کاربرد دارند؟ لزوما خیر. بهترین راه برای این که بفهمید برای برند شما، حداقل گرایی مناسب است یا حداکثرگرایی ؟ این است که به برند فعلی خودتان نگاه کنید. آیا برند شما ساده، ظریف و قابل فهم است؟

حداقل گرایی و حداکثر گرایی در طراحی بسته بندی محصولات
برند ساده و ظریف

یا برندتان برجسته و پرانرژی است؟

حداقل گرایی و حداکثر گرایی در طراحی بسته بندی محصولات
برند پر انرژی و برجسته

برای این که متوجه شوید برای شما کدام سبک بهتر است، به آنچه قبلن بدست آورده‌اید نگاه کنید. ببینید در حال حاضر چه چیزی دارید؟ سپس چیزی که به بهترین وجه، زیبایی شناسی برند و سلیقه مشتری شما را تعریف می‌کند، تعیین کنید.

رسالت برند شما چیست؟

برند شما کدام سبک را نشان می‌دهد؟

بسیاری از برند‌هایی که، مسئولیت‌های اجتماعی مانند: ارگانیک بودن، داشتن منابع پایدار یا موارد مشابهی را به عهده دارند، تمایل دارند یک رویکرد مینیمال را در پیش بگیرند. از طرف دیگر، برند‌هایی وجود دارند که خدمات یا محصولات آن‌ها سرگرم‌کننده است. یا مخاطب هدف آن‌ها کودکان هستند. برای مثال، در طراحی بسته‌بندی‌های مخصوص آب‌نبات و اسباب‌بازی‌ها معمولاً از رنگ‌ها و اشکال زیاد و متنوعی استفاده می‌شود.

آیا حداقل‌‌گرایی و حداکثر گرایی در طراحی بسته بندی محصولات، ماندگار هستند؟

اگر شما فردی هستید که به دنبال ترندهای جدید می‌گردد، این دو را حتمن امتحان کنید.
حداقل‌ گرایی در طراحی بسته‌بندی محصولات، ترندی است که حدود یک دهه از آن استفاده می‌شود. هم‌چنان هم مورد استقبال قرار می‌گیرد.

حداکثرگرایی هم ذاتن روشی است که با صدای بلند، برند شما را مطرح می‌کند.
هر دوی این روش‌ها اگر درست اجرا شوند، می‌توانند از رقبا پیشی بگیرند. با این حال، ممکن است انتخاب بین آن‌ها دشوار باشد.

آیا حداقل‌گرایی و حداکثر گرایی در طراحی بسته بندی محصولات، ماندگار هستند؟

شما باید وجوه مختلف برند تجاری خود را در نظر بگیرید تا تصمیم بگیرید بهترین گزینه برای شما چیست. اگر نام تجاری شما باید یک تصویر مدرن را اتخاذ کند، یک رویکرد حداقلی و مینیمال برای شما مناسب است. خصوصیات طراحی‌های مدرن توسط خطوط مستقیم، رنگ‌های خنثی و در بیشتر موارد، فضای خالی تداعی می‌شود.

آیا حداقل‌گرایی و حداکثر گرایی در طراحی بسته بندی محصولات، ماندگار هستند؟

برای برندی که دنبال نمایش عظمت ، شکوه و تجمل است، استفاده از حداکثرگرایی در طراحی بسته‌بندی می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

مینیمالیسم در برابر حداکثر‌گرایی برای موقعیت‌های خاص

حداقل گرایی یا حداکثرگرایی در بسته‌بندی، استثناء‌هایی هم دارد که اگر حواس‌تان به آن‌ها نباشد ممکن است از رقابت خارج شوید.
 به عنوان نمونه، کریسمس را با بسته‌بندی‌های تم کریسمسی در نظر بگیرید. کریسمس زمان مناسبی برای بسته‌بندی‌هایی با مضمون حداکثرگرایانه است. کریسمس یک جشن است که افراد هدایای را دریافت می‌کنند. یا به دیگران هدایایی می‌دهند. این یک جشن بر پایه هدایا، تزئینات و غذاهاست.

کریسمس اِلِمانهای به خصوصی مثل رنگ‌های سبز و قرمز، ستاره، درخت کریسمس و بافت‌های درخشان دارد.
هدایا می‌توانند چیزهای مختلفی باشند، ولی آیا طراحی‌‌های آن‌ها می‌توانند مینیمال باشند؟

مینیمالیسم در برابر حداکثر‌گرایی برای موقعیت‌های خاص

برند جان مستر ارگانیک، با استفاده از شکل‌ها و رنگ‌های ساده، بسته ‌بندی‌ای را خلق کرده که در عین مینیمال و ساده بودن، خودمانی بودن و علاقه را منتقل می‌کند.
اگر استراتژی برند شما استفاده از طراحی مینیمال است. لازم نیست در مناسبت‌هایی مانند کریسمس، هالووین و مانند آن‌ها ناگهان به استراتژی ماکسیمال تغییر جهت دهید. بلکه کافیست با حفظ رویکرد مینیمال، به نشانه‌هایی از حداکثرگرایی بسنده کنید. چون در این حالت، بسته‌بندی در انبوه جزئیات و شلوغی این جشن‌ها بسیار زیباتر و خاص‌تر به نظر می‌رسد.

مثال‌هایی از بسته‌بندی حداقل‌ گرا و حداکثر‌گرا

راه یادگیری بهترین روش طراحی بصری، فقط نگاه کردن است. در این بخش موارد مختلفی از بسته‌بندی‌های حداقل‌گرا و حداکثر‌گرا و ایده‌ها و طراحی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم .

حداقل‌گرا – Deer my Dear

مثال‌هایی از بسته‌بندی حداقل‌گرا

چرا مینیمال:
این یک طرحی بسته‌بندی است که به سمت طراحی مینیمالیستی گرایش دارد. که شامل یک آرم، نام شرکت و یک وب سایت است. در طرف دیگر جعبه جزئیات بیشتری وجود دارد. اما آن‌ها هم به صورت مینیمال طراحی شده‌اند.
 چرا دوستش داریم؟
این یک مثال خوب از یک طرح بسته‌بندی ساده اما مؤثر است. از آن‌جا که این محصول از یک ماده ارگانیک در طبیعی‌ترین شکل آن (چوب) ساخته شده است. بسته‌بندی آن هم طبیعی است و از نظر رنگ و بافت طبیعی مقوا با محصول کاملاً مطابقت دارد.

حداکثرگرا – Yope

مثال‌هایی از بسته‌بندی حداکثر‌گرا

چرا حداکثرگرا؟
نکته قابل توجه در این طراحی، نمایش حداکثری عناصر با استفاده از حداقل متریال است. این بسته‌بندی تنها با استفاده از یک بافت و سه رنگ به وجود آمده است. پَتِرن‌های درهم و شکل‌های پیچیده در کنار استفاده از رنگ‌های متضاد در طراحی این بسته‌بندی، احساس خوشایند در خانه بودن را به شما می‌دهد.

چرا دوستش داریم؟
ما این بسته‌بندی را به دلیل داشتن شکل منحصر به فرد و تصاویر عجیب و غریب دوست داریم. دسته در این بسته‌بندی یک عنصر کاربردی است. سوراخ دایره‌ای آن توجه شما را به آنچه که مهم است ” یعنی کالای درون بسته” جلب می‌کند.

حداقل‌گرا – BIOTIKA

مثال‌هایی از بسته‌بندی حداقل‌گرا

چرا مینیمال؟
سخت است که به این بسته‌بندی چیزی غیر از مینیمال بگویم. در این بسته‌بندی هم فقط از چیزهای ضروری و نه اضافی استفاده شده است. چیزی که می‌بینیم فقط کارتن کرافت و لوگو، اسم و آدرس وبسایت در دو طرف بسته‌بندی است.

چرا دوستش داریم؟
طراحان این برند از بافت به عنوان مزیت استفاده کرده‌اند. به عنوان یک محصول طبیعی، آن‌ها می‌خواهند با طبیعت و سادگی در ارتباط باشند. در عین حال هم‌چنان ظریف باشند. رنگ و بافت طبیعی مقوا این امر را به روشی خارق‌العاده نمایش می‌دهد.

حداکثرگرا – Birthday box

مثال‌هایی از بسته‌بندی حداکثر‌گرا

چرا حداکثرگرا؟
این بسته‌بندی به وضوح حداکثرگرا است. استفاده از سمفونی رنگ‌ها در این بسته‌بندی باعث روشنایی، چشم‌نوازی و جذابیت آن شده است. در حالی که متن کاملاً ظریف است. استفاده از رنگ و سایه، باعث ایجاد عمق شده و به این جعبه شکوه و شور حداکثری بخشیده است. از آن‌جا که معمولاً روزهای تولد روز پر تجملی است، این رویکرد واقعاً خوب عمل می‌کند!

چرا دوستش داریم؟
چه راهی برای بیان صدای بلند، روشنایی و شادی در چهره شما وجود دارد. به من نگاه کن،  من به بهتر شدن روز تولدت کمک خواهم کرد. این دقیقاً همان رسالت این برند است و همان کاری است که این طراحی بسته‌بندی انجام می‌دهد.

حداقل‌گراSnakehive

مثال‌هایی از بسته‌بندی حداقل‌گرا

چرا مینیمال؟
رنگ‌های خاموش و خنثی روی یک بافت‌، نمایش نام تجاری به صورت تک‌رنگ، همگی عناصر اصلی این طراحی حداقل‌گرا هستند.

چرا دوستش داریم؟
وقتی بیش از یک بافت درگیر شود، مینیمال ماندن سخت است. اما این محصول و بسته‌بندی‌اش این کار را انجام داده است. عنصر اصلی در کیف‌های گوشی‌، بافت آن‌ها است. همین بافت را روی جعبه‌های مات می‌توان مشاهده نمود.

چیزی که دوست دارید باشدDevangari

چرا زیر چتر هر دو سبک قرار می‌گیرد؟
طبق تعریف، این طرح‌های جعبه، مسلماً حداقل‌گرا هستند. فقط دو رنگ، که به هم‌دیگر ارتباط ندارند. یک بافت واحد و یک آرم. این تمام چیزی است که در طراحی این بسته‌بندی دیده می‌شود.
از طرف دیگر، طرح خیلی پیچیده است. در حدی که احساس بافت متفاوتی را منتقل می‌کند.

چرا دوستش داریم؟
همین که نمی‌توانیم آن را به خاطر طراحی، در دسته حداقل‌گرا یا حداکثرگرا جا بدهیم. باعث می‌شود که این طراحی بسته‌بندی را دوست داشته باشیم. این طراحی در عین پیچیدگی، ساده و قابل فهم است.

حداقل‌گرا – IPSEITY

چرا مینیمال؟
سخت است در مورد چیزی که روی این جعبه است صحبت کنیم. یک لوگو و فقط یک اسم. ولی چیزی که این طراحی را جذاب کرده است. رنگ زمینه‌ی آن است که برخلاف خیلی از مینیمال‌ها از رنگ‌های صورتی روشن و قرمز استفاده کرده است.

چرا این را دوست داریم؟
این طراحی را دوست داریم  چون روش نرمال استفاده از رنگ‌ها در طراحی مینیمالیستی را شکسته است. هم‌چنین سایز لوگو بزرگ است و ظرافتی ندارد . با این حال همچنان طراحی این بسته بندی، عناصر ضروری را دارا است.

حداکثرگراHappy Socks

چرا حداکثرگرا است؟
طراحی پیچیده، رنگ‌های متضاد و جزئیات متنی باعث شده که طراحی جعبه این محصول در گروه حداکثر‌گرا قرار گیرد.

چرا دوستش داریم؟
طراحی این جعبه از ویژگی‌های برند و محصول درون خود پیروی می‌کند و درخشان، جذاب و پر جنب و جوش است. بدون این که زیادی باشد یا توی ذوق بزند. این طراحی مفهوم ظرافت و حداکثرگرایی را در کنار هم به ذهن متبادر می‌کند. 

در طراحی بسته‌بندی محصولات در عین این که باید سبک برند خود را پیدا کنید. لازم است به یاد داشته باشید هیچ مرز روشنی برای خط‌‌کشی بین این دو سبک وجود ندارد.قوانین طراحی را همیشه می‌توان شکست.

این به شما و شخصیت برندتان بستگی دارد که چه چیزی را می‌خواهید انتخاب کنید. تنها راه حل انتخاب بین این دو این است که به محصول، برند و مشتری توجه کنید. با طراحی‌های مختلف بازی کنید تا به بهترین انتخاب دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک پاسخ به “کدامیک در طراحی بسته بندی محصولات شما موثر است، حداقل گرایی یا حداکثرگرایی؟”

  1. رضا گفت:

    جالب بود. مینیمال و ماکزیمال در طراحی بسته بندی رو شنیده بودم و همیشه چندتا سوال توی ذهنم بود. مقاله تون بهم کمک کرد که جواب بعضی سوالامو بگیرم توی بسته بندی. البته بیشتر باید مطالعه کنم.
    تشکر پک باز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *