ماجراجویی در دنیای بسته بندی

بهترین بسته بندی مواد غذایی پودری، حبوبات و غلات برای مصرف خانگی

۱۱ آذر ۱۴۰۱
administrator پک باز

برای اینکه بدانیم برای بسته بندی مواد غذایی پودری، حبوبات و غلات استفاده از چه نوع بسته بندی بهتر است باید این محصولات را در مسیر تولید، فروش و مصرف دنبال کنیم. اما اجازه دهید پیش از آن مشخص کنیم مقصودمان از این گروه کالاها چه نوع محصولاتی با چه ویژگی‌هایی است.

مواد غذایی پودری

مواد غذایی پودری بیش از هر چیز شامل مواد غذایی پودری می‌شود. از انواع ادویه و آرد گرفته تا پودر کیک و شکر و نمک.

حبوبات

تکلیف حبوبات مشخص است. انواع لوبیا، نخود، عدس و هر آنچه در این دسته قرار می‌گیرد و مصرف خانگی دارد.

غلات

در این مقاله مقصودمان از غلات انواع دانه‌های غلات آماده و یا فرآوری شده است. نظیر گندم، جو، برنج و مانند اینها بعلاوه انواع کرن فلکس.

بسته بندی مواد غذایی پودری، حبوبات و غلات در فرایند تولید

متداول‌ترین بسته بندی مواد غذایی پودری، حبوبات و غلات در ایران کیسه های مشمعی یا سلفونی هستند. دستگاه‌های بسته بندی کارخانجات سورتینگ و بسته بندی این محصولات در ایران بر اساس این روش تهیه و تنظیم شده‌اند. کمتر دیده می‌شود این محصولات در جعبه مقوایی بسته بندی شوند. این موضوع سه دلیل دارد.

  • سرعت بسته بندی سلفونی به مراتب بیشتر از بسته بندی مقوایی است.
  • هزینه بسته بندی سلفونی بویژه در تیراژ بالا کمتر از بسته بندی مقوایی است.
  • از دیدگاه مصرف کننده، بسته بندی سلفونی بهداشتی‌تر از بسته بندی مقوایی است.

بنابر دلایل بالا اگر فقط تولید را درنظر بگیریم کیسه به جعبه ترجیح دارد. نوع متداول بسته بندی مواد غذایی پودری، حبوبات و غلات در اروپا و آمریکا کیسه های آلومینیومی یا پلاستیکی ایستا با درب زیپ کیپ هستند.

بسته بندی مواد غذایی

کیسه ایستا با درب زیپ کیپ

این کیسه ها چیزی بین کیسه سلفونی و جعبه مقوایی هستند. استراکچر آنها به گونه‌ای است که تا زمان مصرف آخرین دانه از محصول، قابلیت ایستادن دارند. بنابراین می‌توان به عنوان ظرف اصلی از آنها برای نگهداری و مصرف محصول استفاده نمود. همچنین وجود درب زیپ کیپ کوجب سهولت نگهداری از محصول می‌شود. بنابراین باید در آینده نه چندان دور منتظر ورود گسترده این نوع از بسته بندی به بازار ایران نیز باشیم. اما فعلن به بررسی کیسه سلفونی و جعبه مقوایی خواهیم پرداخت.

بسته بندی زیپ کیپ

مقایسه بسته بندی مواد غذایی با کیسه و جعبه در محل فروش و در زمان مصرف.

محل فروش اغلب این محصولات سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی هستند. برندهای مختلف در شلف این فروشگاه ها در کنار هم قرار می‌گیرند تا مصرف کننده بنابر نشانه های مختلف از قبیل برند، کیفیت محصول، قیمت محصول، نوع بسته بندی و جذابیت طراحی بسته بندی یکی را انتخاب کند.

بسته بندی مواد غذایی مانند ادویه جات، آردها و پودر کیک‌ها

پیش از این گفتیم که تولید کنندگان، بسته بندی کیسه را به جعبه ترجیح می‌دهند. اما در این دسته محصولات نسبت انواع دیگر بسته بندی با کیسه سلفونی برابری می‌کند.

ادویه جات

ادویه جات را علاوه بر کیسه سلفونی در ظروف پلاستیکی و در جعبه های مقوایی نیز خواهید یافت. این برمی‌گردد به نوع مصرف آنها. ادویه محصولی است که برای پخت و پز استفاده می‌شود. عده‌ای از مصرف کنندگان ادویه جات را در منزل از بسته بندی خارج کرده و آنها را در ظروفی که از قبل برای نگهداری ادویه تهیه کرده‌اند می‌ریزند. برای این دسته، خرید ادویه در کیسه سلفونی نسبت به ظروف پلاستیکی یا جعبه های مقوایی ارجحیت دارد. زیرا می‌دانند که در این صورت هزینه کمتری بابت بسته بندی محصول پرداخت می‌کنند.

بسته بندی مواد غذایی، ادویه
بسته بندی مواد غذایی، ادویه
بسته بندی مواد غذایی، ادویه

اما گروه دیگری از مصرف کنندگان عادت دارند ادویه را در همان ظرفی که بسته بندی شده است استفاده کنند. این دسته، ظروف پلاستیکی را به انواع دیگر بسته بندی ترجیح می‌دهند. زیرا نگهداری و استفاده از محصول در ظروف پلاستیکی برای آنها آسان‌تر است.

بسته بندی آرد و پودر کیک

آردها بیش از آنکه در جعبه بسته بندی شوند در بسته بندی سلفونی ارائه می‌شوند. اما برخلاف آرد، پودر کیک به ندرت در بسته بندی سلفونی دیده می‌شود. دلیل این تفاوت دو چیز می‌تواند باشد. رفتار مصرف کننده، شرایط شلف فروشگاه.

رفتار مصرف کننده

مصرف کنندگان آرد افرادی هستند که در آشپزی و شیرینی پزی از مرحله آماتوری عبور کرده‌اند. تناوب و حجم مصرف آرد این افراد بالاتر از یک مصرف کننده آماتور است. طوری که ممکن است بسته یک کیلویی آرد را در یک یا دو مرتبه استفاده و تمام کنند.

بسته بندی مواد غذایی، آرد

پودر کیک

اما برعکس مصرف کنندگان آرد، افرادی از پودر کیک استفاده می‌کنند اغلب آماتور هستند. این افراد اعتماد بنفس کمتری دارند. دیدن تصویر یا کیفیت یک کیک زیبا و خوش پخت روی جعبه می‌تواند آنها به خرید محصول مطمئن کند. آنها همچنین به مطالعه مطالب روی بسته بندی اهمیت می‌دهند. همه این‌ها روی یک سطح مقوایی جلوه بیشتری دارند تا روی یک کیسه سلفونی. اینجا است که رفتار مصرف کننده تولید کننده را مجاب کرده تا محصول پودر کیک را در جعبه مقوایی عرضه کند.

اگر به دنبال همین موضوع سری به شلف فروشگاه بزنیم خواهیم دید قسمت پودرکیک ها پر است از جعبه های رنگارنگ با تصاویر زیبا از کیک ها. در این وضعیت فروشگاه ها شلفی را به محصول اختصاص می‌دهند که قابلیت چیدمان بسته بندی محصول در آن فراهم باشد. زمانی که شلف به جعبه های مقوایی اختصاص داده شده است. اگر برندی محصول را در میسه سلفونی ارائه نماید نمی‌تواند در قسمت مربوطه قرار گیرد. در چنین مواقعی فروشنده ترجیح می‌دهد خود را دچار چالش نکند. و از خرید محصول برند مربوطه منصرف می‌شود.

بسته بندی نمک و شکر

حکایت نمک همان حکایت ادویه است. این محصول نیز مانند ادویه در سه نوع بسته بندی کیسه سلفونی، جعبه مقوایی و قوطی پلاستیکی عرضه می‌شود. اما داستان شکر متفاوت. از آنجایی که در هر خانه ظرف مخصوص نگهداری شکر یا یک شکرپاش موجود است، این محصول در بسته بندی سلفونی عرضه می‌شود.

بسته بندی حبوبات

حبوبات به طور معمول در بسته بندی سلفونی عرضه می‌شوند. رفتار مصرف کننده با این محصولات مشابه رفتاری است که با شکر و نمک دارد. مصرف کنندگان – بویژه آنها که زندگی خانوادگی را تجربه می‌کنند – پس از خرید حبوبات آنها را در ظرف‌های مخصوص تخلیه کرده و بسته سلفونی را دور می‌اندازند. بسته بندی حبوبات در جعبه مقوایی می‌تواند جذاب باشد. اما دو مسئله را باید درنظر گرفت.

اهمیت دیده شدن محصول

خریدار ایرانی عادت دارد حبوبات را در زمان خرید ببیند و برانداز کند. بنابراین برای بسته بندی این محصول در جعبه باید از جعبه مقوایی پنجره دار استفاده شود. در غیر این صورت بسته مورد توجه خریدار قرار نمی‌گیرد. در این حالت حبوبات ابتدا باید در بسته سلفونی شفاف پر شوند و سپس درون جعبه قرار گیرند تا از پنجره به بیرون نریزند. این موضوع باعث افزایش هزینه بسته بندی می‌شود.

بسته بندی حبوبات

جلوه بسته بندی مقوایی

نکته بعدی همان موضوعی است که درباره پودر کیک به آن اشاره کردیم. البته اینجا ماجرا برعکس است. محصول با جعبه مقوایی باید در میان انبوه محصولات با بسته بندی سلفونی قرار گیرد. اما تفاوت بسته بندی اینجا بر خلاف پودر کیک به نفع محصول تمام می‌شود. زیرا یک جعبه مقوایی شق و رق، با رنگ و لعاب چاپ افست روی مقوا که جذاب‌تر از چاپ فلکسو روی سلفون است خیلی بیشتر از محصولات رقیب به چشم می‌آید.

سهولت مصرف

بسته یک کیلویی حبوبات بطور معمول برای سه تا چهار وعده غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین انتظار می‌رود یک تا یک ماه و نیم در آشپزخانه باقی بماند. در این مدت نگهداری محصول در جعبه آسان‌تر از استفاده از آن در کیسه سلفونی است.

بسته بندی مواد غذایی؛ غلات

بسته بندی غلات در وزن‌های یک کیلوگرم و زیر آن که مصرف خانگی دارند در هر دو نوع کیسه سلفونی و جعبه مقوایی در بازار عرضه می‌شود. از این میان فقط برنج است که حتی بسته یک کیلویی آن نیز فقط در کیسه عرضه می‌شود.

با استناد به مواردی که در مقاله به آنها اشاره شد می‌توان به این نتیجه رسید که بازار (شامل فروشنده و مصرف کننده) تعیین کننده نهایی نوع بسته بندی است نه قیمت تمام شده بسته بندی یا سهولت در فرایند تولید. بسته بندی پودر کیک در جعبه مقوایی گران‌تر از بسته بندی در سلفون تمام می‌شود. اما اگر این محصول رل در سلفون به بازار عرضه کنید به احتمال زیاد شاهد افت فروش آن خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *