طراحی بسته بندی برای کودک درون
هر محصول FMCG از نظر سن مصرف کننده گروه خاصی را در بر میگیرد. محصولات FMCG را از نظر سن مخاطب هدف میتوان به چند دسته تقسم نمود:
- محصولاتی که فقط ویژه بزرگسالان است. یعنی بطور معمول یک کودک چنین چیزهایی را نمیخرد. مانند چای، مکارونی، تیغ ریش تراش و خیلی چیزهای دیگر.
- محصولاتی که فقط ویژه کودکان است. مانند: شامپو بچه، اسمارتیز، آبنبات چوبی، پوشک بچه و مواردی از این دست.
- محصولاتی که طیف گستردهای از مصرف کنندگان از کودک و نوجوان تا بزرگسال را در بر میگیرند. مانند انواع تنقلات و نوشیدنیها
طراحی بسته بندی با درنظر گرفتن مخاطب هدف
تکلیفمان با مخاطب هدف برای محصولات ویژه بزرگسالان و محصولات ویژه کودکان روشن و مشخص است. اما وقتی به عنوان یک طراح بسته بندی، سفارش طراحی بسته بندی برای نوع سوم دریافت میکنیم باید کدام دسته از گروه کودک تا بزرگسال را مخاطب قرار دهیم؟
ابتدا باید نوع محصول را در نظر بگیریم و ببینیم کدام گروه سنی بیش از دیگران مخاطب و خریدار آن محصول هستند. برای مثال: محصول چیپس را از کودک هفت ساله تا بزرگسال ۵۰ ساله مصرف میکنند. اما احتمال مصرف آن توسط کودکان کمتر است. زیرا والدین تصمیم میگیرند که کدام محصول برای کودکشان مناسبتر است و حتی اگر کودکی درخواست چیپس کند ترجیح میدهند بجای چیپس محصول سالمتری برای او بخرند. پس در باره چیپس باید مخاطب بزرگسال را مخاطب قرار دهیم. این از یک طرف بخاطر آمار بیشتر خرید و مصرف توسط بزرگسالان است؛ و از طرف دیگر بخاطر مسؤلیت اجتماعی و وظیفه انسانی خود ما در قبال سلامت تغذیه کودکان است.
حالا فرض کنید میخواهیم طراحی بسته بندی آبمیوه یک نفره را انجام دهیم. میدانیم که احتمال اینکه این محصول توسط یک کودک خریداری شود کم است. اما میدانیم که احتمال اینکه از طرف یک بزرگسال برای یک کودک خریداری شود بسیار بیشتر از چیپس است. زیرا آبمیوه علاوه بر این که یک ماده غذایی سالم به حساب میآید، یک میان وعده محبوب کودکان و نوجوانان در زنگهای تفریح مدرسه است.
حال سه راه پیش رو داریم:
طراحی بسته بندی آبمیوه برای مخاطب کودک
راه اول: به واسطه اینکه آبمیوه کالای جذابی برای کودکان است، آن را باب میل کودکان طراحی کنیم و بزرگسالان را در نظر نگیریم.
برای اینکه درباره طراحی بسته بندی برای کودکان بیشتر بخوانید؛ کلیک کنید.
در این حالت محصول در صورتی خریداری میشود که مصرف کننده آن یک کودک باشد. یعنی یک بزرگسال ترجیح میدهد آبمیوهای را بنوشد که بسته بندی آن ویژه کودکان طراحی نشده باشد. بنابراین طراحی شما باعث میشود برند بخشی از بازار خود را ازدست بدهد.
طراحی بسته بندی آبمیوه برای مخاطب بزرگسال
راه دوم: با این استدلال پیش برویم که درست است که بخشی از مصرف کنندگان آبمیوه کودکان هستند. اما خریدار محصول، بزرگسالان هستند. با چنین استدلالی طبیعی است که بسته بندی را باب میل بزرگسالان طراحی میکنیم. اما در این حالت، برند ما بازی را به برندی که آبمیوه ویژه کودکان دارد میبازد. زیرا کودک طرح کودکانه را بیشتر میپسندد و آن را به آبمیوهای که برای بزرگسالان طراحی شده است ترجیح میدهد. بنابراین از والدینش میخواهد از برندی خرید کنند که بسته بندی مورد علاقه او را دارد.
طراحی بسته بندی آبمیوه برای مخاطب کودک و بزرگسال
راه سوم: بسته بندی را طوری طراحی کنیم که برای هر دو گروه کودک و بزرگسال راضی کننده باشد. اما چطور میتوان به چنین طرحی دست پیدا کرد!؟
هر فرد بزرگسال یک کودک درون دارد. میزان فعال بودن کودک درون هر فرد بستگی به روحیه و کاراکتر او دارد. کودک درون برخی بسیار پرجمب و جوش و قبراق است و مال برخی دیگر آرامتر و خاموشتر است. اما در هر حال به واسطه وجود این کودک درون، افراد هر جا با فضای کودکانه روبرو شوند از خود عکس العمل نشان میدهند. حتی در حد یک توجه کوچک. حال اگر بسته بندی آبمیوه را با حال و هوای شاد، و با فرم و رنگهای کارتونی طراحی کنیم با یک تیر دو نشان زدهایم. هم دل کودک را به دست آوردهایم، هم کودک درون فرد بزرگسال را به وجد آوردهایم. بنابراین هر دو گروه را همراه برند خواهیم داشت.
حتی برخی طراحان بسته بندی پا را از این فراتر گذاشتهاند برای محصولی که ویژه بزرگسالان است بجای هدف گرفتن فرد بزرگسال، کودک درون او را هدف گرفتهاند و بسته بندی محصول را کودکانه طراحی کردهاند. یا حداقل از فرمهایی استفاده کردهاند که بامزهتر از بسته بندی های روتین و معمولی بودهاند.
دیدگاهتان را بنویسید