ماجراجویی در دنیای بسته بندی

چگونه خریدار تصمیم به خرید بسته بندی می‌گیرد؟

۲۶ آذر ۱۴۰۱
administrator پک باز

خرید محصول رویدادی است که شاید در طول روز برای همه ما پیش بیاید. در اغلب این پیشامدها قبل از محصول با بسته بندی آن روبرو می‌شویم. برای اینکه متوجه تاثیر بسته بندی بر فروش محصول شوید، برای چند روز در زمان خرید، حواستان به رفتار خودتان باشد و رفتاری که تا پیش از این در زمان خرید بصورت ناخودآگاه از شما سر می‌زده است را زیر نظر بگیرید. در این صورت متوجه تاثیر بسته بندی بر تصمیم خود در زمان خرید خواهید شد.

بررسی رفتار خریداران در زمان خرید نشان داده است که این روند بطور معمول شامل سه مرحله اصلی می‌شود.

  • بسته بندی توجه خریدار را جلب می‌کند.
  • خریدار کنجکاو می‌شود.
  • تصمیم می‌گیرد.

مرحله اول: بسته بندی توجه خریدار را جلب می‌کند.

در این مرحله خریدار معمولن در فاصله ۵ متری از بسته بندی قرار دارد و مجموعه‌ای از بسته بندی های محصول مورد نظر خود را در کنار هم می‌بیند. به سمت شلف قدم برمی‌دارد تا بیشتر بررسی کند.

نصب P.O.S.M در محل فروش

ابزار تبلیغ در محل فروش یا P.O.S.M در این مرحله می‌تواند بر انتخاب خریدار مؤثر واقع شود. دقیقن در این مرحله است که مواردی همچون شلف تاکر، دنگر، وابلر یا استند به چشم می‌آیند و می‌توانند توجه خریدار را به سوی یک بسته بندی مشخص جلب کنند.

تبلیغ-در-محل-فروش-دنگلر
تبلیغ-در-محل-فروش-وابلر
تبلیغ در محل فروش-استند

مرحله دوم: خریدار کنجکاو می‌شود.

در زمان خرید یک محصول در مرحله کنجکاوی خریدار به شلف نزدیک می‌شود. بسته بندی را دقیق‌تر نگاه می‌کند و آن را با دیگر بسته بندی های چیده شده در شلف مقایسه می‌کند. اینجا خریدار به فاصله یک متری شلف رسیده‌ است.

سمپلینگ و Demonstration

حضور نماینده برند در فروشگاه و ارائه سمپل محصول یا ارائه توضیحات کامل درباره محصول در این مرحله می‌تواند بر تصمیم خریدار تأثیر بگذارد.

ابزار تبلیغ در محل فروش-سمپلینگ-min

مرحله سوم: تصمیم گیری برای خرید بسته بندی

در این مرحله زمان آن رسیده است که خریدار بسته بندی محصول مورد نظر خود را در دست بگیرد و برای آخرین بار آن را برانداز کند تا تصمیم نهایی را بگیرد. اطلاعات محصول را از روی بسته بندی می‌خواند، شکل بسته بندی و قیمت و برند محصول را بررسی می‌کند تا درنهایت تصمیم بگیرد که بسته بندی را در سبد خرید خود بگذارد یا نه.

پروموشن و تخفیف

ارائه تخفیف یا جایزه خرید در این مقطع می‌تواند نظر خریدار را جلب کند. در پروموشن معمولن جایزه را یک محصول اضافه، یک محصول متفاوت و یا مقدار بیشتری از همان محصول درنظر می‌گیرند یا محصول خریداری شده را در قرعه کشی یک جایزه بزرگ شرکت می‌دهند. البته همیشه جوایز خلاقانه اثرگذارتر از کاری هستند که همه انجام می‌دهند.

حتی در صورت انتخاب، هنوز خرید بسته بندی قطعی نیست!

با توجه به مشاهده‌ای که از خرید مردم در چند سوپرمارکت داشته‌ایم باید بگوییم اگر خریدار در مرحله سوم تصمیم بگیرد بسته بندی را در سبد خرید بگذارد باز هم تضمینی برای خرید محصول نیست. از زمان برداشتن محصول از شلف تا اتجام عمل خرید در محل صندوق فروشگاه ممکن است نظر خریدار تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *