ماجراجویی در دنیای بسته بندی

در طراحی استراکچر بسته بندی مقوایی به چه چیزهایی توجه کنیم؟

۳۱ مرداد ۱۴۰۱
administrator پک باز

وقتی قصد سفارش طراحی بسته بندی مقوایی دارید معمولن به دنبال دو چیز هستید. طراحی استراکچر بسته بندی و طراحی گرافیک بسته بندی.  کارایی طراحی گرافیک بسته بندی مشخص است.

  • ارائه اطلاعاتی که مصرف کننده لازم است درباره محصول بداند. یا اگر بداند راحت‌تر درباره خرید محصول تصمیم می‌گیرد.
  • ایجاد جذابیت و جلب توجه مصرف کننده، در زمان خرید

اما تکلیف استراکچر چه می‌شود. چه استانداردها و معیارهایی برای طراحی استراکچر بسته بندی مقوایی وجود دارد؟ در این مقاله به مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

تناسب با متریال بسته بندی

استراکچر باید متناسب با نوع و ضخامت مقوای بسته بندی طراحی شود. استراکچر جعبه ای که قرار است با متریال مقوای ۴۰۰ گرمی تولید شود را نباید بیش از حد بزرگ طراحی نمود زیرا ضجامت مقوا توانایی تحمل ابعاد جعبه را نخواهد داشت و جعبه در هنگام جابجایی تاب برمی‌دارد.

موضوع دیگر اینکه جاگذاری خط برش و خط تا در یک جعبه مقوایی، متفاوت از یک جعبه کارتنی در همان ابعاد است.

طراحی استراکچر بسته بندی

تناسب درب ها و قفل ها با وزن محصول

یکی از عوامل مهم تعیین کننده در طراحی استراکچر بسته بندی، وزن محصول و میزان تحمل متریال بسته بندی نسبت به وزن محصول است. برای مثال جعبه های درب دارویی که از دو سمت درای درب هستند تحمل محصولات سنگین را ندارند. طراح باید در زمان انتخاب استراکچر، به این موضوع توجه داشته باشد و از استراکچر درب دارویی لاکباتم استفاده نماید.

طراحی استراکچر بسته بندی

چیدمان ایمن و کم‌خطر در کارتن مادر

استراکچر جعبه باید به گونه‌ای طراحی شود که جعبه ها در کارتن مادر در کنار هم کیپ به کیپ بنشینند و فضای خالی ایجاد نکنند. حتی اگر فرم استراکچر چیزی غیر از مستطیل یا مربع است. باید طوری طراحی شود که جعبه ها در کارتن مادر فضاهای مثبت و منفی یکدیگر را پر کنند.

طراحی استراکچر بسته بندی

تناسب استراکچر جعبه مقوایی با قفسه فروش

طراح در زمان طراحی بسته بندی باید ارتفاع استاندارد قفسه فروش را در نظر داشته باشد و استراکچر بسته بندی را طوری طراحی کند که مضربی از آن در قفسه جای گیرد. برای مثال: دو جعبه روی هم یا سه جعبه روی هم در فضای قفسه جا شوند.

طراحی استراکچر بسته بندی
استراکچر

هماهنگ بودن طراحی استراکچر بسته بندی مقوایی با محصول

استراکچر جعبه مقوایی باید بتواند به طور کامل از محصول در برابر ضربه و تکان مراقبت کند. یعنی یا آنچنان طراحی شود که محصول در اثر گشاد بودن فضای درون جعبه دچار تکان‌های اضافی نشود و صدمه نبیند. و یا نگهدارنده جداگانه یا متصل به بدنه برای فضای درون جعبه طراحی شود.

استفاده از استراکچرهایی که عمومی هستند و امتحان‌شان را پس داده‌اند.

ما نافی خلاقیت و نوآوری نیستیم. اما اگر شما یک طراح گرافیک هستید که قصد طراحی استراکچر جعبه مقوایی را دارید. بهتر است این کار را به یک متخصص طراحی صنعتی بسپارید. و یا از استراکچرهای عمومی و جنرال استفاده کنید و با تغییر اندازه آنها به سایز دلخواه برسید. البته برای تغییر اندازه استراکچر نیز باید تجربه کافی در این زمینه به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *