ماجراجویی در دنیای بسته بندی

پروموشن

3 آبان 1399
administrator پیمان پاکزاد

پروموشن (PRPMOTION) در مفهوم کلی به معنی ارتقای جایگاه است. اما در بازاریابی یکی از راه‌های افزایش فروش یا افزایش آگاهی از محصول است. PROMOTION یکی از چهار P معروف مؤثر در موفقیت محصول در بازار است. سه P دیگر عبارتند از: Product به معنی محصول، Price به معنی قیمت محصول، و Place به معنی محل عرضه محصول.

گاهی دیده می‌شود واژگان پروموشن و تبلیغات بجای هم استفاده می‌شوند. اما این اشتباه است. چرا که پروموشن خود نیازمند تبلیغات است. برخی از انواع پروموشن عبارتند از:

  • سمپلینگ.
  • کاهش قیمت‌ برای مدتی معین.
  • ارائه جایزه در مقابل مقدار معینی خرید.
  • استفاده از ابزار تبلیغ در محل فروش.
  • دادن فرصت استفاده رایگان از خدمت یا محصول به خریدار برای مدتی معین و رویدادهایی از این قبیل.

اینها مواردی هستند که حتمن در زمان خرید کردن یا تماشای تبلیغات تلویزیونی با آن برخورد می‌کنید. تصور کنید برندی برای یکی از محصولات خود PRPMOTION ((قرعه کشی جایزه دار)) براه انداخته است. حال نیازمند تبلیغات است تا مخاطب هدف را آگاه نماید. همواره بخش مهمی از تبلیغات ATL, TTL, BTL برندها به اطلاع رسانی درباره پروموشن اختصاص می‌یابد.

پوموشن به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد!

نکته مهم در موفقیت پروموشن توجه به سه P دیگر است. اگر کیفیت Product (محصول) مطلوب نباشد. قیمت محصول متناسب با کیفیت آن نباشد. یا در محل مناسب عرضه نشود. رویداد یا موفق نمی‌شود یا به یک موفقیت مقطعی و زودگذر دست پیدا می‌کند.

بهترین زمان پروموشن

بهترین زمان برای پروموشن ابتدا و انتهای دوره پیک فروش است. اما برندها در برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها باید به فعالیت رقبا توجه نمایند. و از هم زمانی پرهیز کنند. گاهی همزمانی پروموشن یک برند با برند رقیب ممکن است موجب کمتر دیده شدن رویداد یا افتادن ناخواسته در رقابت قیمت یا جایزه با برند رقیب گردد. که این موضوع نتیجه عکس آنچه از آن رویداد انتظار می‌رود را به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *