یک دستمال کلینکس چشمک لطف کنید!
چرا واژه دستمال کلینکس در میان عده زیادی از ایرانیها معادل دستمال کاغذی است؟
کلینکس یک برند آمریکایی است که بیش از نیم قرن پیش نخستین خط تولید تمام اتوماتیک دستمال کاغذی بدون دخالت دست را در ایران راه اندازی کرد. طبیعی است که وقتی اولین باشید و خواهان داشته باشید بر سر زبانها میافتید. اینگونه بود که در ایران مردم در زمان خرید دستمال کاغذی، میگفتند: ((یک دستمال کلینکس لطف کنید!))
کارخانه کاغذسازی نوظهور تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ محصول دستمال کاغذی خود را با خط تولید کلینکس تولید و با همین برند عرضه مینمود. پس از انقلاب ۵۷ کلینکس مجبور به ترک ایران شد اما کارخانه نوظهور به عرضه محصولات خود با همان طراحی جعبه دستمال کاغذی کلینکس ادامه داد. البته نه با برند کلینکس؛ بلکه با برند نوظهور!
برند اورنس کلینکس به حدی در ایران بالا بود که مصرف کنندگان، دستمال کاغذی نوظهور را کلینکس خطاب میکردند. حتی پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از سفر اجباری کلینکس از ایران، هنوز هم افراد میانسال یا مسن از عبارت دستمال کلینکس بجای دستمال کاغذی استفاده میکنند.
پایان جنگ و تحول در بسته بندی دستمال کاغذی
پس از پایان جنگ ایران و عراق، و خروج تدریجی ایران از شرایط بحرانی جنگ؛ آرام آرام فضا برای تولد برندهای تازه محیا شد. در زمان جنگ فضای بازار، رقابتی نبود. زیرا همواره تقاضا بیشتر از عرضه بود. با پایان جنگ و رفع تدریجی برخی تحریمهای ایران شرایط برای ظهور برندهای ایرانی و ورود برخی برندهای بینالمللی فراهم شد.
در همین زمان بود که دستمال کاغذی نوظهور به نرمه تغییر نام داد. (هنوز هم با همین برند در بازار حضور دارد).
شاید بتوان از برند چشمک بعنوان برند پیشرو دستمال کاغذی پس از انقلاب ۵۷ نام برد. برندی که بسرعت توانست در دل مصرف کننده جا باز کند. چشمک نخستین بار جعبه دستمال کاغذی را نه بعنوان یک جعبه مقوایی محافظ دستمال کاغذی، بلکه به عنوان یک آکساسوار دکور معرفی نمود. مصرف کنندگان، طرحهای متنوع و رنگهای شاد جعبههای چشمک را برای زیباتر کردن دکور منزل یا محل کار خود میخریدند.
با رواج مصرف گرایی در سالهای پس از جنگ، به سرعت بر تعداد برندهای دستمال کاغذی در ایران افزوده شد. برندها طرحهای متنوعی روی جعبهها ارائه دادند. چشمک احساس خطر کرد. زیرا تعدادی از برندهای تازه وارد محصولات متنوعی در زمینه نظافت منزل یا بهداشت فردی داشتند که دستمال کاغذی یکی از این محصولات بود. از این رو تبلیغات و برندینگ برای آن برندها مقرون بصرفه بود.
در چنین فضای رقابتی، برند چشمک برای اینکه از بازار عقب نماند و سهم کمتری به رقبا بدهد؛ مصرف کننده را وارد بازی معروف ارائه محصول رایگان دربرابر خرید بیشتر نمود. دستمال کاغذی تاریخ مصرف ندارد و خرید تعداد بیشتر از آن مصرف کننده را دچار زیان نمیکند. چشمک پکهای چهارتایی به بازار عرضه نمود. مصرف کننده با پرداخت قیمت سه جعبه، صاحب چهار جعبه میشد. این موضوع با استقبال مواجه شد. چشمک با این کار موفق شد در هربار خرید، سه فرصت خرید بعدی مصرف کننده را از رقبا برباید و از آن خود کند.
تنوع در طرح و خلاقیت در شکل
آرام آرام پای عکس به جعبههای دستمال کاغذی باز شد و مصرف کنندگان حق انتخاب بیشتری در طرح بدست آوردند. همچنین جعبههایی با تعداد دستمال کاغذی بیشتر به بازار آمد.
کم کم جعبهها علاوه بر طرح و سایز، در استراکچر هم تنوع پیدا کردند و جعبههای مکعب مربع وارد بازار شدند. رقابت روز به روز سختتر شد. برخی برندها شروع کردند به بهرهگیری از تکنیکهای پس از چاپ و روی طرحها از یووی موضعی، یووی برجسته و امباس استفاده کردند.
روند طی شده در ارائه جعبه دستمال کاغذی به مصرف کنندگان، امروزه آنها را تنوع طلب کرده است. حالا دیگر شکل و طرح جعبه دستمال کاغذی بیش از محصول درون آن اهمیت دارد. حتی گاهی خریدار، طرح را در اولویت بیشتری نسبت به برند قرار میدهد. در بازار فعلی دستمال کاغذی این خلاقیت است که در کنار قیمت محصول اهمیت پیدا کرده است.
برند چشمک با تکیه بر قیمت گذاری مناسب و ارائه طرحهای خلاقانه موفق شده به حیات خود دربازار متنوع دستمال کاغذی ادامه دهد و هنوز جایگاه خود را به عنوان یک برند پیشرو که پیشنهادهای جذاب و غافلگیر کننده برای مشتریان خود دارد حفظ نموده است.
دیدگاهتان را بنویسید