سفر جادویی با پودر ماشین لباسشویی
فیلم سفر جادویی یک فیلم ایرانی در ژانر فانتزی کودکانه به کارگردانی ابوالحسن داوودی و تهیهکنندگی علیمحمد سعدالدین است که در سال ۱۳۶۹ تولید شده است و یکی از فیلم های مورد علاقه کودکان و نوجوانان متولد دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی بوده است. داستان فیلم درباره کودکی بود که وارد ماشین لباسشویی میشود و یک سفر جادویی در زمان را تجربه میکند.
احتمالن مشابه چنین اتفاقی را هر کودکی در زمانی که به چرخش لباس و کف در حفره ماشین لباسشویی خیره میشود تصور میکند. ما هم تصمیم گرفتیم در این قسمت از پک هانتر وارد ماشین لباسشویی شویم و در یک سفر جادویی در زمان کمی درباره بسته بندی پودر ماشین لباسشویی بخوانیم و بنویسیم.
بسته بندی پودر ماشین لباسشویی
شاید فرم یکسان و یکنواخت جعبه های پودر لباسشویی باعث شود تصور کنید این بسته بندی سوژه جذابی برای پک هانتر نیست. اما همین یکنواخت بودن و حفظ فرم و طرح در طول سالهای طولانی خودش یک سوژه جذاب برای ما بود.
شباهت جعبه پودر لباسشویی و ماشین لباسشویی
جعبه پودر ماشین لباسشویی به صورت یک مکعب مستطیل ایستاده طراحی شده است. در طراحی گرافیک جعبه های پودر لباسشویی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از فرم دایره استفاده میشود. همانطور که پیشتر اشاره شد همه ما در کودکی و حتی در بزرگسالی تجربه ایستادن رو بروی ماشین لباسشویی و خیره شدن به چرخش لباسها درون درب شیشهای و دایره شکل آن را داشتهایم. احتمالن برندی که نخستین بار تصمیم گرفته روی جعبه مکعب مستطیل عمودی از فرم دایره استفاده کند به همین موضوع توجه کرده است سعی نموده بسته بندی خود را به این خاطره مشترک قلاب کند. این قلاب آنچنان محکم بوده که پس از گذشت سالها هنوز بسته بندی های پودر لباسشویی بر اساس همان ایده طراحی میشوند. برندهای ایرانی نیز مستثنا نبودهاند و همچنان از قاعده جعبه مکعب مستطیل و فرم دایره پیروی میکنند.
تاید فراتر از یک برند
برخی برندها آنچنان جای پای خود را در ذهن مخاطب هدف محکم میکنند که مخاطب از برند برای خطاب کردن محصول استفاده میکند. این همان داستانی است که برای برند تاید در ایران پیش آمد. خیلی از خریداران پودر لباسشویی، آن را با نام تاید میشناسند.
بسته بندی های بزرگتر
به مرور و با گسترش استفاده از پودرهای ماشین لباسشویی، برندها بسته بندی های بزرگتر را روانه بازار کردند. برخی سعی کردند در بسته بندی های بزرگتر نیز از همان ایده موفق اولیه پیروی کنند یا حتی آن را بهبود بخشند. اما بیشتر برندها به کیسهها پلاستیکی روی آوردند.
بسته بندی چند بار مصرف
بسته های مقوایی و پلاستیکی پودر لباسشویی هر یک کاستیهایی دارند که خریدار در زمان مصرف محصول با آنها درگیر میشود. برای مثال اگر محل قرارگیری ماشین لباسشویی فضای مرطوبی باشد. پودر در جعبه مقوایی نم میکشد. یا خالی کردن پودر از بسته پلاستیکی کار چندان آسانی نیست.
برخی برندهای پودر ماشین لباسشویی با عرضه محصول در بسته بندی چند بار مصرف علاوه بر رفع چنین مشکلاتی، بخوبی از این ارزش افزوده این نوع بسته بندی برای برند استفاده نمودهاند.
بسته بندی چند بار مصرف را میتوان پس از اتمام محتوای درون آنها دوباره شارژ کرد و استفاده نمود. این باعث میشود بسته بندی برای مدتها پیش چشم مخاطب باشد و ماندگاری برند در ذهن خریدار را تضمین کند. البته قیمت تمام شده این نوع بسته بندی بالاتر از یک بسته بندی معمولی است. بنابراین طراحی آن باید به گونهای باشد که بسته بندی به اندازه افزایش قیمتی که دارد ارزش افزوده نیز برای خریدار داشته باشد.
در میان برندهای ایرانی برند سافتلن در این زمینه موفق عمل نموده است و با ارائه یک بسته بندی فلزی زیبا به شکل ماشین لباسشویی توانسته است توجه خریداران را جلب نماید.
همانطور که مشاهده نمودید طراحی بسته بندی پودر لباسشویی نیز مانند خیلی محصولات دیگر داستانهای جذابی دارد.
دیدگاهتان را بنویسید