ماجراجویی در دنیای بسته بندی

بازاریابی تجربه ای لیز (Lay’s)؛ هرچقدر می‌توانی چیپس بردار!

۱۵ مرداد ۱۳۹۹
author پیمان پاکزاد

عاشق سفر و تجربه ‌های نو هستم. لذت سفر برای من از زمان حرکت، شروع می‌شود و از هر لحظه‌ی سفر لذت می‌برم.
از سال 1374، در فضای تبلیغات ایران عاشقانه سفر کرده‌ام. در آژانس‌های تبلیغاتی مطرح به عنوان طراح گرافیک، مدیر پروژه‌های تبلیغاتی، مدیر ایده‌پردازی و متخصص بازاریابی تجربه‌ای، کار کرده‌ام و در این مدت کمپین‌های تبلیغاتی متنوعی را برای برندهای ایرانی و بین المللی، ایده‌پردازی، مدیریت یا اجرا نموده‌ام.
سفر و تجربه در فضای تبلیغات ایران، کمک کرده تا دریابم گاهی راهکارهایی که توسط آژانس های بزرگ تبلیغاتی ارائه می‌شود با آنچه کسب و کارهای کوچک و متوسط نیاز دارند فاصله دارد و نمی‌تواند راه گشای کسب و کارهایی باشد که محصول یا مخاطب یا محل عرضه ای خاص یا محدود دارند. پس تصمیم گرفتم در خدمت این طیف از برندها باشم و با خلق ایده ها و راهکارهای تازه و کارآمد به رونق اونها کمک کنم.

آیا تا به حال خودتان را به جای چنگال ماشین شانس تصور کرده‌اید؟

بازاریابی-تجربه-ای-موفق-کمپانی-لیز

بازی ماشین شانس یکی از بهترین خاطرات کودکی‌ هر کسی است. در بازاریابی تجربه ای لیز دوباره این خاطره تداعی شد. اما در اندازه‌ای بزرگتر و به شکلی هیجان‌انگیزتر. به این‌صورت که افراد در ماشین شانس غول‌آسای لیز به یک جرثقیل متصل می‌شدند و بالای کوهی از بسته‌های چیپس قرار می‌گرفتند و تا بجای چنگک ماشین شانس، درون انبوه بسته‌ها فرو بروند و هرچقدر می‌توانند چیپس بر‌دارند.

در بازاریابی تجربه ای لیز اگر شما به جای چنگال ماشین شانس بودید، چند بسته چیپس می‌توانستید بردارید؟

این چالشی است که هر رهگذری را وادار می‌کند بایستد و شانس خود را امتحان کند و حتی وقتی دیگران را درحال بازی می‌بیند؛ به این فکر ‌کند که ((من بیشتر از آنها می‌توانم بردارم؛ پس بگذار امتحانش کنم)).

ارتباطات برند تنوع زیادی دارند. از تبلیغات ATL که گستره وسیعی از مخاطب هدف را زیر پوشش قرار می‌دهد تا کمپین‌های TTL که ترکیبی از تبلیغات ATL، بازاریابی تجربه ای و بازاریابی دیجیتال هستند. بازاریابی تجربه ای لیز این قابلیت را دارد که ترکیبی از بازاریابی تجربه ای و بازاریابی دیجیتال باشد. زیرا تجربه‌ای که بازاریابی تجربه ای لیز به افراد می‌دهد. آنقدر جذاب است که از به اشتراک گذاشتن آن با دیگران دریغ نمی‌کنند.

اینکه برند در یک رویداد BTL بتواند علاوه بر افرادی که در رویداد حضور دارند، دیگرانی که حضور ندارند را هم درگیر کند. یک ویژگی مثبت و مهم است. برند لیز نه تنها تجربه‌ای تکرار نشدنی برای حاضران در برند اکتیویشن خود خلق کرد. بلکه از طریق همرسانی رویداد توسط حاضرین، میزان آگاهی از برند (Brand Awareness) را افزایش داد. اگر ایده بازاریابی تجربه ای برند جذابیت کافی برای همرسانی نداشته باشد، معمولن از مشوق‌هایی نظیر جایزه استفاده می‌شود تا حاضرین تمایل پیدا کنند رویداد را در شبکه‌های اجتماعی همرسانی کنند.

برگرفته از نوشته‌ی جاس دویج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 پاسخ به “بازاریابی تجربه ای لیز (Lay’s)؛ هرچقدر می‌توانی چیپس بردار!”

  1. رضا سوران گفت:

    همیشه آرزوی بچگیم بود بپرم توی این اتاقکا و هرچی دلم میخواد بردارم. چقدر بازاریابی تجربه ای جذابه. نمی دونم چرا در ایران ازینا خیلی کم میبینیم. به نظرم این کیس استادی ها میتونه بهمون ایده بده.

    • زهرا احمدی گفت:

      وقت بخیر
      این نوع از بازاریابی از بازارهای موفق دنیا سر بلند کرده و در دهه‌های اخیر در حال اجرا شدن است. اما در ایران بسیار نوپاست و همان‌طور که شما به درستی اشاره کردید، دیدن این کیس استادی‌ها می‌تواند به آژانس‌های تبلیغاتی کمک کند تا پروژه‌های بازاریابی تجربه‌ای رو هرچه خلاق‌تر اجرا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *